středa 17. srpna 2016

Figurky , vinětky a diorámy - Kapitola 3 - část první / Figures, Vignettes and Dioramas - Chapter 3 - part one






 !!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!

Obsah zveřejněných i  připravovaných  dílů tohoto seriálu najdete zde



         Příjemný  podvečer (nebo tu část dne, kdy si tento příspěvek rozkliknete:) )

    Vítám vás u první části třetí kapitoly. Třetí kapitola bude zasvěcena nejen materiálům, ale v dalších dvou částech se už vydáme do světa skulptingu, byť do něj pronikneme jen na malý kousek. Ale na kousek důležitý. Zatímco v dnešní části si vyjmenujeme materiály, které je možné použít k miniaturnímu skulptingu (ať už ty určené přímo k modelovaní, nebo materiály pomocné), v příštích dvou částech se pak podíváme na způsoby práce s těmi sochařskými (postupy se samozřejmě v jistých aspektech nutně liší podle konkrétního typu hmoty), a také na jejich vyhlazování a konečnou úpravu.

Materiály modelovací a pomocné 


    Dnes se tedy soustředíme na jednotlivé druhy použitelných materiálů. Vybral jsem pro Vás především ty materiály, se kterými mám osobní zkušenost nebo které jsou obecně používané. Dnešní díl bude poměrně obsáhlý. Opět přidávám odkazy pro případný náklup materiálů, které berte jako doplnění/možnost/alternativu.


Modelovací hmoty

   Jako první jsou na řadě hmoty, které se používají pro miniaturní skulpting. Mnoho z vás už je zná, Lopee některým z nich věnoval samostatné články a i  já jsem se už o některých zmínil. Dnes si proto jen  vyjmenujeme jednotlivé hmoty a v obecné charakteristice na začátku také stručně uvedeme  základní vlastnosti různých typů (epoxidů,plastelín a polymerů). Uvedu zde i své zkušenosti, mějte ale prosím na paměti, že každému může vyhovovat něco jiného.


 Epoxidové modelářské tmely

    Tyto materiály se skládají ze dvou složek, které se spolu smísí v daném poměru (většinou je to 50/50, může to být ale také jiný poměr). Většinou  má každá ze složek jinou barvu, což pomáhá při mísení - správně promísená je hmota tehdy, když se odstíny obou složek smísí do jednolitého barevného tónu. 

   Takto smísená  hmota je připravena ke skulptingu, přičemž její modelovatelnost je omezena časově. Doba tuhnutí po promísení obou složek se u různých typů pohybuje od cca dvaceti minut do dvou hodin. V tomto časovém limitu můžeme pracovat. Po ztvrdnutí pak musíme namíchat novou směs a pokračovat ve skulptingu. 

   Po vypršení onoho časového limitu je hmota sice již nemodelovatelná, ale není zcela vytvrzená. Plné vytvrdnutí nastává většinou po 24. hodinách. Toto vytvrzení lze ale urychlit zvýšením teploty. Nebývá to ovšem většinou zapotřebí, vytvrdnutí po udané době zpracovatelnosti je pro většinu další práce dostatečné. Pokud chceme ale hmotu brousit nebo řezat, je lepší vyčkat plného vytvrzení nebo mu dopomoci zvýšenou teplotou (více v příští části).

   Epoxidové tmely se ještě dělí na dvě zásadní podskupiny: tvrdé a pružné. 

Po vytvrzení mají epoxidové tmely ze všech dnes probíraných hmot největší pevnost, v případě těch tvrdých i tvrdost. V tomto směru překonávají epoxidy třeba polymerové hmoty, které jsou mnohem křehčí. Pokud tedy plánujete svůj skulpt podrobit zvýšenému zatížení, rozhodně je lepší pracovat s epoxidovými tmely.

   Magic Sculp

   Vynikající hmota. Používám ji nejvíce a k miniaturní sochařské práci se podle mého hodí nejlépe. Souhrn jeho vlastností, jako je dlouhá doba zpracovatelnost (2 hodiny), dobrá konzistence pro skulpting (především ve druhé polovině doby zpracovatelnosti), jemnost i výsledná tvrdost ji předurčují k všestrannému použití v rámci miniaturního skulptingu.




   Link pro případné objednání:

http://www.decodance.cz/obchod/magic-sculp-ms/


   Milliput Standard Yellow - Grey

   Toto je tmel, který byl dlouhou dobu mým favoritem (před tím, než jsem se konečně dostal ke tmelu Magic Sculp). Není tak dobrý, jako výše zmíněný MS, ale přesto je výborný a pro sochařskou práci naprosto vyhovující. Po té, co jsem přešel na Magic Sculp,  jsem se Milliputu tak úplně nevzdal, ale používám jej především pro základny, podstavce, prostě jako základ, který většinou pokryji tenkou vrstvou MS. Pokud bych ale z nějakého důvodu zrovna neměl MS, bez jakoéhokoli rozmyšlení bych použil Milliput Standart Yellow Grey i ke konečnému modelování..




