středa 20. března 2013

Poradna - Ball Stylus

Hroty nástroje
Co je špatně?
Nedávno mi byl položen dotaz, který se se na první pohled zdál poměrně jednoduchý, ale když jsem nad ním chvilku přemýšlel, tak jsem si uvědomil, že pro tazatele se jedná o velký problém. Shrnout by to šlo to šlo do jedné věty: 'Koupil jsem si nástroj Ball Stylus a místo aby mi pomohl, je to ještě horší, než to bylo předtím.' Součástí dotazu byla i fotografie. 

Tento nástroj jsem tu kdysi doporučoval s tím, že je to velmi užitečný nástroj. Když jsem si pak prohlédl přiložené fotografie, tak mi bylo jasné, v čem bude ten pověstný zakopaný pes.

V popisu problému si totiž tazatel stěžoval na to, že když se snaží pomocí nástroje spojit dvě části hmoty, tak je výsledek jednak hrubý a navíc stačí jemný dotek a obě části od sebe odpadnou. Když se na fotografie podíváte (nejsou příliš kvalitní, ale pro ilustraci zcela stačí), tak je opravdu hned vidět, oč jde. 

Nástroj - kulička - funguje perfektně, tam chyba opravdu není. Stejně tak i samotná použitá hmota. Protože Iva (tazatel) znám již delší dobu, tak vím, že používá Sculpey FIRM - tedy ani tam problém určitě být nemůže.

Z fotografie není příliš poznat, zda povrch je suchý a čistý. Mám však za to, že ano. Co však na fotografii je vidět, to jsou příliš hrubé a hluboké stopy po nástroji. Jde totiž o to, že i kdyby byly jednotlivé části, které chceme spojit, sebevětší, tak je potřeba pracovat jemně. Je třeba na to stále pamatovat. Nejedná se totiž o soutěž kdo vyorá hlubší brázdu. Když jsem kdysi s modelováním začínal, tak jsem dostal právě tuto radu. A protože jsem již pozapomenul na to, že lidé se sculptingem začínají, tak je dobré čas od času nějaké ty dobré rady zopakovat. 

Abych ale jen nepovídal, tak jsem si na závěr připravil dvě ukázky. Jedná se o totéž - tedy použití nástroje Ball Stylus pro spojení dvou částí jedné hmoty. V jednom případě se jedná o polymerovou hmotu Super Sculpey FIRM, ve druhém pak o dvousložkový tmel Milliput. 


Ball Stylus a Super Sculpey FIRM


Na jednu část hmoty jemně přimáčkneme tu část, kterou chceme k této hmotě připojit. Pokud používáme místo nějakého nástroje jen prsty, nepoužíváme žádnou větší sílu. Jde totiž o to, aby na hmotě nebyly patrné otisky prstů.



Protože by ale 'had' nedržel, použijeme Ball Stylus. Tímto nástrojem jemně zamáčkneme jednu hmotu do druhé. Protože se nejedná o žádný konkrétní tvar, jen spojujeme dohromady dvě části, tak není třeba si hlídat nějaký konkrétní tvar. Je však třeba si hlídat to, abychom ani do jedné z obou hmot nevyryli nějakou hlubokou brázdu. Začneme vždy v horní části lehce sjedeme nástrojem směrem dolů až do míst, kde je druhá hmota. Je to jako když bychom chtěli prstem osdtranit smítko v koutku oka.

Jakmile budeme spokojení, tak ještě můžeme uhladit plochy třeba štětcem namočeným ve White Spiritu, případně nějakým hladítkem (o tom zase někdy jindy). V každém případě dosáhneme toho, že takto spojené hmoty od sebe neodpadnou.


Ball Stylus a Milliput

Stejný postup platí i v případě, že použijeme nějakou odlišnou hmotu. Protože právě teď píši takovu menší srovnávací recenzi na dvousložkové hmoty, konkrétně Milliput Standard, tak jsem použil právě ten.  Práce s ním se liší v tom, že jednotlivé podsestavy samovolně zatvrdnou. Je tedy lepší nechat jednu část hmoty ztvrdnout a připojovat k ní čerstvě promíchanou druhou část.
 
 
V tomto případě jsem dodělával část čelisti obludy, kterou mám rozpracovanou. Na fotografii je stav po vmáčknutí potřebné části hmoty a po jejím uhlazení nástrojem Ball Stylus (za povšimnutí stojí, že jsem nástrojem udělal větší množství jemných tahů!). Již takto lze dosáhnout poměrně zajímavého výsledku. Protože ale budu muset na této části ještě dále pracovat, rozhodl jsem se, že...





...hmotu jen uhladím navlhčeným prstem.

Jde o to, že nástroj Ball Stylus opravdu funguje tak, jak má a v každém případě se opravdu jedná o něco, co by měl být každý, kdo se alespoň trochu věnuje sculptingu, mít na pracovním stole.

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat