Hezký den všem
Dnes vás vítám u předmluvy nové minisérie, v níž bych rád zkusil nabídnout vám
něco trochu jiného, než je na Lopeeho webu obvyklé. Tento blog je nicméně
zaměřen především na ruční tvorbu v oblasti miniatur, takže (přísně vzato) nebudeme zase
tak daleko od tématu.
Do kin se blíží
nový animovaný loutkový film od studia
Laika, Kubo a kouzelný meč. Laika je významné studio zabývající se tvorbou, a
především produkcí loutkových animovaných filmů, které v minulých letech
přineslo úžasné projekty jako byla Koralína (Coraline) nebo Škatuláci (Boxtrols). Spolu s britskými Aardmany nebo americkým
studiem Mackinnon and Saunders zachraňují v dnešní digitální a digitalizované
době úžasní a tvořiví umělci v těchto
studiích pro náš svět kouzlo klasické loutkové stop-motion animace. I u nás v ČR máme zachránce tohoto umění - nadšence a profesionály, kteří kráčejí ve šlépějích Jiřího trnky, Břetislava Pojara, Jiřího Barty a dalších tvůrců, jejichž práce přivedla českou školu animace ke světové proslulosti.
Kubo a kouzelný meč je nový celovečerní fim, další nášup loutkového mistrovství, které můžeme obdivovat na velkém plátně. Nicméně i přes fakt, že se na tento film opravdu hodně těším, dnes o něm psát nebudu. Je pro mne spíše připomenutím toho, co velmi obdivuji, a k čemu jsem se i přes svoji fascinaci dostal v životě jen minimálně, a většinou pouze zprostředkovaně. Tedy zatím... K loutkové animaci.
Kubo a kouzelný meč je nový celovečerní fim, další nášup loutkového mistrovství, které můžeme obdivovat na velkém plátně. Nicméně i přes fakt, že se na tento film opravdu hodně těším, dnes o něm psát nebudu. Je pro mne spíše připomenutím toho, co velmi obdivuji, a k čemu jsem se i přes svoji fascinaci dostal v životě jen minimálně, a většinou pouze zprostředkovaně. Tedy zatím... K loutkové animaci.
Nadšeně obdivuji loutky
oživené animací, a to od první chvíle, kdy jsem se seznámil s nakažlivým
kouzlem filmů, které díky ní vznikly. Vyrůstal jsem na úžasné české animační škole
reprezentované především filmy Studia Jiřího Trnky. Nikdy nezapomenu,
jak hluboký pocit obdivu mě jako malého
caparta ovládl po shlédnutí Trnkových Starých pověstí českých. Svět loutky mi
už tehdy učaroval a já hltal všechno loutkové a animované, k čemu jsem se
za totality dostal. Moje možnosti byly tehdy omezeny na sledování České Televize,
i tak jsem toho nalovil hodně. S nadšenýma a vykulenýma očima jsem se
nechal unášet na křídlech vyprávění o Dobrodsružství Robinsona Crusoe,
námořníka z Yorku, o Švejkovi, Dvou
mrazících, Králi Lávrovi, Princi Bajajovi a dalších hrdinech a příbězích přivedených
na svět českými animátory a režiséry.
V mých rukách ožívaly mé vlastní, velmi neumělé loutky z plastelíny a jejich prostřednictvím i mé vlastní příběhy. Jen ta kamera mi u toho chyběla, což se ukázalo být při tvorbě animovaných filmů podstatným zádrhelem. Kamera byl naprosto nedosažitelný sen, a to i ta malá, amatérská. A ani vlastně nevím, jestli by s ní tehdy šlo snímat okénko po okénku. Nejspíš ne, ale i kdyby ano, neměli jsme na ni. Nebyli jsme zrovna majetná rodina, žili jsme jen s mámou, a tak jsem se musel spokojit pouze s diváckými zážitky. Do tehdejší doby, tedy do mých 4.-8. let, se nejspíš datuje první jiskra zájmu o vlastní tvorbu a skulpting, která se později přetavila do oblasti mnohem snadněji realizovatelné – do světa miniatur a figurek. Animace mě ale dál fascinovala.