   Link pro případné objednání:

http://www.decodance.cz/produkt/milliput-standard-Milliput%20STD/


    Milliput Superfine White

    Tento miliput je, jak už jeho název napovídá, velmi jemný, pokud jde o jeho strukturu a výsledný povrch. Já s ním pracoval jen na několika figurkách, ale nebyl jsem úplně spokojený. Přišlo mi, že příliš 'maže', nemodelovalo se mi s ním zrovna dobře a rád jsem se vrátil k jeho žlutošedému kolegovi. Milliput Yellow Grey mi totiž přijde pro práci mnohem vstřícnější, nemaže se tolik a nešpiní, a i když opravdu není tak jemný, vždycky bylo možné v rámci dokončovacích prací dosáhnout velmi hladkého povrchu s vysokým leskem. Na druhou stranu, z bílého Milliputu byly vytvořeny naprosto úžasné figurky. Mimo jiných mistrů jej třeba využívá známý špičkový sochař Adriano Larrucia. Chce to prostě vyzkoušet, a uvidíte.








   Link pro případné objednání:

 http://www.peckamodel.cz/produkt/lepidla-tmely-barvy-laky/tmely/5035167000506-milliput-white-superfine

   Green Stuff

   Neboli Zelená věc :D. Tento mýty opředený tmel, který byl kdysi masově používaným modelovacím tmelem a třeba herní figurky se prakticky nemodelovaly z ničeho jiného, byl pro mě v době, kdy jsem jej poprvé dostal do ruky,  zklamáním. Pokud jde o mne, je tento tmel dávno za zenitem a nahradily ho mnohem lepší a kvalitnější materiály. Mnozí sochaři (a mezi nimi i ti nejlepší) na něj  dodnes nedají dopustit, já si ale opravdu myslím, že dnes už existují mnohem vymazlenější  hmoty.

   Green Stuff patří k epoxidům, které po vytvrdnutí zůstanou pružné, ačkoli míra pružnosti se dá korigovat rozdílným poměrem obou složek (modré a žluté). Nepracuje se s ním ale dobře. Jeho přilnavost k povrchu je sporná (určitě horší, než u Magic Sculpu), celkově je hmota tuhá, absolutně se jí nechce držet hrany, zkrátka moje zkušenost říká, že tato hmota se ke komplexnímu miniaturnímu sochařství hodí nejméně ze všech zde uváděných. Často byla a dodnes je používána třeba ke skulptingu detailů, občas ve směsi s jiným, tvrdším typem epoxidového tmelu. I pro tento typ použití ale dnes existují podle mého lepší alternativy (viz. následující tmel)

   Jednu výhodu má. Díky tuhosti se dá například vyválet do extrémě tenounkých válečků, skoro až nitek (někteří figurkáři z nich dělají klidně i vlasy nebo koňské žíně a hřívy). Pro svoji tuhost je zkrátka možné vytvářet tenké a jemné strukrtury, u nichž by se třeba Magic sculp už trhal (i u něj to jde, ale po velmi omezenou dobu).

   I přes tuto výhodu musím říct, že jeho pomoc jsem opravdu nikdy nepotřeboval, a pokud už chci podobné vlastnosti, sáhnu raději po následujícím tmelu ProCreate. Pokud však mýtus této zelené hmoty obestřel i vaši mysl a chcete jej mermomocí vyzkoušet, budiž vám přáno, tento materiál je v ČR také dostupný:).




    Link pro případné objednání:

 http://www.decodance.cz/produkt/green-stuff-GS%2090/


   ProCreate

   Následník Green Stuffu, pokud jde o konečnou pružnost. A musím říct, že následník o dost povedenější, než je podle mého zelená věc. Ani s tímto tmelem se mi nepracuje nejlépe, ale ve srovnání s Green Stuffem je to učiněná pohádka. Je ale pravda, že ani tento tmel nepoužívám samostatně. Používám jej ve směsi s Magic Sculpem. Pro Create je totiž obdobně tuhý, jako GS, ale něktreré jeho vlastnosti jsou o dost lepší, než u zelené věci. Po smíchání s Magic Sculpem v poměru 30% PC 70% MS získá Magic sculp lepší modelovatelnost v první fázi. Už jsme si řekli, že nejlépe je MS modelovatelný druhou polovinu doby zpracovatelnosti. ProCreate ale učiní MS výborně modelovatelný okamžitě, i když o něco zkrátí dobu zpracovatelnosti, a také výsledný vytvrzený skulpt není tak tvrdý a pevný, jako samotný Magic Sculp. Řeším to tak, že základ dělám z Magic Sculpu a drobné detaily pak ze směsi Magic Sculpu a ProCreate. Tento postup jsem maximálně využil například u 32mm sci-fi vinětky After the Battle.

