středa 19. září 2012

Sculpey Clay Machine - strojek na polymerovou hmotu a míchání hmot



Při práci s polymerovými hmotami jako je Super Sculpey FIRM a FIMO narazíme dříve či později na to, že hmota, se kterou budeme právě pracovat, nám bude připadat tvrdá či suchá... Nebudeme zkrátka spokojeni  s kvalitou hmoty. Již jsem se na svém blogu věnoval tomu, jak lze polymerovou hmotu změkčit. Protože nechci být jako odbojářka Michelle ¨Nebudu-to-víckrát-opakovat¨ Dubois ze seriálu Haló, Haló, tak se pokusím již zmíněný příspěvek ještě více rozšířit.

Napsal jsem v něm, že nejlepší způsob, jak se dá hmota Sculpey změkčit, je požití pár kapek přípravku Sculpey Clay Softener. Aby však tento přípravek fungoval tak, jak má, je potřeba oněch pár kapek zapravit do oné vyschlé hmoty. Stejnou problém před námi vyvstane ve chvíli, kdy budeme chtít hmotu Super Sculpey promíchat s FIMEm, případně jinou hmotou.  

Míchání hmoty Sculpey

Proč vůbec hmotu Sculpey míchat? Hmota Super Sculpey FIRM je sama o sobě velmi dobrá. Ovšem přeci jen se dají její vlastnosti ještě více vylepšit. Narážím tím zejména na to, že je přeci jen poněkud tvrdá a zejména pro menší detaily ne tak dobrá. Na druhou stranu hmota FIMO je naopak měkká. Ovšem měkká snad až moc. Jak z toho tedy ven?
Vcelku logickým řešením je smíchat obě hmoty dohromady. Vedle toho, že získáme hmotu, která převezme ty nejlepší vlastnosti obou (nebo i více, záleží na nás) hmot, tak získáme i hmotu, která bude mít i odlišnou barvu. Nemá to žádný vliv na vlastnosti hmoty (natož na funkci rostlináře - pozn. pro zasvěcené). 
Jenže jak toho dosáhnout? Stejně tak se můžeme i ptát na to, jak vlastně správně hmotu zpracovat, abychom s ní mohli pracovat? Odpovědí na tyto otázky je použití strojku Sculpey Clay Machine. Nemusí se se přímo jmenovat přesně tak. Já - jelikož ho mám ještě z dob, kdy jsem nepoužíval hmotu Sculpey - jsem přesně ten samý strojek - jen bez vyraženého loga Sculpey - našel ve spižírně, protože to byl původně strojek na domácí  dělání nudlí. 

 Cena

Přesto jsem chvilku času strávil u internetu a snažil jsem se najít podobné strojky. Hledal jsem jen ty, které se prodávají v ČR. Předpokládám však, že situace bude podobná i jinde ve světě. Rozhodně mohu říci, že hledání se vyplatí. Ten samý strojek jsem totiž nalezl v cenovém rozmezí 1.849,- Kč až po 520,- Kč. A to mi přijde opravdu dost.

Doporučení

 Říkat někomu, co má a nemá dělat, to bych si netroufl. Stojím si však za tím, že tento strojek je více než vhodný. A pokud se rozhodnete ho koupit, je jen na vás, kde. Protože jsem však již zmíněné ceny nalezl na internetových obchodech,  doporučil bych - pokud se rozhodnete pro koupi - společně se strojkem koupit ještě i tu hmotu, kterou doma nemáte. Případně obě. Vzájemný poměr Sculpey FIRM a FIMO nemám. Vždy to míchám tak, aby se mi s hmotou dobře pracovalo. Odhadl bych to na poměr Sculpey 60% - 80%, FIMO pak zbytek. A e-shop, kde se dá sehnat jak strojek, tak FIMO, tak i hmota Sculpey, jsem pak našel dosud jediné.  Strojek zde stojí sice 550,- Kč, ovšem i tak je to stále mnohem méně 1.849,- Kč.
   
 Na samotný závěr sem přidám fotografie, kde je vidět, jak hmoty vzájemně mísím dohromady pomocí strojku. Přidávám také do hmoty Sculpey Clay Softener. Je to proto, že hmota pak je dobře zpracovatelná i v dalších měsících. Hmoty si totiž vždy udělám více, než aktuálně potřebuji. Je to proto, že pak se tím již nemusím zabývat.

Postup

Strojek na nudle - clay machine. Důležité je dobré uchycení tak, aby ho šlo ovládat jednou rukou.
Hmoty, které chci smíchat, nařežu na menší části. Usnadní se tím jejich promíchání...
... spojím je totiž dohromady v jakémsi sendviči. Všimněte si i kapek Clay Softeneru!
Ze sendviče vždy odeberu menší části, které pak snadněji zpracuji....
... ve strojku tak dlouho (asi třikrát)...
... než získám hmotu jedné barvy. Kdykoli mohu přidat další část konkrétní hmoty. Platí, že FIMO, případně Super Sculpey (růžové, nikoli FIRM !) výslednou směs změkčí. A je hotovo.

1 komentář: