pátek 15. března 2013

Milliput Silver Grey aneb Tmelení a rozmývání

Jak jsem již dříve řekl, tak své povídání o dvousložkovém tmelu Milliput chci pojmout trochu ze širšího - avšak stále mého (!) - pohledu. Nebudu tu však tvrdit, že Milliput je nejlepší dvousložkový tmel na trhu - to totiž opravdu není - ovšem stejně tak nebudu tvrdit, že je to ten nejhorší dvousložkový tmel na světě. To totiž také není. Jde totiž o to, jak a pro co Milliput budeme využívat. Stejně tak platí i to, že je-li někdo zvyklý na nějaký jiný tmel, je to každého volba a pevně věřím, že i tak jsou tyto příspěvky chápány. Vše budu samozřejmě doprovázet i ilustračními fotografiemi. Konečný soud tak bude na vás. Praktické (= dlouholeté) zkušenosti s dvousložkovými tmely mám pak konkrétně s Milliputem Standard (Yellow - Grey); Milliputem Silver Grey; tmelem Magic Sculp a Duro/Greenstuff. Pokud to bude možné, ukážu, případně jen popíši, jak dosáhnout jedné a té stejné věci s použitím různých druhů tmelů. 

Právě to bude i tématem dnešního příspěvku. 

Pigment je opravdu velmi jemný...
Nejprve si neodpustím jednu poznámku, spíše tedy postřeh. Na jednom internetovém fóru, kde se debatovalo o tom, jaký je a není Milliput, byl jeden příspěvek, kdy jeho autor práci s Milliput shrnul tak, že řekl, že nelze říci, zda Milliput je či není lepší než jiné tmely. Je prý zkrátka jiný a proto vyžaduje jiný přístup. Sám za sebe pak dodávám, že trošku jiný přístup. Základ dvousložkových tmelů je totiž stejný - tedy resin (plnidlo) a tvrdidlo. Ovšem o tom až příště.

Zbytek tohoto příspěvku budu věnovat tmelení s tmelem Milliput, konkrétně se pak zaměřím na Milliput Silver Grey. A aby to nebylo tak jednoduché, tak konkrétně na 'rozmývání' tohoto tmelu. 

Dokud totiž Milliput zcela nezatvrdne  (nejlépe do druhého dne) dá se ještě změkčit vodou. V případě Milliputu Silver Grey/white to pak znamená, že ten tmel se změní na až velmi jemné blátíčko, které připomíná rozmíchané vápno. Je to díky velmi jemnému (bílému) pigmentu,  který je opravdu jemný a  musím se přiznat, že ze samého počátku jsem proto nejprve Milliput Silver Grey zavrhl. Pokud se totiž podíváte na první fotografii, tak již jen při samotném promíchávání obou dvou složek v ruce (bílo-šedý resin - obsahuje právě tento pigment) s druhou složkou (bílo-stříbrné tvrdidlo)  Milliputu začne tak neuvěřitelně 'špinit' ruce, že jsem si opravdu řekl, že tento konkrétní Milliput byl pro mne krokem vedle. Pokud totiž toto 'bělení' znásobíte stokrát, získáte zhruba představu, jak vypadá tento Milliput, pokud ho navlhčíte (nebo čtěte dále). Stejně jako špiní prsty, špiní i nástroje, špiní vše, čeho se dotknete. A jelikož jsem zvyklý pracovat s tmelem třeba několik hodin v kuse, tak mi to velmi vadilo.
... dokonce tak jemný, že jím lze snadno zakrýt škrábance, rýhy...

Naštěstí jsem se nevzdal a místo abych tento Milliput třeba někomu dal, nebo ho nechal někde v hloubi skříně vyschnout, tak jsem začal přemýšlet, co s tím. Ono totiž právě tento Milliput je díky tomuto jemnému pigmentu  vhodný pro sochařství, modelování, zkrátka jemnou práci.

Milliput (platí pro všechny druhy) se dá vodou rozmýt/naředit do té doby, dokud nezatvrdne. Tedy asi do dvou - tří hodin. Hodně totiž záleží na množství použitého tmelu a teplotě okolí. Když jsem to vyzkoušel, tak musím říci, že ze všech dalších dvousložkových tmelů (Magic Sculp, greenstuff) jsem byl právě s tímto Milliputem nejvíce spokojen. Pro demonstraci jsem použil rozpracovanou mantu, u které jsem přemýšlel nad tím, jak se zbavit nechtěných vrypů a přechodů...

 

Rozmývání Milliputu Silver Grey prakticky


 Na místa, která chceme zatmelit, přiložíme odpovídající kousky promíchaného tmelu Milliput Silver Grey. Vzhledem k tomu, obě složky jsou si navzájem barevně podobné (Milliputu White je to ještě horší), jen nejlepší dvě stejně velké části obou složek (resin-tvrdidlo) hníst mezi prsty raději alespoň tři minuty. Platí zde, že čím více hmoty najednou, tím je delší doba lepší. (K tomu ale také až příště.)