   Stejně jako u GS je možné různými poměry obou složek dosáhnout různé tvrdosti/pružnosti vytvrzeného tmelu.

   ProCreate se  bohužel u nás zakoupit nedá, tedy přinejmenším já o tom nic nevím, proto  vkládám odkaz do německého e-shopu, odkud jej mám já.




    Link pro případné objednání:

http://www.shop.battlefield-berlin.de/index.php/katalog/artikelinfo/14147-1-show-pro_create.html


 
Modelovací plastelíny

    Plastelíny jsou materiálem, s nímž mám nejméně zkušeností. Uvádím jej zde pouze pro úplnost a pro to, že někteří miniaturní sochaři jej používají. Z podstaty jej ale doporučuji pouze u větších měřítek nebo jako materiál pro sochařskou práci, učení se a vývoj v oblasti skulptingu. Je naprosto nereálné, že by jste z této hmoty vytvářeli třeba 32mm figurku. Ne, že by to nešlo, ale pro podobný záměr se mnohem více hodí epoxidové tmely nebo polymerové hmoty. Plastelína je používaná především u velkých skulptů, kde už by při vytvrzování polymery mohly praskat a kde je velmi komplikované použití epoxidových tmelů kvůli krátké době zpracovatelnosti.

   Pokud jsou epoxidové tmely v rámci konečné tvrdosti na jedné straně spektra, plastelíny jsou na té opačné. Netvrdnou totiž a zůstávají trvale tvárné (trvale je samozřejmě nepřesné, časem ztrácejí svou tvárnost a původní vlastnosti, a vysychají). Proto je např. při formování potřeba počínat si velmi opatrně a některé způsoby formování jsou předem vyloučené. 

    NSP Chavant

   Velmi kvalitní sochařská plastelína. Vyrábí se v několika tvrdostech, je tedy možné využít ji k různým projektům. Já sám jsem vyzkoušel pouze jeden z typů, NSP Medium, avšak nikoli ke skulptingu ale pro potřeby výroby forem. Neosvědčil se mi, nicméně pokud jde o skulpting, je to velmi používaná a také velmi doporučovaná plastelína. Používají ji také například filmový maskéři a umělci zabývající se výrobou animatronických loutek. Tato plastelína neobsahuje síru, díky čemuž je možné k jejímu zaformování použít nejen polykondenzační silikony (kterým síra nevadí), ale také adiční, které jsou na síru velmi citlivé a chemická reakce při vytvrzení pak neprobíhá správně. Pro potřeby miniaturního skulptingu v oboru figurkařiny v malých měřítcích nemá tato plastelína žádné zásadní využití, ale miniaturní skulpty ( v trochu větší velikosti, než je třeba 32 - 90 mm) z ní rozhodně tvořit můžete (viz třeba obrázek na tomto odkazu)...







    Link pro případné objednání:


http://www.decodance.cz/produkt/chavant-nsp-hard-906g-NSPH/

http://silikonycz.cz/index.php?section=modelovacihmoty&material=chavant_clay


Polymerové modelovací hmoty

   Polymerové hmoty jsou jednosložkové modelovací plastelíny, které je možné vytvrdit teplem (většinou 110 - 130° ). Pokud jsou epoxidové hmoty a plastelíny na opačných koncích spektra vlastností (především mám na mysli konečnou tvrdost), pak u polymerových hmot tento fakt svádí k prohlášení, že jsou někde mezi. V podstatě ano, ale je třeba říct, že polymery jsou absolutní výjimkou, a díky svým vlastnostem mají oproti oběma předchozím typům nejednu výhodu. Polymerové hmoty si totiž z obou berou to nejlepší. Z plastelíny je to neomezená doba zpracovatelnosti, z epoxidů pak možnost vytvrzení (ale teprve tehdy až budeme chtít, v tomto případě je to tedy vytvrzení řízené). Tyto dvě klíčové vlastnosti je posouvají dopředu. Není náhoda, že mnozí špičkoví modeláři, kteří nejdříve pracovali s epoxidy, přešli posléze na polymery, mezi jinými třeba jeden z nejlepších na světě, Raúl Garcia Latorre.

   Tyto dvě klíčové vlastnosti však zdaleka nejsou jediné. Polymery jsou velmi jemné a hladké, i ty měkčí dokáží dobře držet hrany, jsou obecně velmi příjemné při práci, nezapáchají (podle mého je jejich vůně spíše příjemná) a dá se z nich vymodelovat prakticky cokoli. 