V mých rukách ožívaly mé vlastní, velmi neumělé loutky z plastelíny a jejich prostřednictvím i mé vlastní příběhy. Jen ta kamera mi u toho chyběla, což se ukázalo být při tvorbě animovaných filmů podstatným zádrhelem. Kamera byl naprosto nedosažitelný sen, a to i ta malá, amatérská. A ani vlastně nevím, jestli by s ní tehdy šlo snímat okénko po okénku. Nejspíš ne, ale i kdyby ano, neměli jsme na ni. Nebyli jsme zrovna majetná rodina, žili jsme jen s mámou, a tak jsem se musel spokojit pouze s diváckými zážitky. Do tehdejší doby, tedy do mých 4.-8. let, se nejspíš datuje první jiskra zájmu o vlastní tvorbu a skulpting, která se později přetavila do oblasti mnohem snadněji realizovatelné – do světa miniatur a figurek. Animace mě ale dál fascinovala.
V roce 1985 (to mi bylo dvanáct) vtrhla do českých kin naprostá bomba. Alespoň tak mi to tehdy připadalo, a utvrzovaly mě v tom dlouhé fronty, které jsem několikrát vystál, abych opakovaně mohl shlédnout ten úžasný biják. Absolutně mne okouzlil a spolu s Nekonečným příběhem, který jsem (také několikrát) viděl rok před tím, stál na počátku mé celoživotní fascinace žánrem Fantasy.
Byl to Souboj Titánů.
Nekonečný příběh byl úžasnou cestou do světa fantazie, ale
Souboj Titánů mě fascinoval ještě víc, Střetla se v něm totiž má (právě se
probouzející) vášeň pro fantastiku s dlouhodobou vášní pro stop-motion. Loutky
animátorského génia Raye Harryhausena mi otevřely výhled do úplně nového světa
loutkové animace v hraných filmech.
Několik let poté jsem se stal členem a klientem tajného bratrstva, jehož podstatou bylo vypůjčování videokazet s (většinou) americkými filmy nahranými ze západních televizí (obvykle z ORF - rakouské televize). Díky těmto jednohlasně a amatérsky dabovaným pirátským kazetám (snad mě nikdo nebude kamenovat, tehdy to byla jediná možnost, jak se k podobným filmům dostat, a my měli v tom věku scestný pocit, že tím bojujeme proti komunistům) jsem ještě před pádem totalitního režimu mohl obdivovat animované sekvence ve filmech o Sindibádovi, v hororu Brána, v sérii Robocop, ve Hvězdných válkách a v mnoha dalších Hollywoodských trhácích, ale i béčkových filmech.
Několik let poté jsem se stal členem a klientem tajného bratrstva, jehož podstatou bylo vypůjčování videokazet s (většinou) americkými filmy nahranými ze západních televizí (obvykle z ORF - rakouské televize). Díky těmto jednohlasně a amatérsky dabovaným pirátským kazetám (snad mě nikdo nebude kamenovat, tehdy to byla jediná možnost, jak se k podobným filmům dostat, a my měli v tom věku scestný pocit, že tím bojujeme proti komunistům) jsem ještě před pádem totalitního režimu mohl obdivovat animované sekvence ve filmech o Sindibádovi, v hororu Brána, v sérii Robocop, ve Hvězdných válkách a v mnoha dalších Hollywoodských trhácích, ale i béčkových filmech.
Některé filmy obsahující trikové animované záběry s loutkami byly uváděny i do československých
kin, třeba Krotitelé duchů nebo Pyramida hrůzy.
Scéna ze snímku Young Sherlock Holmes (u nás pod názvem Pyramida hrůzy).
Soška okřídleného monstra těsně před tím, než ožije a napadne profesora Waxflattera. |
Po revoluci se nám
otevřel celý svět a já se tak občas dostal i k materiálům o technické stránce
trikové stpo-motion animace. Většinou byla zdrojem těchto informací a článků
německá mutace časopisu Cinema, především pak její speciály, a později i knihy a
časopisy americké provenience. Zejména některá čísla časopisu Cinefex byla k prasknutí
našlapaná informacemi a fotografiemi z říše snů takových fandů, jakým jsem
se stal já.