V dalším kroku pak tyto kousky tmelu na jejich místě zafixujeme tak, že je lehce přimáčkneme. Můžeme použít nějaký základní sochařský nástroj. Je důležité si pamatovat, že ten je třeba navlhčit, protože Milliput je v tuto dhvíli lepkavý. Jde jen o to, abychom je nesmyli pryč, takže nemusíme být příliš pečliví.

Ihned poté si totiž navlhčíme prsty (tento nástroj se mi osvědčil lépe než štětec) a krouživými pohyby (pak totiž nebudou patrné otisky prstů tmel na jejich místě rozmyjeme a necháme chvilku zavadnout (cca 5 minut, opět záleží na velikosti plochy).

Nakonec totiž je potřeba celý povrch omýt tak, abychom se zbavili tmelu na místech, kde ho nechceme. Osvědčilo se mi, když jsem celou mantu dal pod slabý (!) proud vody a opět krouživými pohyby prsty omyl. Výhodou toho celého je totiž to, že se tak vyhneme broušení a dalšímu podobném agresivnímu doteku s povrchem. Díky jen trošku pečlivější práci tak vytmelíme i místa, kterých jsme si třeba ani nevšimli a hlavně je vytmelíme tak, jak by se nám to jinak podařilo jen po opakovaném a pracném broušení jemným brusným papírem.

Aby bílá nebyla tak moc bílá

Pokud bychom chtěli potlačit ono nepříjemné (pro mne to tak je) bělení, stačí Milliput Silver Grey smíchat s Milliputem Standard a zbavíme se toho. Ne tedy zcela, ale rozhodně si pak přestaneme připadat jako učedník z válenky, který se nestihl schovat před náhlým deštěm.

 
Poznámka na závěr: Na posledním snímku můžete vidět i to, že rozmýt lze i Magic Sculp, ovšem výsledek nebude tak dobrý jako v případě kdy použijeme Milliput. V případě hmoty greenstuff se mi to na větší (!) ploše nepodařilo. Proto se fotografie ani nedávám. Nevím, zda to bylo mou nešikovností, či samotným tmelem greenstuff.

Broušení

Milliput lze jinak po vytvrzení (nejlépe přes noc) brousit, vrtat, řezat.... V tomto směru se mi zdá jako nejlepší ze všech. Magic Sculp se mi brousil hůře. Zvláště pokud základem byl nějaký měkčí podklad. Ten se pak totiž odbrušoval mnohem více a bylo proto potřeba dbát velké opatrnosti. Greenstuff má i po vytvrzení stále trochu žvýkačce podobnou konzistenci a brousil se mi proto špatně.  Spíše bych to příliš nedoporučoval.

Dostupnost - Milliput Silver Grey 

- vybraní prodejci, jedná se o aktivní odkazy, další komentář snad netřeba ;-)
- platí ke dni 15.3.2013
- ceny jsou bez poštovného
    • Historex Agents  (Velká Británie)    125,- Kč
    • DecoDance     (ČR)                          127,- Kč
    • ModelBox       (ČR)                          150,- Kč
    • Bílek Modely  (ČR)                          150,- Kč

 

Stáří Milliputu a jeho skladování

Milliput jsem si objednal u DecoDance a nemohu proto hodnotit další prodejce. Milliput sám o sobě vydrží dlouho - výrobce udává dva roky, ale já můj předchozí Milliput mi vydržel roky. Navíc když jsem ho tenkrát koupil, tak nový rozhodně nebyl. Má poslední (již zmíněná) objednávka však obsahovala zcela nový Milliput a musím říci, že se s ním pracuji o dost lépe. Je totiž měkčí a mnohem snadněji se prohněte. Proto vůbec nemám obavy o to, že bych zásoby, které nyní mám, nestihl zpracovat. Nikdo se tedy nemusí příliš bát toho, že by Milliput nevydržel a musel si ho kupovat třeba každý půlrok/roku zase znovu. Důležité jen je, aby Milliput nezmrzl. Já ho skladuji v krabici pod pracovním stolem.

Zdraví a bezpečnost

Protože Milliput (stejně jako další dvousložkové tmely) obsahuje pigment a další složky, na které někdo může být alergický, doporučuji opatrnost. Na webových stránkách výrobce doporučují použít latexové rukavice a brýle na oči. Já naštěstí alergický podle všeho nejsem (a ani o nikom takovém nevím), ovšem než bych začal lovit smítko v oku, rozhodně bych si umyl ruce vlažnou vodou a mýdlem. Což ostatně doporučuji nejen před touto akcí.



To by pro dnešek stačilo. I tak to byl příspěvek velmi dlouhý. Proto díky za trpělivost. Příště se pak více podíváme i na Milliput Standard.

Žádné komentáře:

Okomentovat