neděle 30. prosince 2012

Šakal v měřítku 1/48




O tom, že firma Airfix vydala v měřítku 1/48 figurky soudobých britských vojáků (konkrétně operace Herrick, což je krycí název pro nasazení britských sil působících v Afghánistánu pod velením NATO), jsem již psal. Současně s nimi firma vydala i helikoptéru Lynx AH-7, vozidlo Land Rover a obrněné vozy Supacat. Konkrétně dvounápravový Supacat HMT400 Jackal a třínápravový Supacat HMT600 Coyote. 



Protože mám doma figurky britských vojáků, byl jsem na techniku k nim velmi zvědavý. Z uvedených modelů jsem si nakonec vybral Supacat Jackal. Ne proto, že byl levnější než jeho dražší bratříček, ale byl hlavně i menší. Délku 125mm ovšem i tak nelze považovat za právě malou - například druhoválečný StugIII., kterého mám ve vitrínce, má na délku asi 113mm a zabírám mi místa více, než momentálně mám. 



Jackal je ovšem moc pěkně udělaná stavebnice. Vedle toho, že věrně ztvárňuje svou předlohu, je pěkně odlitá ze světle šedého plastu. Ten se dobře brousí a proto otřepy, které na stavebnici najdeme, není nijak složité odstranit. 

Sestavení 123 dílů sice nějaký ten čas zabere, ovšem protože je skutečný Jackal i poměrně členité vozidlo, takže je dobře, že model nebyl v detailech ošizen.

Největší chybou jsou pneumatiky. Mám za to, že ve stavebnici vypadají, jak vypadají, protože vyrobit správný dezén pneumatik Michelin vypadají zkrátka zcela jinak. Mají vypadat jako kola, která má Jackal na obalu krabičky. Ovšem pokud byste je chtěli najít i v krabičce, hledali byste marně. Správná kola je možno objednat jako doplněk od jiného výrobce. Je sice pravda, že nové pneumatiky výrazně oživí. Ovšem model se dá sestavit i s koly ze stavebnice a pokud je nebudeme lepit napevno, tak se vůbec nic nestane. Pokud by měl stát ve vitrínce, je to zcela jedno. 

Takto by měla pneumatika vypadat...

...ty ve stavebnici ale vypadají o dost jinak...

...třeba konkurenční Tamiya na to šla jinak a u svého Humwee (1/48) vzorek zvládla mnohem lépe. Stále se však nejedná o vzorek, který vozidla používají v dané oblasti.



Sám za sebe mohu říci, že díky poměrně velkým rovným plochám jako jsou například dveře, mi model přijde jako takřka ideální 'laboratorní krysa' pro praktické vyzkoušení tvorby různých odřenin a škrábanců, o kterých jsem již na tomto blogu psal v jiných příspěvcích právě v těchto dnech. A navíc je stavba podobného modelu vítaným rozptýlením a změnou oproti figurkám a sculptingu. A jen tak mimochodem, tak figurky od Studia McVey se až nápadně svými proporcemi blíží měřítku 1/48. Ale to nechci nijak napovídat... ;-)

První ze tří rámečků...

... a druhý...

...a poslední.
  • odpovídající množství dílů
  • dobře odlitá stavebnice
  • není určena pro úplné začátečníky, ale na druhou stranu její stavba by se neměla změnit v noční můru
  • velmi dobrá cena
  • zajímavá a ne tak běžná předloha
  • můžeme si pořídit i další tématicky stejně zaměřené modely
  • jsou to Britové :-)
  • měřítko 1/48
  • přímo výrobce (Airfix) vyrábí i lepty právě pro vůz Jackal/Coyote


Za nepovedené pak jsou již zmíněné pneumatiky. Přesto se jedná o velmi dobrý model, který zaujal i mne, tedy někoho, kdo dává přednost figurkám a sculptingu.

Mnohem podrobnější a fundovanější recenze na armorama.com. Závěr je ale stejný.


4 komentáře:

  1. Nejprve si ten model někde prohlédni... Také mě překvapilo, jak vypadá. Není to skládanka pro děti. No a jelikož jiný (a jediný) další Šakal se dělá jen v 1/35, navíc skoro za €100,-...

    OdpovědětVymazat
  2. Airfix dělal vždycky mainstream a pokud vydal něco fakt kvalitního (což bude asi tento případ) tak potom zase dlouho nic dobrého nevydali...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně souhlasím. Navíc pro svátečního stavitele techniky (jako jsem já) je to dobrý model. Právě že je sestavitelný. Tedy zatím mi to jde :-)... Jinak ale Airfix jsem vždycky vnímal jako levnou a ne moc kvalitní produkci modelů pro začátečníky. Ale jelikož jsem si i pořídil i Jaguar E-type (což je takový ten model i se dvěma štetečkama, lepidlem a šesti barvičkama = úplní začátečníci, ale k 54mm Sashe potřebuju auto v měřítku 1/32 :-)), tak vedle téhle stavebnice je Šakal jiná liga. Opravdový model, Airfix ho ohodnotil obtížností 3 ze 4, zatímco to auto 1 ze 4... a to docela odpovídá... mimochodem u jaguara jsou ta kola ještě o 100% horší... měla by být drátěná, je to jen naznačený reliéf...).

      Vymazat