pátek 12. srpna 2016

Projekt PIETA - Díl první / The PIETA Project - Part One




 !!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!


Odkazy na jednotlivé zveřejněné díly:
Díl první - Podstavec


Ahoj :)

Takže dobrá věc se podařila a fotografie se podařilo ze zničené karty dostat v pořádku. Karta je ale odepsaná, nicméně náhrada je na cestě, takže další díly seriálu  nejsou ohroženy :)

Dnes začínáme s projektem Pieta, který jsme ohlásili před dvěma týdny (a jedním dnem). Pro ty z Vás, kteří tu jsou třeba po prvé, jen zopakuji, že v rámci tohoto workshopu si společně vytvoříme kopii Michelangelova sousoší Pieta. Více si můžete přečíst zde a zde. Ti z vás, kteří se přidáte a budete pracovat spolu se mnou a nebude vám vadit podělit se o výsledky své práce s ostatními, pošlete mi vždy do následující středy do 19 hodin fotografie vaší práce (borek.sculpts@gmail.com). V dalším díle přinesu nejen pokračování projektu, ale zveřejním i váš pokrok.

Jak jsem slíbil, začneme pěkně zvolna. Nemáme kam spěchat, důležité je učit se a soustředit se na výsledek. Pokud by se vám to zdálo málo, můžeme časem udělat v jednom dílu více práce. Případně dejte vědět v komentářích. Nicméně neukvapujte se, tento díl berte jako pomalejší rozjezd. Už příští díl bude podstaně delší a náročnější!

    Jak už jsem napsal dříve, nebudeme se upínat na přesné kopírování, ale přesto se pokusíme vytvořit dílo co nejpodobnější. Pokud se nám podaří zachovat ducha předlohy, uspěli jsme.

V dnešním díle začneme vytvářet bázi, základ sochy, podstavec tvořený plochou se stylizovanou skálou osekanou do tvaru lavice (alespoň myslím, že takový byl záměr autora). Lavice není důležitá, i pro to myslím, že ona i skála  zůstaly stylizované.



Takže pojďme na to.

Není třeba malovat návrh, fotografií máme na internetu velké množství. Přesto jsem si namaloval tvar Piety z vrchu. Podařilo se mi dohledat fotografii, na níž je Pieta vyfocena právě shora. Pro ty z Vás, kterým se to nepovedlo, tady je:




   Podle ní si můžeme celkem dobře představit tvar podstavce. Horní plocha, na níž Marie sedí, lehce přečnívá přes okraj, takže tvar podstavce je v podstatě nepravidelný ovál.

   Zmenšil jsem fotografii tak, aby odpovídala chystanému měřítku 1:32 (54, reálně 60mm) a ovál jsem si obkreslil na papír. Obrázek jsem umístil pod průhlednou školní podložku a tu pak natřel separátorem.




   Pokud nemáte průhlednou podložku, vystřihněte třeba tvar oválu z papíru a ten si obkreslete (ideálně nesmazatelným fixem (nebo opatrně vyryjte) na kousek plastové destičky, třeba na tvrzený polystyren, nebo jinou plochou podložku, na níž budete základ Piety modelovat. Tu pak natřete separátorem.

   Separátor je prostředek, který se používá tam, kde je třeba zabránit přilnutí, přilepení nebo jinému typu svázání dvou materiálů. Nanese se v tenké vrstvě na jeden materiál, vytvoří film, který pak po nanesení druhého materiálu zabrání jejich spojení. Používá se např. při výrobě dvou a vícedílných silikonových forem, při odlévání, ale také třeba při skulptingu, a to podobným způsobem, který použijeme my, tedy k separaci podložky. Ta je sice relativně hladká a epoxidový tmel k ní nepřilne stoprocentně, ale pro jistotu ji naseparuji.

   Jako separátor můžete použít cokoli, co jste zvyklí používat. Já používám voskový  disperzní roztok Spacewax 810 dodávaný firmou Trans Tech Tooling, ale ten je dost drahý, prodávaný v kilovém balení. Pokud chcete takový prostředek, jehož výhodou je tekutost pro dobré nanášení ale tuhý film, který posléze vytvoří na materiálu po odpaření roztoku, zkuste použít parafínový Lukopren Separátor:




   Link pro případné objednání:

http://www.art-creative.cz/lukopren-n-1522-separator-parafinovy-200-ml-p-89865.html


   Jinak můžete použít třeba vazelínu ve velmi tenké, extrémně tenké vrstvičce, kterou maximálně rozetřete štětcem, takže na povrchu nebudou vidět tahy štětcových vlasů ve vazelíně, jako by tam ani nebyla. Jen povrch se musí lesknout. Další alternativa je modelovat podstavec na nějaké tepelně odolné destičce oříznuté do tvaru podstavce. Nejjednodušší je ale separovaná podložka.