   Mají i své nevýhody, ale podle mého výhody převažují a i když některé části figurek jsou tak drobné a jemné, případně natolik strukturované, že je třeba použít epoxidový tmel, cokoli jde vytvořit z polymeru, radím modelovat z něj. Sami při práci s ním oceníte přednosti a výhody, které jsou okamžitě zjevné (oproti práci s epoxidovými tmely). Pokud chcete o Polymerech a jejich vlastnostech zvědět více a ještě jste nečetli náš velký test polymerových hmot, tady je odkaz na první díl, v němž mimo jiné rozebírám právě výhody a nevýhody polymerů, a spoustu jiných věcí. Pod úvodním obrázkem prvního dílu pak najdete odkazy na další tři díly testu.


   Super Sculpey

   Řada Suprer Sculpey od firmy Polyform products Co. Inc. je řadou určenou právě pro miniaturní skulpting. Jde o nejvyšší řadu co do kvality a možnosti využití v rámci vytváření miniaturních skulptur v různých měřítcích. V současné době (pokud vím) obsahuje tato řada 4 výrobky:

   Super Sculpey
   Super Scukpey Living Doll
   Super Sculpey Medium Blend
   Super Sculpey Firm

   Jednotlivé výrobky se odlišují od sebe tvrdostí, a v případě Living Doll i vzhledem konečné vytvrzené hmoty (nepoužíval jsem ji, ale vytvrzená Living Doll má údajně velmi realistický vzhled dětské pokožky, proto je tato hmota určena především pro výrobu/skulpting panenek, miminek, atp.)

   Super sculpey je nejměkčím zástupcem této řady, Super Sculpey Firm pak nejtvrdším. Medium blend je pak směsí obou hmot. Poměr prý není 50/50, ale obě hmoty jsou  údajně smíchány tak, aby vylepšily vlastnosti obou hmot a vytvořily úplně nové možnosti. K podobným vyjádřením bývám skeptický, ale v tomto případě musím jednoznačně potvrdit, že tento záměr jim vyšel. Pokud se chystáte skulptit s polymery, rozhodně vám doporučuji právě Medium Blend.




   Link pro případné objednání:

Super Sculpey

http://www.decodance.cz/produkt/super-sculpey-454g-SS1/

Super Sculpey Medium Blend

http://www.decodance.cz/obchod/super-sculpey-medium-blend-454g-ssmed1/

 Super Sculpey Firm

http://www.decodance.cz/produkt/super-sculpey-firm-grey-454g-SS1SCULPT/

Super Sculpey Living Doll

http://www.decodance.cz/obchod/super-sculpey-living-doll-454g-1-pound-ldol/


   Fimo

   Fimo patří k nestorům značek polymerových modelovacích hmot a pro skulpting jej využívali a využívají ti nejlepší skulptoři současnosti.  Rozhodně není špartnou volbou vybrat si tento materiál, jehož kvality prověřila doba i mnoho zvučných jmen (Raúl García Latorre, Allan Carrasco, Roberto Chaudon). Někteří je používají v různých poměrech s hmotou Super Sculpey Firm. To ale platí o všech značkách.




Link pro případné objednání:

http://www.decodance.cz/produkt/fimo-classic-tmava-telova-56g-FC%208000%2045/


   Premo Sculpey

   Premo je modelovací hmota z rodiny Sculpey, a i když nepatří do vrcholné umělecké řady Super Sculpey, má určitě co nabídnout. Rozhodně je i ona využívána výbornými umělci, jako je Jodie Siegel a nebo Igor Kordyukov.




   Link pro případné objednání:

http://www.decodance.cz/produkt/premo-sculpey-okrova-57g-PE02%205093/


Bees Putty


   Černý kůň našeho testu polymerových hmot, z nějž se vyklubal šampion. Bees Putty patří rozhodně k těm nejlepším hmotám, co jsem zkoušel, a to jsem ještě neměl v ruce jejich pevnější verzi Firm a Summer Firm (snad již brzy). Prozatím bohužel tato hmota u nás není k dostání, ale na Facebooku firmy Decodance jsem zaznamenal informaci, že firma se snaží o získání zastoupení pro tuto značku a snad již brzy bude možné tuto hmotu zakoupit v jejich e-shopu, což je vynikající zpráva. Pro nedočkavce připojuji odkazy na jeden z německých e-shopů, který tuto hmotu nabízí. Jde o stejný e-shop, na který jsem vás odkázal pro případný zájem o hmotu ProCreate a odkud mám obě hmoty i já.
Doplnění: BeeS Putty již lze objednat na e-shopu firmy DecoDance pod následujícím odkazem.



    Link pro případné objednání:

Bees Putty

http://www.shop.battlefield-berlin.de/index.php/katalog/artikelinfo/36492-1-show-bees_putty_plastic_100gramm.html

Bees Putty Firm

http://www.shop.battlefield-berlin.de/index.php/katalog/artikelinfo/36493-1-show-bees_putty_plastic_firm_100gramm.html

Bees Putty Summer Firm


http://www.shop.battlefield-berlin.de/index.php/katalog/artikelinfo/45771-1-show-bees_putty_plastic_summer_firm_100gramm.html

Pomocné materiály


   Jako pomocné materiály bych označil všechno, co potřebujeme k miniaturní sochařině, krom základních modelovacích hmot. Patří sem tedy opravdu vše ostatní, od drátu na výrobu drátěných koster až po silikonové kaučuky pro výrobu forem. A vše mezi tím 

 Vyhlazování modelářských hmot

   Zatímco u epoxidových tmelů využijeme k vyhlazování štětcem vodu, tedy minimálně u Magic Sculpu a Milliputu, (Green Stuff a Pro Create jdou vyhlazovat jen pevnými nástroji, kde vodu můžeme použít jen jako pomocné médium),  pro vyhlazování polymerů máme dvě možnosti. První z nich je

   Změkčovač polymerových hmot

   Můžeme jej  používat k vyhlazování některých částí skulptu (více v bonusovém díle Testu polymerových hmot). Také po něm sáhněte v případě, že vaše polymerová hmota je už starší. Někdy i hmota zakoupená  v prodejně nemusí být nejčerstvější. Tohle beze zbytku řeší změkčovač, ale nepřehánějte to s ním. Jedna kapka mnohdy naprosto dostačuje...




   Link pro případné objednání:

http://www.decodance.cz/produkt/sculpey-clay-softener-zmekcovac-modelovaci-hmoty-ASSD/

Druhou možností je pak

      White spirit a/nebo  Sansodor

   Tato ředidla nahrazují terpentýn a můžeme je použít k vyhlazování skulptů z polymerových modelovacích hmot. V prvním dílu  svého testu polymerových hmot jsem se distancoval od použití terpentýnu k vyhlazování polymerů (na čemž trvám). Také jsem vám nabídnul alternativu v podobě směsi vody a změkčovače, která ve skutečnosti směsí není, protože se spolu nesvážou (vysvětlení a návod najdete v bonusovém dílu-odkaz v minulém odstavci). Přesto jsem se od té doby dověděl nové věci, díky nimž i já musím svým způsobem vzít na milost ředidla. Nikoli ovšem terpentýnová. White Spirit a Sansodor jsou moderní ředidla olejových barev, která plně nahradila dříve hojně užívaný terpentýn. Před směsí vody a změkčovače mají své výhody, a proto je využijeme i my. Detailní kapitola o vyhlazování modelovacích hmot (i polymerů) se blíží, v ní si řekneme víc, každopádně k vyhlazování si minimálně jedno z těcto dvou ředidel pořiďte.

  White spirit

   je nejběžněji používaný špičkovými modeláři a sochaři, kteří pracují s  polymerovými hmotami, ale je to taky ředidlo, které dost smrdí. Jeho zápach je určitě méně pronikavý, než zápach klasického terpentýnu, i přes to je to docela síla. Jeho výhoda je především vyšší šetrnost k lidskému organismu (alespoň to tvrdí výrobce), a hlavně 100% odpaření a vyprchání po nanesení na hmotu. Navíc se vypařuje poměrně rychle. Pozor, je třeba zakoupit White Spirit na olejové barvy, ideálně od firmy Winsor and Newton. A rozhodně při práci s ním hodně větrejte a lahvičku okamžitě po použití zavírejte.




   Link pro případné objednání:

http://www.maluj.cz/artists-white-spirit-75ml-redidlo/

   Pro ty, kteří (stejně jako já) nejsou ochotni přeměnit svůj skulptorský koutek v jedovou chýši plnou chemického zápachu, je tu druhá alternativa,  


   Sansodor

   také vyráběný firmou Winsor and Newton.  Není tak účinný, ale při troše snahy s ním lze dosáhnout stejných výsledků jako s White Spiritem. Co je ale velkým plusem - je téměř bez zápachu. Naopak jeho nevýhodou je opravdu pomalé odpařování. I když se také odpaří zcela, déle to trvá, což může trochu brzdit práci.





   Link pro případné objednání:

http://www.maluj.cz/sansodor-250ml-redidlo-winsor-newton/



 Silikony

   Dvousložkové silikony můžeme použít jako pomocný materiál při skulptingu (třeba pro výrobu razítek nebo formiček na duplikování stejných drobných detailů, atp.), nebo jako prostředek k výrobě kopií svého sochařského výtvoru (výroba forem pro odlévání)

   Silikonová pasta Siligum

   Tento výrobek se hodí právě pro první typ využítí, tedy k samotnému skulptingu. Na rozdíl od tekutých silikonů je manipulace a příprava až primitivní a polymerace (vytvrzení) nastává po pár minutách. Stačí stejně jako u dvousložkových tmelů prohníst obě složky siligum (modrá a bílá), po jejichž smísení se plastická hmota namáčkne na vybraný povrch, z nějž je zamýšleno vytvořit kopii. Guma za pár minut vytvrdne a je z ní tuhý silikonový negativ, do nějž můžeme vymáčknout  modelářskou hmotu nebo jej používat jako razítko. Prodává se v menším (100gr.) a větším (300 gr.) balení. Výborný pomocník, obzvláště, pokud modelujete často a detailně. Tato hmota dokáže ušetřit hodiny, někdy i desítky hodin práce.  Lopeeho článek o této hmotě najdete zde a její využití pro výrobu texturového razítka tady.





   Linky pro případné objednání:
 
 http://www.art-creative.cz/siligum-100-gr-p-83638.html

 http://www.art-creative.cz/siligum-300-gr-p-83639.html


   Přemýšlel jsem, jestli sem přidat i tekutý dvousložkový silikonový kaučuk. Nakonec jsem se rozhodl jej zde uvést.


   ChN-KS - silikonový kaučuk


    Celkem známý silikon je český Lukopren, jehož kvalita šla v posledních letech nahoru, ale zahraničním špičkovým ekvivalentním hmotám se prostě nevyrovná. Na druhou stranu v jeho prospěch mluví nízká cena a celkem široký výběr. Já vám jej ale nedoporučím, protože s ním opravdu nemám dobré zkušenosti. Na druhé straně vynikajícíé silikony světových výrobců, Jako je Wacker nebo Axson jsou docela drahé (kg kolem 900, a spíše víc). V poslední době jsem byl ale upozorněn na vynikající a přitom levný silikon ChN-KS, který vám mohu doporučit. Při velmi podobné ceně lukoprenu  (cca 360 kč za kilo) si tento silikon zachovává podle mých dosavadních zkušeností vysokou kvalitu a výborné vlastnosti dražších silikonů. Jde o dvousložkový silikon s polykondenzačním vytvrzováním (polymerací). Prodává se ve třech tvrdostech. Nejměkčí se hodí na jednodílné svlékací formy, nejtvrdší pak na složité vícedílné formy. Pokud tedy chcete své výtvory formovat a pak odlévat, tento materiál vřele doporučuji. Má i pár nevýhod, o tom však až v příští části.




   Link pro případné objednání:

 http://www.levnesilikony.cz/index.php?section=forma&material=chk1&flag=cz



Resiny (polyuretanové odlévací hmoty)



   Tady už jsem žádný zázračný levný produkt neobjevil. Jsou i levné resiny, ale u takových je nízká cena přímo úměrná nižší kvalitě. Pro kvalittní odlitky proto doporučuji následující dvě značky resinů:


Biresin (Sika Chemie)

   U nás v zastoupení společnosti Trans Tech Tooling (Okolí Brna). Firma nabízí více typů rychletuhnoucích polyuretanových pryskyřic s dobou tuhnutí od 2 do 8 minut. Pro figurky se nejlépe osvědčil produkt G27LV s druhou složkou s označením G26 (viz stránka prodejce) Tento resin je houževnatý a je možné z něj odlévat i drobné díly. Resiny jsou sice drahé, počítejte u dvou litrů (1 litr složky A + 1 litr složky B) přes 1000 kč, ovšem ze dvou litrů resinu odlejete mnohem více než sto figurek (54mm) nebo jiných drobných skulptů (v závislosti na konstrukci formy, velikosti nalévacích kanálů a technologii odlévání)




    Link pro případné objednání:

http://www.tooling.cz/index.php?typ=TGA&showid=48


Axson resiny 

   U nás v zastpoupení ACR-Czech (Praha), nabízí několik druhů resinů včetně typu F 38 speciálně určeného pro výrobu miniaturních figurek. Tento typ je houževnatější a nepostrádá jistou pružnost, díky čemuž odlitky nejsou tak křehké jako při použití jiných typů resinů od Axsonu. Dají se tak stejně jako u předchozí značky odlévat i drobné části, zbraně, atd.








