čtvrtek 27. prosince 2012

Malá manta obrovská

'A mantu bys dovedl?' Podobnou otázku mi položil bratr někdy na podzim. Nebyl jsem si tím jistý, protože manta mi vždycky přišla jako letadlo. Tedy vše poměrně souměrné a pravidelné. Tak jsem na to ani nic pořádně neodpověděl. Začal jsem ovšem přemýšlet nad tím, jestli bych něco podobného dokázal udělat. Nakonec jsem si řekl, že to zkusím. 


Mezitím jsem se dozvěděl další podrobnosti. Totiž aby byla maličká, dala se dát na stůl, případně na monitor. To že ať si rozhodnu sám. On mi totiž brácha nechal zaformovat bustu lva a jelikož není v kanceláři sám, tak odlitky lva viděla i jeho kolegyně - velká to milovnice mant obrovských.

Tak jsem se do manty pustil. Nejprve jsem si na papír nakreslil hrubý obrys. Ten jsem si pak vyřízl z plechovky od piva. Udělal jsem to proto, že jsem nechtěl, aby manta byla plochá jako prkno, ale naopak jsem ji chtěl zachytit v pohybu, kdy máchá křídly. Zde právě byla důležitá ona souměrnost. Tedy aby každým křídlem máchala v danou chvíli stejně. Nejlepší způsob jak to docílit, je právě použití již zmíněného základu z plechu. Můžeme ho totiž poměrně snadno vytvarovat a pokud ho nebudeme mačkat příliš velikou silou, bude si svůj tvar pamatovat. Podle jednoho křídla pak snadno půjde vytvarovat i křídlo druhé. Abych se pak ubezpečil v tom, že se již vymodelovaný tvar nijak nezmění, tak jsem ho zafixoval tenkou vrstvou Magic Sculpu. 



Manta sice ještě stále neměla takřka žádný objem, ale již jsem se nemusel obávat toho, že si nějak nešetrně poničím již jednou vymodelovaný tvar.



Objem manty jsem vymodeloval z polymerové hmoty Super Sculpey FIRM. Když jsem byl spokojený, dal jsem mantu do rozpálené trouby. Díky tomu, že základ byl z plechu, navíc pokrytého Magic Sculpem, nemusel jsem se ničeho obávat. Navíc jsem si v tu chvíli uvědomil, že by z toho mohl být vhodný příspěvek na blog. Názorně zde totiž vidíte, že vytvrzený dvousložkový tmel Magic Sculp se dá bez obav zapéct. Neztratí ani své vlasti (nezměkne) a ani tvar. Jediné, co se změnilo, byla jeho barva. Lehce zezelenal. To je ovšem vše. Pokud se pozorně podívate na fotografii, tak uvidíte, že nezapečený Magic Sculp je světle šedý, skoro až bílý. Ten jsem použil pro vyhlazení  a vytmelení nerovností na povrchu manty. Také jsem z něj vymodeloval břicho manty a naznačil žaberní otvory. 



Těch je na každé straně pět. To je to jediné, co je třeba dodržet. Stejně tak je třeba dát pozor na jejich správný směr.  Na obrázku ještě není zcela hotové, ovšem základní obrysy jsou již zřejmé. Nijak jsem se netrápil se souměrností, protože mantu chci nakonec připevnit k podložce (fragment mořského dna) za jedno křídlo. Ale to ještě nemám vymodelované. 

Stejně tak trn manty. Za základ jsem použil drátek, který jsem lehce vyklepal na kovovém hranolu. Nakonec ho ještě budu muset pokrýt tenkou vrtvou Magic Sculpu.


Stejně tak jsou v základu i tlama manty.  Protože si však myslím, že je dobré vymodelovat i hloubku otevřené tlamy, vymodeloval jsem ji proto již na samém začátku. 

Stejně tak mě čekají oba čelní laloky, kterými manta usměrňuje proud vody do ústního otvoru. Oba tyto laloky jsou na sobě nezávislé a nebudu je proto ani dělat souměrné.  Za základ opět použiji kosek plechu. Ovšem nebuduje modelovat srolované. Byť to manta dokáže, nelíbilo by se mi to.



 Oči má manta zatím jen naznačené. Je to hlavně proto, že mi vadí, pokud modeluji něco, co oči nemá, ač je mít má. Vysvětlit se to nijak rozumně nedá. Navíc ani nevím, zda je nakonec neodbrousím a neposunu.  Navíc to není důležité. Důležitější mi naopak přijde to, že vymodelování něčeho jako je manta, je něco, co může každému jen pomoci modelovat. A navíc nemusíme modelovat nic, co má výraz jako je například lidský obličej - to totiž zpočátku hodně lidí doopravdy (ač zbytečně) odrazuje od sculptingu. Navíc opět platí to, že to dělá každý sám podle sebe a v první řadě pro sebe, ne? Já také nevím, zda se bude nakonec manta líbit. Ovšem pokud ne, tak si ji nechám ve vitrínce.  

Žádné komentáře:

Okomentovat