Poslední úprava loutky dvouhlavého draka Eborsiska z krásné pohádkové fantasy Rona Howarda "Willow". |
Od těch dob jsem byl velkým nadšencem do tohoto umění, byť nadšencem víceméně pasivním. Obdivoval jsem trikové
mistry, kteří svůj život upsali právě efektům tvořených loutkovou stop-motion
animací. Na celoanimované filmy jsem ale nezanevřel. Až drahný čas po revoluci
jsem se dostal ke klenotu amerického žánru stop-motion filmů. Byl jím celovečerák Henryho Selicka
(pozdějšího režiséra Koralíny) podle námětu a výtvarné vize režiséra a
producenta Tima Burtona – The Nightmare Before Christmas (u nás uvedeno jako
Ukradené Vánoce).
Brilantní temný
muzikál se odehrává v městečku Halloween, jehož celebrita a také symbol, kostlivec Jack
Skellington, znuděný a ztrápený neustálými oslavami Halloweenu… Ale ne... Pokud film čirou a pro mne nepochopitelnou náhodou neznáte,
nebudu spoilerovat a vřele doporučuji. Temná mystická atmosféra proudí z každé
scény, z každého okénka filmu, jehož výborný scénář, skvělou režii, nádhernou výtvarnou stránku i
úžasnou animaci podtrhuje geniální hudba Danyho Elfmana. Rozhodně je to vrcholný
zážitek a troufnu si tvrdit, že nejen pro milovníka animace. Následovaly další
filmy, které jsem si zamiloval, od Mrtvé nevěsty , kterou už bez Henryho Selicka
realizoval i jako režisér sám Burton, přes už zmiňovanou Koralínu, až třeba po
Aardmanovské Piráty, které osobně považuji za celosvětově nedoceněný klenot
loutkové animace.
Liz Šavle, přezdívaná též Řeznice z Barbadosu. Smrtící,
stejně jako krásná. Dokonalá epizoda z filmu
"The Pirates - Band of Misfits". |
Vždycky mne hodně mrzelo, že v našich končinách (přestože tu vznikají zajímavá a mnohdy náročná díla), není především z finančních důvodů možné natáčet tak rozmáchlé epické loutkové filmy, jaké vytváří velká americká a britská studia.Myslím, že až jednou něco takového možné bude (pokud), tak celému světu ještě ukážeme :)
Vraťme se ale k trikovým záběrům v hraných filmech. Možná je na místě podotknout, že mě ovlivnily speciální efekty obecně, ale nejvíce jsem tíhnul k těm spojeným s tvorbou postav. Byly to třeba masky a animatronika (výroba mechanických loutek na dálkové ovládání, kolem které jsem se dokonce jednu dobu dost amatérsky motal - udělal jsem všeho všudy pár efektů, asi nejpovedenější byla animatronická hlava rohatého monstra, jejíž zbytky se mi možná ještě někde válejí doma, a která svého času mluvila, koulela očima a byla plně mechanizovaná).
Nejvíce mě ale vždy dostávala loutková animace. Ta klasická, využívaná k tvorbě loutkových animovaných filmů, i ta triková, určená pro hrané filmy. Nejvíce jsem obdivoval trikové loutky, které byly samozřejmě realističtější, než v klasickém animovaném filmu. Velmi dobře si vybavuji svou touhu vidět nějaký klasicky animovaný film, v němž by tvůrci použili realistické loutky, které v osmdesátých letech vytvářel třeba specialista na creature design a stop-motion animaci, Phil Tippett.
Jen pro zajímavost - Phill Tippett mě vyslyšel (:D) a tento můj sen poměrně nedávno realizoval. S pomocí Crowdfundingu natočil s nádhernými (i když bizarními) loutkami úžasný, temný a syrový animovaný horor Mad God O tom si povíme třeba časem v nějakém samostatném článku, v tuto chvíli nabízím alespoň několik fotografií.
