středa 9. ledna 2013

Barvy kovu ve spreji

Tento příspěvek jsem chtěl dát na blog ještě před Vánocemi, ale tak nějak se stalo, že jsem fotografie sice udělal, ale dal je v počítači do složky, kde jsem založil a našel až dnes. Takže téma je sice vánoční, ale především mělo jít o ty spreje.

V potřebách pro kutily a v lepších (to jsem již kdysi vysvětloval) papírnictvích můžeme koupit spreje v barvě kovu. Jejich výhodou je to, že jsou levnější než spreje určené přímo pro modeláře. Navíc v nádobce je i více barvy, takže můžeme volněji experimentovat. 


Já jsem byl požádán o to, abych je použil na obarvení jednoduchých reliéfů ze sádry, které se pak dávaly v jednom vesnickém kostele při příležitosti jedné adventní soboty nalepené na pamětní kartičky. Stal se z toho již docela hezký zvyk. 



Mimochodem reliéfy byly vyrobeny tak, že do prázdných plastových obalů z adventních čokoládových kalendářů byla nalita sádra, do které byly před jejím zatvrdnutí vymáčknuta drátěná očka. Něco podobného se dá použít i kdekoli jinde a jinak.
 
Sádrové odlitky jsem pak zafixoval krycí vrstvou (světlý sprej). Narozdíl od malování kovu akrylovou barvou není potřeba, aby spodní vrstva byla tmavá. Všechny tři použité barvy kovu totiž naprosto perfektně kryjí a je tedy zdela jedno, jakou krycí (černá nebo bílá) vrstvu zvolíme.  Díky tomu není potřeba aplikovat barvy v souvislém pásu, ale jen lehce stříknout barvu v krátkých bodech. To má výhodu i v tom, že můžeme mnohem lépe kontrolovat směr a místa, kde barvu mít chceme.


Nakonec doporučuji ještě jednu tenkou krycí vrstvu laku. Opět sprej. Reliéfy budou déky tomu odolné proti otěru.


Ještě jednou se tedy omlouvám za příspěvek, který do povánoční doby nepatří, ale zase na druhou stranu by byla škoda vás neinformovat o barvách kovu ve spreji. Ten, kdo nemá přístup ke stříkací pistoli, je určitě využije. A díky tomu (zejména tedy bronzová a zlatá barva)  jak barvy vypadají, jsou spreje vhodné i tak.

Žádné komentáře:

Okomentovat