   Ze dvou sejně velkých dávek obou komponent epoxidového tmelu si namícháme potřebnou dávku, aby pokryla plochu podstavce a byla vysoká 2-3 mm. Moje hotová destička váží cca 8-9, gramů, z toho můžete vycházet, abyste zbytečně neplýtvali tmelem (já pracuji s Magic Sculpem, takže budu v textu  uvádět MS, vy použijte ten tmel, pro který jste se rozhodli). Tmel zpracováváme mačkáním, válením nebo jinými způsoby tak, aby se obě složky promísily. Složky mají odlišnou barvu, takže požadované smísení poznáme tak, že se obě barvy slijí do jednoho odstínu.

   Z připravené hmoty vymodelujeme na podložce hrubý tvar oválu, který bude mít na výšku asi dva milimetry, pokud chcete, může být vyšší.




S pomocí zubařského hladítka (strany se špičatou plochou ve tvaru čepele) upravíme předběžně boky.






   Horní plocha nemusí být stoprocentně rovná,  ale snažte se ji vyhladit. Ideální je přitisknout na ni separátorem ošetřenou destičku rovného plastu, třeba  tvrzeného polystyrenu. Tlak musí být rovnoměrný, aby plocha nebyla na jedné straně zkosená, nebo v horším případě na všech stranách, když se člověk snaží tisknout nepravidelně a jako by postupně. Hmota má tendenci ustupovat tlaku především na stranách, takže vám pak uprostřed vznikne mírná vyboulenina. Nejlepší je předtvarovat si placičku nástrojem, uhladit do vody namočeným prstem...




..., pak položit na její povrch destičku ošetřenou separátorem a mírným (ale stabilním) tlakem působit na její střed (měla by být o chlup vyšší než je záměr, protože stlačení ji o něco sníží). Destička by neměla být moc pružná, tenké polystyrenové destičky jsou hodně ohebné. Je třeba pevná plocha, která se neprohne. Ta moje má 4mm tloušťku. Pokud máte jen pružné/tenké destičky, pak netlačte prstem, ale nějakým olochým předmětem, který je dostatečně pevný, byť pro přímý kontakt s tmelem není vhodný. Já k tomu kdysi používal dřevěný podstavec na figurky. Tlačil jsem jeho horní plochou.




    Pokud je destička natřená separátorem čerstvě (bez vyschnutí separátoru), můžete ji hned sejmout, oválek oříznout...




   ...a zapravit přebytečnou hmotu, která přesáhla nákres obvodu podstavce.




   Pokud máte separátor už vytvrzený, počkejte asi hodinu a půl až dvě hodiny, dokud tmel  neztvrdne a pak destičku sejměte. V tom případě budete muset přebytečnou hmotu po krajích okrájet. Postupujte opatrně, hmota je sice již tvrdá, ale ne zcela  vytvrzená. Rozhodně použijte ostrý nůž.



Ať už jste postupovali tak nebo tak, hmotu pak umístěte asi 15 cm na cca 10 - 15 minut pod reflektorovou žárovkou 40w :



   Link pro případné objednání:

 http://www.energizershop.cz/muller-licht-e14-40w-spot-r50

   Žárovka to nesmí být úsporná, nám totiž nejde o světlo, ale o teplo, které tento typ žárovky plošně vyzařuje.

Pokud nechcete vše modelovat naráz, počkejte 24 hodin, až bude hmota úplně vytvrzená. Můžete tak přeskočit 'pečení' pod žárovkou.

   Pak  smirkem upravte obvod podstavce, nejdříve můžete hrubějším, obzvláště pokud máte více přebývající hmoty,...




   ...potom jemnějším, abyste zahladili stopy hrubého smirku, a nakonec nejjemnějším pro perfektní vyhlazení.




 Na bocích podstavce si dejte záležet, tahle část zůstane z tohoto materiálu a bude ve spodní části sošky vidět. Pracujete tedy na finální úpravě těchto stran báze. Vždycky jde později opravit chyby nebo dotáhnout dílčí aspekty skulptu v rámci konečného dolaďování, ale čím více budete pečliví, tím méně budete mít při dokončovacích úkonech práce. Pokud budete hodně nepořádní, může se vám stát, že dolaďováním skulptu strávíte více času, než samotným skulptingem.




