!!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!
Odkazy na jednotlivé zveřejněné díly:
Díl čtvrtý - Konečné úpravy, finální
příprava ke skulptingu s polymerem.
Konečné úpravy, finální
příprava ke skulptingu s polymerem.
Dobrý den
Takže dnes se konečně přiblížíme k předělu mezi
základem sousoší a finálním polymerovým skulptingem. Zbývá nám doladit základ. Je třeba oddělit
Ježíšovu nohu, připravit ji pro pozdější zpětné osazení , vytvořit základ
kořene, o který je tato noha opřená, a udělat případné poslední úpravy před
samotným započetím nanášení polymerové hmoty. Na konci dnešní kapitoly pak najdete opět
fotografie Pavlovy práce –opravy z minulého dílu.
Takže pojďme se vrhnout do práce.
Nejdříve si změřte mezeru, kterou máte mezi pánevní oblastí
a stehnem levé nohy.
Štípačkami pak přeštípněte drátek a oddělte tak nohu od
trupu.
Vyčnívající drátky odštípněte co nejblíže okrajům. To co z drátku
zůstane na oddělené noze, to odbruste hrubým smirkem, nebo pokud máte, tak
frézkou vybavenou brusným kotoučkem. Smirkem to půjde pomaleji, ale půjde to.
Vyrovnejte na oddělené noze plochu odříznutí. Upravte jemnějším
smirkem (400) zadní stranu nohy, kam jste se při skulptingu nohy případně
s nástrojem hůř dostávali, a kde tím pádem mohly zůstat nedostatky. Bude
li třeba kytovat, zakytujte. Upravte také tvar chodidla.
Na plošce zarovnané po odštípnutí drátku vytvořte zámek.
Udělejte jej jako čtvereček s mírně zkosenými stranami.
Připravte si Magic sculp a namodelujte jej na pánevní
oblast. Vrstva ať odpovídá rozměru, který jste na začátku naměřili.
Tmel nechte asi hodinu tvrdnou a v druhé polovině doby
zpracovatelnosti si vezměte oddělenou nohu se zámkem. Plochu i zámek natřete
separátorem…
A pak ji opatrně přitiskněte k namodelované čerstvé
hmotě, a dbejte při tom na to, aby byla ve správném úhlu. Vše kontrolujte podle originálu. Pokud by vám noha ve tmelu
nedržela, opatrně pod ni podsuňte kuličku z MS. Nepřimodelovávat, jen
využít jako podložku. Pak nechte vytvrdnout a podloženou kuličku následně
odstraňte.
Po další hodině pak nohu oddělíme. Díky separátoru to není
problém, sama by měla vypadnout, maximálně budete muset vyvinout trochu síly,
ale myslím, že to nebude potřeba.
Máme tak připraven spoj pro opětovné finální spojení.
Na posledním obrázku jsem červeně vyznačil, kde je u tohoto pohledu vidět kořen, ale pozor, dlouhá část mířící ke skalní lavici je část kořenu plazící se po zemi, ta nás v tuto chvíli nezajímá. My se zaměříme na dvě rozvětvené části, jakýsi pařízek, o nějž se opírá Ježíšova levá noha. Můžete jej vidět na prvních dvou obrázcích.
Vytvoříme si
z drátků základ.
Do podstavce v místě, kam pařez umístíme, vyvrtáme
otvor o šíři dvojitého drátěného základu. Pokud nemáte frézku, otvor vytvořte jako
já za pomocí modelářského nože se zkoseným ostřím. Krouživým pohybem „vyvrtejte“
otvor. Pokud použijete nůž, bude základ mělčí, přizpůsobte tomu i základ pařezu. Dráty
mohou být nicméně delší, pak je uštípneme.
Do otvoru kápneme vteřinové lepidlo a vložíme do něj dráty.
Otvor pak zakytujeme, čímž pojistíme upevnění základu.
Po ztuhnutí tmelu dráty upravíme do požadovaného tvaru. O
pařez je opřena levá Ježíšova noha, takže s její pomocí kontrolujeme tvar. Přebytečný drát odstřihneme.
Na drát naneseme čerstvě namíchaný Magic Sculp a vytvarujeme
základ pařezu.
A je to. Teď se přesuneme ke hlavám obou figurek. Mírně zkosíme tváře a vyřežeme pro jistotu prohlubně
v místech očí.
Teď ještě
naposledy prohlédněte důkladně základ a porovnávejte jej ze všech možných úhlů
s originálem. Hledejte chyby, nepřesnosti. Pokud ještě nějaké objevíte, opravte je.
V této fázi je to ještě relativně jednoduché. Až začneme modelovat
s polymerem, bude ještě možné opravovat (a připravte se na to, že občas
budeme, protože některé chyby a nedostatky odhalí až samotný skulpting), ale
čím více toho upravíme před polymerovou etapou, tím lépe pro nás. Pak zatmelte nepřesnosti, obruste hrubé hrany a
celkově začistěte. Na závěr opět celý skulpt přejeďte hrubším smirkem (180 nebo
120).
Toť vše. Dokončovací práce na základu máme hotové.
Příště už tedy
začneme s polymerovou hmotou.
Obvykle pracuji tak, že pokryju celý skulpt polymerem a pak
modeluji. My ale budeme postupovat jinak. Nejlépe se modeluje do čerstvého a
zpracovaného (prohněteného) polymeru, proto v každém díle naneseme hmotu
jen na ta místa, která zvládneme vymodelovat.
V následujících kapitolách budeme tedy postupovat následovně. Začneme přední spodní
částí sochy – to znamená Mariinou sukní, pak skálou na obou stranách a lavicí
z čelního pohledu. Pak přeskočíme těla a uděláme postupně hlavy, především
obličeje obou postav. To proto, že
obličeje budou náročné a proto si jejich okolí necháme prozatím nepokryté, abychom
případně mohly o těla opřít prsty pro jistější pohyb nástrojem. Po dokončení
obličejů vytvoříme levou ruku Marie a
Ježíše (to se nakrátko vrátíme k Magic Sculpu). Pak dotvoříme oblečení na
trupu Marie, poté její pokrývku hlavy,
následně vymodelujeme její rukávy a plášť
splývající za Ježíšovými zády.
Pak přijde na řadu nejnáročnější část, a to postava Ježíše. Budeme postupovat
od hlavy směrem dolů, přes trup, paže,
pánev až k pravé noze. Na konec dotvoříme i oddělenou nohu. Poslední fází
skulptingu bude pak dokončení lavice seshora i ze zadu a konečné osazení oddělené
nohy.
A na závěr ještě slíbené fotografie Pavovy práce. Znovu díky, že sdílíš svou snahu s námi se všemi :). Ppřipomínky a zpětnou vazbu Ti pošlu zítra.
Takže zatím ahoj všem příznivcům skulptingu a těším se
příští týden u Mariiny sukně. Tentokrát už už přejdeme k vrcholu preciznosti...
Cheers Borek
Panejo! Tak to je teda projekt!!! Kedze sculptenie je pre mna stale vec zahadna, o to viac ziram, s akou chutou si sa do toho pustil. Proste parada! Budem sledovat
OdpovědětVymazatVítej, jsem rád, že ses tu zastavil a ještě radši, žes nechal zprávu. Díky, snad budeš spokojený s průběhem i výsledkem... :)
Vymazat