neděle 6. ledna 2013

Kovové pásy - povrchová úprava přípravkem Hobby Černění

Černění pásů přípravkem Hobby Černění

Sestavené pásy
Máme-li kovové pásy poskládané z jednotlivých článků, musíme je ještě barevně upravit. To by bylo možné provést pomocí stříkací pistole, případně štětcem. Přirozenější řešení je pak použít chemický přípravek, který pásy chemickou cestou 'zestárne' a změní jejich barvu.

Autor přípravku Hobby černění - Ing. Pavel Mazurek, Ph.D. - mi přípravek poskytl a já jsem jsem ho mohl vyzkoušet. Díky tomu, že Pavel je vystudovaný chemik, jsem se nemusel obávat toho, že se mi nepodaří rozleptanými prsty napsat tento příspěvek a vrhnul jsem se do testování.

Než jsem do přípravku hodil připravené pásy, tak jsem se sám sebe ptal, k čemu že je vlastně dobrý a jestli by nestačilo použít třeba již zmíněné techniky. 

Stačilo by to, ovšem nyní mohu potvrdit, že by to rozhodně nebylo ono. Díky přípravku totiž získáme velmi věrný základ připomínající kov. A to je právě u pás důležité. Výhodou přípravku je i to, že se dá použít třeba i na kovové figurky. Tedy figurky z bílého kovu, stejně jako články pásů. Přípravek jsem vyzkoušel i na jiných kovech a například na měď nijak nereaguje (oužil jsem měděný drát, který jsem předtím zbavil izolace).

Ovšem jinak působil přípravek tak, jak jsem od něj čekal. Již po necelé minutě začne kov černat. A protože vedle toho, že větší části (například pásy) do něj můžeme celé ponořit, na menší díly ho můžeme naopak nanést štětcem, štětičkou na čištění uší... Nakonec stačí omýt potřísněná místa vodou. Prostředek totiž není nijak agrsivní. Ač tedy jsem si oči chránil modelářskými brýlemi stejně jako když něco frézuji. Přeci jen zdraví máme jen jedno.

Místo abych se dále rozepisoval, překopíruji sem návod od přípravku. Je důležité podle něj postupovat, zejména tedy pečlivě očistit místa, která chceme začernit.

Černění - návod

1. Černěný materiál odmastíme a aktivujeme ponorem v roztoku HOBBY UNIVERZÁLNÍ ODMAŠTĚNÍ po dobu 2 - 10min. Kvalitní odmaštění a zvýšení smáčivosti černěného povrchu lze podpořit kartáčkem. Pozor: jako odmaštění nepoužívejte "jary",mýdla. Na závěr opláchněte vodou. 

2. Pro extrémně nepříznivé materiály aktivujte povrch běžným octem (ponor po dobu cca 30s) a opláchněte vodou.

3. Použijte HOBBY ČERNĚNÍ (v lahvičce je lázeň připravena k okamžitému použití). Dílec připravený dle bodů 1-2 ponořte do černění po dobu 2-10min dle požadované intenzity zbarvení. Na závěr opláchněte vodou a usušte. Pro zlepšení výsledku jednotlivých kroků je možno s dílem či lázní hýbat. Dle účelu použití je možné nechat vytvořenou vrstvu bez další úpravy (matt) nebo olejovat či lakovat (díl bude lesklý a odolnější proti otěru i korozi).

 Pozn.: Já jsem k dispozici přípravek HOBBY UNIVERZÁLNÍ ODMAŠTĚNÍ něměl, proto jsem články pásů očistil tak, jako začišťuji kovové figurky. Rozhodně je ale důležité pásy opravdu dobře očistit. Pokud by zůstaly mastné, přípravek nebude fungovat.

Můj postup

Než abych vás obtěžoval zbytečnými slovy, dám sem několik fotografií se stručným komentářem.



  1. Na tmavou polovinu pásu byl již použit přípravek Hobby černění. Již jednou černěná část se dá opět do přípravku ponořit. Musíme však počítat s tím, že nakonec bude pás černější, protože nezačerněnou část pásu musíme v přípravku nechat delší dobu tak, aby bylo začernění na obou polovinách pásu stejné.
  2. Pro vlastní demosntraci jsem zvolil pás na tank KV-1, měřítko 1/35. Je větší a fotografie budou podrobnější.

Přidat popisek
Do sklenice - lepší by byla nádoba, kde lze pás rozvinout - jsem nalil černidlo tak, aby byl pás ponořený.


Po necelých desiti minutách pobytu v lázni získají pásy správnou patinu zašlého kovu. Pásy KV-1 jsou světlejší, protože než jsem je dostal s tím, ať je také začerním, tak si již prošly některými patinovacími postupy a něchtělo se mi je příliš čistit. I ak však na ně černidlo působilo velmi dobře. 

Již v této chvíli by bylo možné skončit a nechat pásy pásy. Jenže mnohem přínosnější je považovat takto ošetřené pásy za jakýsi polotovar. Tedy něco, nač je ještě třeba použít různé patinovací techniky. Jak jsem již řekl, rozhodl jsem se pro pásy na tank KV. Protože se nejedná o pásy na mou stavebnici, ale na tank, který staví můj bratr, tak jsem je jen ještě opatřil další rzí - tedy nátěrem akrylovými barvami, které jinak používám pro malování figurek. Přesto si myslím, že díky tomu pásy vypadají ještě lépe, ale to je hlavně díky tomu, že základem je nepravidelný barevný odstín získaný díky černění.






Stejně jako se dá použít černidlo na pásy, resp. různé další plechy, dá se použít i na figurky. Zde jsem jen pro názornostněkolikrát nepravidelně potřel bodák na jedné figurce, abyste sami mohli vidět, jak černidlo funguje. Jednak se pomocí něj můžeme poměrně jednoduše získat barevný přechod, navíc na fotografii můžete i vidět (vlevo) místo, které nebylo přípravkem ošetřeno.


Protože nevím, kdy bude tank KV není ještě dokončen, tak jakmile bude, najdete zde fotografie postaveného modelu. Samotné pásy jsou stále ve stádiu rozpracovanosti, ale jak budou nakonec vypadat, to již nezáleží na mně.

Závěr

 Přípravek mě nakonec překvapil. Nečekal jsem od něj to, co jsem nakonec viděl. Z toho důvodu rád tento příspěvek na tento blog dávám. Je to další šokovná věc. Věc bez které určitě může každý žít a stavět modely a malovat figurky tak, jak byl zvyklý. Pokud ji však vyzkoušíte (podmínkou jsou třeba právě ty pásy, případně kovová figurka), tak - jako se to stalo mně - objevíte nějaký nový efektivní postup.

Shrnutí

přípravek: Hobby černění 
autor: Ing. Pavel Mazurek, Ph.D.
kontakt na prodejce: Jana Mácková - jana.mackova@post.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat