neděle 3. února 2013

Doplňkové (komplenetární) barvy

V minulém příspěvku jsem psal o výběru barev. A že jsem si záměrně vybral žlutou a tmavě modrou. Když jsem sem ten příspěvek dával, tak jsem si uvědomil, že možná ne každému je jasné, co to ta doplňková (complemetary anglicky, pokud byste to chtěli hledat) barva vlastně je. 

Rozhodně nechci nikoho podezírat z nevědomosti, ovšem na soutěžích můžeme s železnou pravidelností narazit na figurky, která jsou sice barevné, ale při první pohledu vypadají tak nějak divně. Ten důvod může být právě i v tom, že autor nenamaloval figurku s použitím teorie barev. Namítnout můžete, že kontrast (nejsvětlejší a nejtmavší tóny vedle sebe) je důležitější. Je to pravda. (Navíc v tomhle dávám za pravdu Dakanovi, který v jednom komentáři napsal, že je třeba to zkoušet a zkoušet...). Ovšem ke kontrastu se ještě dostanu někdy příště (pořád je se mnou v mém konkrétním případě tak, že příliš velký kontrast se mi nelíbí). 

Doplňkové barvy jsou něčím, co není složité, navíc pokud je správně použijeme, tak vynikne jas obou dvou barev. Velmi pěkně je to ukázáno v knize od Matta Dixona na dvou obrázcích. Ty jsem upravil tak, abych je mohl použít přímo na příkladu figurky Anubise. 

Doplňkové barvy jsou takové barvy, které leží na kruhu barev *) naproti sobě. Na prvním obrázku je celý kruh barev.




Když jsem začínal figurky malovat, vůbec jsem se něčím podobným nezatěžoval. A škodil sám sobě. Na druhém obrázku pak je vidět, jak zvýší jas barvy, pokud je vedle ní právě její doplňková barva (vlevo). A naopak jak barva takřka zaniká, pokud tomu tak není (vpravo). Použité barvy jsou poměrně hodně syté, takže pokud by tomu tak nebylo, tak takřka zanikly.

Poznámka *): Klasické kolo barev je to, které je na obrázku.

Klasické kolo barev

Modernější kolo barev (tzv. YURMBY) se od předchozího liší. Ne tedy nijak výrazně, ovšem změny můžete vidět. Jako základní barvy zde totiž nejsou brány tři barvy (žlutá, modrá a červená) jako v dříve, ale šest barev (zelená, žlutá, červená a azurová (cyan), modrá a purpurová (magenta)). A právě v při použití tohoto barevného kola je žlutá doplňkovou barvou modré (a opačně).

To ovšem berte tak, že není potřeba příliš lpět na nějakých přesných odstínech. Je ovšem dobré o tom vědět. 
YURMBY

Prameny:

James Gurney; Color and Light; Andrews McMeel Publishing, 2010
Matt Dixon; The Fantasy Artist's Figure Drawing Bible; A&C Black London, 2008

Žádné komentáře:

Okomentovat