čtvrtek 6. června 2013

Aby levá jako pravá byla - nápisy

Určitě to znáte sami. Máte třeba před sebou obdélníček, který má pevně dané rozměry, a vy do něj potřebujete umístit nějaký nápis. Je jedno jaký, ale důležité je, že má více jak jedno písmeno. Většinou více jak tři. Takže si vezmete do ruky štětec a napíšete první písmeno. Fajn, spokojeně si řeknete a malujete další. A protože máte šťastný den, tak se vám podaří namalovat to druhé písmeno stejně jako to první. Zajásáte a bez bázně a hany se pustíte do třetího, pak čtvrtého, pátého... a u předposledního zjistíte, že se vám již do obdélníčku nevejde. Takže nezbude nic jiného, než začít znovu.... 

Není příliš překvapující, že to samé se může stát i při sculptingu. Tady sice jste vy tím, kdo si sám určí, jak velký prostor pro nápis potřebuje, jenže i tak si nemůžete dovolit udělat cokoli vás napadne. Jak z toho tedy ven?

Rada je to poměrně jednoduchá a i poměrně známá. Ovšem ne tak známá, jak bych myslel. Proto mi jistě odpustíte tento příspěvek. Pokud to znáte, tak vydržte do dalšího příspěvku. Konečně teď jsme v Poradně, ne? :-)

Jak tedy na to? Ukážeme si to na vytvoření nápisu, vlastně jakéhosi negativu. Na tom příliš ani nezáleží. Udělal jsem to tak proto, že je to rychlé a výsledek dostačující. Použil jsem totiž formičky písmen, která jsem koupil v supermarketu v oddělení pro kuchaře. Tato (a jí podobná) abeceda se totiž používá na zdobení dortů. 

Pro demonstraci jsem si zvolil slovo 'AKRYLEM'. Jednak proto, je v názvu tohoto blogu, ale hlavně proto, že se toto slovo skládá z liché počtu písmen. 

Celý fígl totiž spočívá v tom, že je třeba si nápis rozdělit na polovinu, kdy jedna polovina bude levá, druhá pravá. A protože se jedná o lichý počet písmen, v pomyslném středu bude to, které jsem na obrázku označil jako '0'. 

Stejně jako jsme si vybrali písmena, je třeba si onen střed vyznačit i na ploše, kde chceme nápis mít. Abych si celou situaci trošku ztížil, tak jsem se rozhodl, že nápis neudělám řádek, ale do oblouku. Pokud by se nejednalo o demonstraci, ale o vážnější práci, stálo by za to si naznačit vedle středu i linku, na které písmena budou. Já jsem tento krok však vynechal z FIRMu jsem si udělal jednoduchý oblouk.
 
Na kousek papíru jsem si  naznačil nejprve délku horní (delší) hrany. Tuto vzdálenost jsem si pak naznačil na polovinu a nakonec jsem si tuto značku přenesl na hmotu.

Pokud nemodelujete, ale malujete, je postup takřka identický. Jediný rozdíl je v tom, že musíte zvolit takový odstín (velmi řídká barva), který pak budete moci zamalovat. Nebo přemalovat třeba právě písmenem.

Nakonec byste měli mít před sebou něco jako je na poslední fotografii. Samozřejmě tím lepší, čím více si dáte záležet. I tak se však za pět minut dá vyrobit třeba originální nápis na podstavec pod figurku.



Poznámka:

Písmo si můžete samozřejmě i vymodelovat sami. Například pokud byste potřebovali větší písmena. To je jen na vás.



Žádné komentáře:

Okomentovat