sobota 1. června 2013

Rámujeme obrazy

Aby nedošlo k mýlce, tak opravdu myslím rám od obrazu. Nevím totiž jak ve vašem okolí, ale já v místě, kde bydlím, nemohu zajít do obchodu s modelářskými potřebami a koupit si rám na obraz, kterým bych chtěl doplnit třeba podstavec pod k figurce. Případně třeba malé dioráma, kde by byl v měřítku 1:35 zabavený automobil, kterým odvážejí vojáci okupační armády ukradené obrazy. Navíc mi i přijde, že ne vždy to, co se nabízí, odpovídá svou kvalitou vysoké ceně. Jenže co s tím?

Jak jsem již několikrát napsal, tak rád nakupuji v obchodech pro výtvarníky a kutily. A právě tam můžeme koupit i kovová lůžka, která se používají jako základ pro brože a další podobné předměty.  Nevím, brože jsem nikdy nevyráběl, tak jsem si ani příliš o tyto věci nezajímal.. Jenže jednou tak čekám ve frontě u pokladny a rozhlížím se, co tam ještě mají v nabídce. Tak se stalo, že jsem náhodou narazil právě na kovová lůžka. Měli jich docela dost, navíc za velmi malou cenu... pro mne tedy předpoklady pro experimentování. Tak jsem si jedno koupil s tím, že se třeba bude hodit. 

Když jsem pak seděl jeden večer u modelářského stolu a do ničeho se mi nechtělo, tak jsem se hrabal v krabici s nepotřebnými díly, kusy drátků.... Náhodou jsem narazil i na kovové lůžko, které jsem si nedávno koupil.Protože jsem kdysi potřeboval z jedné fotografie udělat obraz k jedné figurce, tak jsem si právě na to vzpomenul. Na výrobu rámu k obrazu by to bylo perfektní. A vlastně je již i hotové. Stačí jen trochu barev...

Přeci jen to není až tak jednoduché. Předtím je totiž potřeba odstranit očko, kudy se provlékne řetízek, kožený řemínek... Protože je kovové lůžko opravdu z kovu, můžeme ho opatrně odstřihnout štípacími kleštěmi, případně odbrousit modelářskou frézkou. Pak budeme muset začistit místo, kde očko bylo. A to buď ručně, případně opět frézkou. Pokud máme možnost použít frézku, je to lepší volba - šetří čas. Nesmíme však zapomenout na ochranu očí! Pokud frézku nemáme, případně ji použít nemůže z jiného důvodu, tak stačí pilník. Dá to sice více práce, ale použitý kov nebývá až tak tvrdý, aby nešel odstranit. Pokud se stane, že lůžko nějak porýpeme, stačí vytmelit poškozená místa dvousložkovým tmelem. Nakonec je dobré celý povrch odmastit třeba jarovou vodou a starým kartáčkem. Pak se můžeme vrhnout do barvení.

Barvení

Nejprve nastříkáme na odmaštěný povrch černou barvu. Já použil obyčejnou černou barvu ve spreji. 

Odmaštěný povrch lůžka...
Jakmile černý základ zaschne, zbývá již jen po
užít hnědé barvy na znázornění dřeva... Nebo jakoukoli jinou barvu. Stejně jako je poměrně velký výběr ve tvaru kovových lůžek, vlastně rámů, je i velký výběr barev. Nakonec je dobré celý rám přelakovat. Zafixujeme tím barvy a také snížíme možnost jejich oškrábání.



Ovšem použití kovových lůžek na výrobu rámů není jediný způsob, jak je můžeme využít. O tom ovšem zase někdy jindy.  I takto však platí, že pár korun (doslova) získáme hodně muziky. A protože se blíží letní dovolené, třeba si zarámujete do miniaturního rámu fotografie od moře, nebo kam to pojedete. To je už na vás, určitě to ale zkuste.

Žádné komentáře:

Okomentovat