   Link pro případné objednání:



http://www.axson.cz/produkty/modely-a-formy/odlevaci-polyuretany




   Separátory

   Separátory můžete pořídit u obou předešlých dodavatelů (Trans Tech Tooling i Axson). Pokud hodláte se silikony pracovat seriózně a ve větším objemu, určitě si  separátory objednejte u nich, pro potřeby skulptingu však plně dostačuje Lukopren parafínový separátor. Na rozdíl od lukopren-kaučuku, který se opravdu z mnoha důvodů pro toto odvětví moc nehodí, mi Lukopren separátor bez problémů posloužil. Rozhodně tedy mohu Lukopren separátor doporučit i vám ( i když dnes už používám separátor Spacewax 810 dodávaný firmou Trans Tech Tooling)



   Link pro případné objednání:

http://www.art-creative.cz/lukopren-n-1522-separator-parafinovy-200-ml-p-89865.html



Lepidla

    Lepidla jsou velmi důležitá, byť při skulptingu samém je využijeme málokdy. Jsou ale neocenitelná při doplňkových  činnostech, jako je výroba nástrojů, různých pomocných konstrukcí (třeba z tvrzeného polystyrenu, armatur - koster budoucích figurek, atd.))

   Vteřinové lepidlo

   V materiálovém  arzenálu je nepochybně nutné mít vteřinové lepidlo. Na běžné drobnosti stačí mít lepidlo levné, které se dá zakoupit třeba v novinovém stánku za 6-15 Kč.




   Link pro případné objednání:

https://www.sevt.cz/produkt/concorde-vterinove-lepidlo-na-plate-3g-53802800/

https://www.vytvarne-potreby.eu/lepidla--lepici-pasky/vterinove-lepidlo-super-extra-3g/?gclid=Cj0KEQjwlNy8BRC676-W0JezxbwBEiQA4Ydg0UJvYpB0eJn_FM-Q-VGXc54lUWi2u8jOaSm3rEvh904aAhXi8P8HAQ


   Pro cokoli spojeného se skulptem je už žádoucí použít kvalitnější vteřinové lepidlo. Já osobně upřednostňuji značku Loctite. Zkoušel jsem různá speciální modelářská vteřinová lepidla, ale Loctite se mi vždy osvědečilo nejlépe. Perfektně spojuje polymerové i epoxidové části navzájem i mezi sebou, také ke kovovým drátkům, zkrátka pro mě nejlepší volba. Nejsou nejlevnější, ale vyplatí se. Většinou používám tekuté, ačkoli občas se stává, že je třeba použít gelovou konzistenci.




   Link pro případné objednání:

 http://www.loctite.as/loctite-403-20-g-vterinove-lepidlo/

 http://www.loctite.as/loctite-454-3-g-vterinove-lepidlo-gel/


   Epoxidová lepidla dvousložková

   v některých přřípadech je potřeba vysoce pevný a trvanlivý spoj. Tady už je dobré mít k dispozici dvousložkové epoxidové lepidlo. Tuhne déle, spoje jsou ale tvrdé a vysoce pevné i v námaze. Zkrátka po epoxidu sáhneme vždy, když chceme mít naprostou jistotu, že spoj bude držet za každých okolností. I zde můžeme vybírat  tekutost, na výběr máme od vysoce tekutých až po pastovité konzistence. Já obvykle používám transparentní/čirá, ale to není důležité.




   Link pro případné objednání:

https://www.rcsvet.cz/epoxidova/12710-z-poxy-15min-118ml-4fl-oz-15min-epoxy.html?gclid=Cj0KEQjwlNy8BRC676-W0JezxbwBEiQA4Ydg0c79Kdi1bb-ULH56u8DQGyFPlaw87JhLXRfExYfonaEaAhDQ8P8HAQ




   Link pro případné objednání:

https://www.rcsvet.cz/epoxidova/12550-3-10ti-min-epoxyd-2x12g.html?gclid=Cj0KEQjwlNy8BRC676-W0JezxbwBEiQA4Ydg0adi2pC9RT5_cge9i-9GXZ2vnSXB-d3ivF5kWFyrnAAaAp9S8P8HAQ


Různé


   ClearFix 

    Výrobek  společnosti Humrol je husté, čiré, lak připomínající tekuté lepidlo pro lepení čirých plastových dílů, které má ale jednu cennou vlastnost. Na rozdíl od laku  dokáže ztuhnout i v objemu (v silnější vrstvě) s čistým a rovným povrchem. Tento vynikající výrobek můžete využít kdykoli, když potřebujete utěsnit mikro-spáry na modelu, které  byste jinak museli zapravovat velmi složitě.  
   
    Příklad: 

                   Vytváříte meč a jeho rukojeť omotáte drátkem. Pokud už hotovou figurku budete jen barvit do své vlastní sbírky, může drátkem omotaná rukojeť zůstat tak, jak je. Pokud ale vytváříte master, který se bude formovat do silikonu, je třeba utěsnit mezery mezi drátky. Silikon totiž proteče i tou nejmenší mezírkou, obzvláště, pokud se forma nalévá ve vakuu, nebo  alespoň vakuuje dodatečně po nalití silikonu. Pak je třeba drátky na rukojeti perfektně utěsnit. A v té chvíli přichází ke slovu ClearFix  Toto lepidlo na bázi polymerního roztoku po nanesení (štětcem) vyplní všechny mezírky a otvůrky mezi drátem a podkladem i mezi jednotlivými drátky navzájem. Po zaschnutí pak máme vytvořen jednolitý celek beze škvír a bez následných komplikací při formování.

