sobota 14. prosince 2013

Offo v oblacích - zákony trhu

Když jsem sem dával příspěvek o tom, že Offo udělal bustu sovětského pilota, tak jsem k němu nic nenapsal. Na jednu stranu se mi příliš nechtělo nosit dříví do lesa, pokud bych psal o tom, jak se povedl. Co by se dalo mít u někoho za špičkovou práci, u offa by bylo průměrem. Tedy takový mám z jeho práce čím dál silnější dojem. Zvláště když jsem pilota viděl poprvé. Takže nechat se vést ve svých úvahách tímto směrem, to by k ničemu moc nevedlo. Snad jen k trudomyslnosti :-). Jenže úvahy ve smyslu: 'házím na to kuličku hmoty (pozn: snažíme se modelovat, jinak bychom házeli bobek), protože to stejně nemá cenu, na tohle nemám,' by vážně k ničemu dobrému  nevedly. Navíc si myslím, že to tak ani není. Podle mého podobného pilota určitě nemohl vymodelovat ten, kdo nikdy nemodeloval a ani se o nic podbného nikdy nepokusil. Právě k tomu (nedobrému) by podobné úvahy mohly vést. Takže co něco jiného? A podle mého stejně důležitého. Totiž co on to ten offo vlastně vymodeloval...

Sovětský pilot. Ne ruský... Ať je to totiž, jak chce, tak já mám za to, že nebýt podobných lidí, tento blog bych nepsal. Mluvilo by se tu německy. Proto je mi vždycky líto, když vyjde nová figurka (a je jedno, jak je udělaná) znázorňující nemeckého vojáka, ještě lépe z jednotek SS. Líto mi to sice je, ale zároveň tomu velmi dobře rozumím - trh si tak žádá. Z toho důvodu jsem byl o to více překvapený, když jsem pilota viděl. Pravda, offo vypracuje na zakázku. Vždy podle toho, co mu objednavatel zadá. Věřím, že právě díky tomu právě teď udělal sovětského pilota, protože zadavatelem/producentem je anglická firma Mitches Military Models. A Britové mají zcela jiný - opravdu jim v tomto směru máme co závidět - vztah ke své minulosti (mimochodem příslušník SAS z operace Jaguár je pro stejného zadavatele). Nebýt toho, sovětského pilota bychom velmi pravděpodobně neviděli. I proto bych se ale vůbec nedivil, kdyby se offo nevrhl do modelování nějakého toho nacisty. Snad to nebude přímo Adolf Hitler, jenže po pilotovi je mi jasné, že by ho udělal více než věrně. Nejlépe to shrnul Sang Eon Lee (korejský*) figurkář - majitel vlastní firmy 'Life Miniatures'), který v časopise Figure International mluvil o svých pocitech, když pracuje na figurce německého vojáka z období druhé světové války. Snad se někdy offo také rozhodne pro vlastní figurkářskou firmu. Přeci jen bych pak měl mnohem větši šanci nějakou jeho figurku opět namalovat. Zatím tomu tak není a proto bych se klidně vsadil, že bude-li dělat nějakou figurku pro nějakou firmu ze Španělska, Itálie, případně Japonska, bude to figurka německého vojáka (pamatujete na jeho německého tankistu, případně lyžaře?). Protože tyto státy... V úvahu tedy připadá i nějaký ten japonský důstojník. Uvidíme. Zatím však buďme rádi za sovětského soudruha. Já tedy jsem. 

*) - Korea za druhé světové války velmi trpěla. Neměli sice nacisty, ale jejich roli bohatě zastali Japonci. 

Další z důvodů. proč jsem se do této úvahy pustil, je i to, proč se velmi pravděpodobně nikdy od sculptorů jako je je offo, Wladoo a další, nedočkáme figurky z nějaké hry. je ten, že žijeme v době, kdy jsou na vše tuny copyrightů, chráněných značek... Je sice možné, že někdy něco vydají pod jiným názvem jako je například firmou Tamiya britský Austin 'Tilly' vydáván za britské malé štábní vozidlo. Ale třeba jednou tato doslova absurdní politika bude mít za následek vydávání figurek s indiánským jménem jako je 'Ten-co-ho-zastřelili-v-padesáté-muinutě'. Jen si nejsem jistý, zda by se mi to líbilo. 

Žádné komentáře:

Okomentovat