 Také si vyhrajte s hranou mezi bokem a povrchem podstavce. Ať je pěkně rovná, max. trošičku zkosená (jemně ji přejeďte nejjemnějším smirkem).




  To ovšem platí pouze po strany podstavce. Horní plochu naopak zdrsněte nejhrubějším smirkem, který máte.



   Opět si připravíme tmel, tentokráte s ním budeme modelovat základ  skalní lavice, či co to je, na níž sedí Marie. Já na ní použil asi 18 gramů smíchaného tmelu, ale namíchejte si ho radši trochu víc, pro jistotu. Jakmile smícháme MS, vytvarujeme zhruba základ...








   ...a pak doladíme (klidně velmi zhruba)  tvar lavice  tak, jak ho vidíte u originální piety, nebo pokud nemáte dost zdrojových fotografií, podle mých fotek. Takto velké plochy můžete tvarovat prsty a dolaďovat nástrojem.





   Výška základů lavice by měla být 22 mm, výška plošky na levé straně viněty asi 4 mm.








   Vnitřní stranu neřešte, ta bude zakrytá postavami. Ani s nerovnostmi si nelámejte hlavu. Tvar základu skály-lavice nemusí být přesný, budeme jej dolaďovat po dokončení postav.

   Poznámka. Při promíchávání epoxidových tmelů nebo při manipulaci s nimi pracujte pokud možno v rukavicích. Pokud ne (já sám gumové rukavice nemám rád a pracuji bez nich), po každé práci si ihned umyjte ruce, ideálně s pomocí mýdla a kartáčku. Přeci jen jde o chemii, a čím kratší kontakt s tmelem budete mít, tím lépe. Kontakt rukou/dlaní/prstů s hmotou  potřebujete v podstatě jen při mísení obou složek nebo při vyhlazování prsty, a maximálně ještě u umístění větších mas tmelu, případně jeho předběžného tvarování. U všech ostatních úkonů používejte nástroj.


   Tím máme nachystán  základ podstavce. Prozatím opravdu jen základ. Nedejte se zaskočit tím, že zatím vypadá neupraveně. V téhle fázi je zbytečné jej nějak vypiplávat, protože v příští části většinu povrchu přikryje ještě jedna tenká vrstva. Tento základ je připravený pro usazení obou postav, a teprve potom budeme dolaďovat základ skály.

A tím také končí náš první díl. Bylo to takové zahřívací kolo, abyste se do toho dostali. Každá velká věc se skládá z malých kroků. Nicméně... v příštím díle příští čtvrtek vytvoříme základy postav a dotáhneme tvar skály-lavice. Připravte se na to, že příští díl bude časově i řemeslně výrazně náročnější. Pokusíme se v jeho rámci dotáhnout celý základ, abychom ve třetím díle už mohli začít nanášet a tvarovat polymerovou modelovací hmotu.

   Mějte krásný den, a příští týden zase čau.


   Cheers Borek

2 komentáře:

  1. Ahoj, díky za první díl. Mám dotaz k tomu zmenšování fotky. Předpokládám, že jsi nějak proměřoval postavy vzhledem k plánovanému měřítku. Například, že hlava bude mít ve výsledku 1 cm a podle toho jsi si fotku připravil. Možná se ptám hloupě, ale chci si to ujasnit. Díky. ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj Pavle:)

    V podstatě přesně tak, vzal jsem tu fotku a zmenšil ji tak, aby hlava Ježíše měřila cca 7,5 mm, tedy jednu osminu těla. Michelangelo vycházel z tehdejšího uměleckého ideálu, v jehož interpretaci se výška hlavy od brady po vrchol lebky vejde do těla osmkrát. Pak Po tomto zmenšení) jsem ale fotografii zase (ale jen nepatrně) zvětšil, aby se zvětšil podstavec (asi o jeden a půl milimetru v jeho nejširším místě). To pro to, že při fotografování hraje roli perspektiva. Paprsky dopadají do objektivu ze všech stran a v podstatě deformují obraz. To, co je blíž objektivu, je větší, a to co je dál, je menší. Pokud fotíme zblízka, a obzvláště pokud fotíme třeba ultrazoomem, platí to tím násobně. Pokud tedy vycházíme z velikosti hlavy, která je na výšku asi ve dvou třetinách sousoší, musíme předpokládat, že podstavec bude o něco širší, než jak to vypadá na fotce. Ale to už jsou opravdu detaily, já sám to jen odhadnul, vy se na to až tak ohlížet nemusíte. Jestli bude podstavec o něco širší nebo užší, to není důležité. Díky za dotaz a hodně štěstí při práci všem odvážlivcům ;). Borek

    OdpovědětVymazat