Poznámka: Místo ClearFixu můžeme použít různé pastové modelářské tmely, já ale nejraději pracuji s ním, má totiž vícero využití.




   Link pro případné objednání:



   Drát vázací

   Na výrobu koster figurek, ale občas i na jiné věci. Ideální síla drátu je pro mne 0,5 - 0,7 mm, to je ale jen má osobní preference. Pracujte s tím, na co jste sami zvyklí, nebo co se vám osvědčí..



   Posypové materiály

Tady mám na mysli předevšíma různé druhy a velikosti písků a kamínků.  Na podstavečky se velmi hodí, ať už písek použijete přímo tak, že jej nasypete nebo přilepíte přímo na podstavec, nebo tak, že si za pomoci písků a kamínků vytvoříte různá ratzítka, která pak používáte pro výrobu terénu podstavečků.
 

    Tím máme za sebou seznam materiálů. Doufám, že vám (tedy přinejmenším některým z vás) přijdou vhod informace z dnešního příspěvku i z minulých kapitol zaměřených především na seznámení s tím, co miniaturní sochař potřebuje, případně co bych  já k takové práci doporučil. Bylo to náročné, určitě náročnější, než jsem si zprvu myslel, a to se k té opravdu náročné části, k samotnému skulptingu, teprve dostáváme. Uvidíme, jak to budu zvládat, každopádně příští týden se uvidíme znovu, a tentokrát  u kapitoly, která už naplno otevírá bránu do světa skulptingu, i když my do této říše vstoupíme opatrně a po malých krůčcích. Ale s o to větším záběrem.

   Pokud budete mít jakýkoli dotaz, napište do komentářů. I kdybyste měli pocit, že je to hloupost, klidně se ptejte. Lepší se třikrát zeptat, než jednou udělat chybu. A ozvěte se i v případě, že budete mít co říct mým postupům. Znáte lepší/rychlejší/relevantnější techniku? Podělte se o ni se mnou i s ostatními. Společně tak budeme rozšiřovat svoje obzory.

   Těším se na další setkání s Vámi. Už zítra se sejdeme u druhé, docela náročné části našeho workshopu 'Projek Pieta', a příští týden se uvidíme (no dobře neuvidíme, ale jako by se stalo) u druhé části třetí kapitoly tohoto seriálu.

   Přeji všem super den

        Cheers Borek

   V příští části si popíšeme  rozdílné přístupy při použití  obou typů modelovacích hmot (epoxidové tmely vs. polymerové hmoty) a zkusíme si ujasnit, který typ těchto hmot ve kterém případě využít.






2 komentáře:

  1. Velmi oceňuji Vaši práci na tomto "seriálu". S takto fundovaným a hlavně poutavým výkladem jsem se na internetu ještě nesetkal. Všechna čest.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc díky za milá slova a za podporu.

      Vždycky jsem se divil tomu, že nikde na netu není (pokud jde o mini-skulpting figurek) nic zásadnějšího. Mám moc rád třeba stránky Jakuba Skolila a spoustu znalostí (pokud jde o tvorbu scénických dioramat) jsem načerpal z nich, A tak mě mrzelo, že o figurkách na českém webu nic není (a když o tom tak přemýšlím, ani na cizojazyčných webech toho zas tak moc nenajdete, i když tam je to o něco lepší). I proto jsme se s Lopeem rozhodli do toho jít. Pokud jsem se ovšem před tímto krokem divil, že nic takového není, nyní nejen že už se nedivím, ale taky to zcela chápu. Je to totiž opravdu vyčerpávající, obzvláště, pokud člověk má i kopu jiné práce :). O to víc potěší takový komentář. Dává mi to motivaci pokračovat. Tedy, ne že bych to jinak vzdal, ale přeci jen se takový velký projekt lépe vytváří s vědomím, že jsou lidé, kteří jej vítají a sledují. Mini skulpting je celkem minoritní koníček, takže jsme nepředpokládali davy čtenářů, i tak je ale moc fajn, že je o seriál celkem zájem.

      Ještě jednou moc díky za krásný komentář. Budu se snažit, aby i nadále seriál neztrácel svoji atraktivitu (vlastně myslím, že ta atraktivnější část teprve přichází;).

      Hezký a úspěšný den


      Cheers Borek

      Vymazat