Pokud jde o trikové sekvence, které vznikaly za pomoci loutkové animace pro potřeby hraných filmů až do konce osmdesátých let, ty mě okouzlovaly asi nejvíc. Také o nich nejvíc vím. A tak jsem si řekl, že bych mohl napsat menší sérii (nic velkého, pár dílů) právě o trikovém odvětví animace ve zlaté éře této technologie, kterou víceméně ukončil Jurský park a jeho digitální veleještěři.
Nejvíce mě ale vždy dostávala loutková animace. Ta klasická, využívaná k tvorbě loutkových animovaných filmů, i ta triková, určená pro hrané filmy. Nejvíce jsem obdivoval trikové loutky, které byly samozřejmě realističtější, než v klasickém animovaném filmu. Velmi dobře si vybavuji svou touhu vidět nějaký klasicky animovaný film, v němž by tvůrci použili realistické loutky, které v osmdesátých letech vytvářel třeba specialista na creature design a stop-motion animaci, Phil Tippett.
Phil Tippett animuje Gartoka pro trikovou sekvenci filmu "Coneheads". |
Jen pro zajímavost - Phill Tippett mě vyslyšel (:D) a tento můj sen poměrně nedávno realizoval. S pomocí Crowdfundingu natočil s nádhernými (i když bizarními) loutkami úžasný, temný a syrový animovaný horor Mad God O tom si povíme třeba časem v nějakém samostatném článku, v tuto chvíli nabízím alespoň několik fotografií.
Pokud jde o trikové sekvence, které vznikaly za pomoci loutkové animace pro potřeby hraných filmů až do konce osmdesátých let, ty mě okouzlovaly asi nejvíc. Také o nich nejvíc vím. A tak jsem si řekl, že bych mohl napsat menší sérii (nic velkého, pár dílů) právě o trikovém odvětví animace ve zlaté éře této technologie, kterou víceméně ukončil Jurský park a jeho digitální veleještěři.
Strašlivý drak Vermithrax Pejorative. Loutka z filmu Drakobijce je
umístěná na novátorském zařízení, díky němuž přišla na svět metoda
Go-motion. |
Uděláme si takový malý výlet časem
do doby, kdy se po stříbrném plátně proháněl okřídlený Pegas, děsivý drak
Vermithrax, sněžní Tauntaunové, Terminátor nebo oživlá marioneta Freddyho
Kruegera. Pro Hollywood to byla zlatá éra speciálních efektů. Doba, kdy ještě
nebylo díky počítačům možno vytvářet cokoli a kdy u trikových záběrů převažovaly praktické efekty, při jejichž realizaci se uplatňovaly důmyslné, mnohdy
geniální a přelomové postupy. Doba, v níž Creature designu, tedy tvorbě
stvoření a příšer, dominovala vedle animatronických postav právě triková
loutková animace.
Souboj Jásona s bájnou hydrou ve fimu Jáson a Argonauti
je prací nestora trikové animace Raye Harryhausena. |
Ale na téhle výpravě si nebudeme povídat jen o tvůrcích a filmech. Zjistíme, jak fungovaly některé technologie a poznáme, jak
se za dlouhá desetiletí vývoje tohoto trikového odvětví měnila samotná výroba stop-motion
triků. Ukážeme si, jakým způsobem se mistrovské loutky pro speciální efekty vyráběly a připomeneme
nejen notoricky známé, ale také ne zrovna proslavené bytosti, které díky pookénkové
animaci pro hraný film vznikly. Bude to takový malý, nostalgický výlet za
kouzlem technologie, která z hraných filmů dávno vymizela. Ti z vás, kteří
tu dobu zažili a stejně jako já nadšeně trávili čas u trikových filmů, si třeba rádi
zavzpomínají, a vy ostatní máte možnost poznat téměř zaniklé umění, které dnes
přežívá už jen v nezávislých nebo amatérských projektech – trikovou stop-motion
animaci v hraných filmech.
V dohledné době čekejte první díl, v němž zazáří především hvězda Raye Harryhausena, nestora tohoto trikového odvětví. Jednotlivé díly budu chystat nepravidelně, prioritu mají totiž seriál a Pieta.
Cheers Borek
Žádné komentáře:
Okomentovat