středa 25. července 2012

Držák nejen na malování figurek

Držák nabízený na Massive Voodoo
Minulý měsíc byl na blogu Massive Voodoo publikován článek o šikovném nástroji, který velmi ulehčí práci při malování. Za dvanáct euro zde nabízejí nástroj, který usnadní malování figurek. Přemýšlel jsem o tom, že bych si koupil. Jenže prý je beznadějně vyprodaný. Takže jsem měl smůlu. Protože se mi ale nechtělo čekat, tak jsem začal přemýšlet, že bych si nějaký podobný držák vyrobil. Nechtělo se mi ho však přímo okopírovat, navíc jsem měl pocit, že bych potřeboval něco přeci jen jiného.

Z prodávaného blogu jsem totiž získal ten dojem, že tento držák je určí výhradně pro malování figurky na stole. Napíšu-li to tedy jinak, tak je potřeba pevná plocha stolu.  Dobře. Jenže pokud si vzpomenete na jeden ze starších příspěvků, kde jsem si pochvaloval 'stoleček na kolena', pro dávaný pod názvem Paint Station. Ten si pochvaluji stále. Jenže tak nějak z principu není určený pro položení na stůl, ale na kolena. Takže kdybych měl držák na malování figurek, který musí být na desce stolu, tak by mi právě onen Paint Station byl k ničemu. Jenže co tedy s tím? Pant Stationu jsem se rozhodně vzdát nechtěl. Došel jsem tedy k závěru, že změnit budu muset právě onen - v té chvíli ještě neexistující - držák na malování figurek.

Vzpomenul jsem si na mobilní telefon. Respektive na to, jak se mobilní telefon drží v ruce. Zejména klasický mobilní přístroj s klávesnicí. Ten nejde držet jinak, než jak ho držíme. A právě tam jsem se inspiroval. 

Také jsem si vzpomenul na fotografii známého sculptora Michaela Perryho (dvojče Alana Perryho; oba jsou ve světě figurek známí i jako Perry Twins; sculptoři nejen ve firmě GW), který nešťastnou náhodou v roce 1996 přišel o předloktí pravé ruky a naučil se modelovat tak, že nástroje drží v levé ruce a na pravé ruce má vyrobenou umělou paži. Vlastně jakési kleště, či jak bych to popsal. Nevím, zda je levák a měl situaci proto jednodušší... o  tom psát nechci. Navíc patří mezi mé velké oblíbence, takže bych se do toho pak určitě zamotal. To hlavní ale je, že při malování figurek používá každý (někdo výhradně) jen tu svou šikovnější ruku. Já levou rukou maluji jen když nemám zbytí. Jinak jsem pravák a maluji pravou rukou. 

Právě na to jsem myslel, když jsem uvažoval nad tím, jak by nějaký ten držák vypadat měl. Tedy něco, co bych držel v levé ruce, to něco by nějak drželo malovanou figurku, nemusel bych to pokládat na stůl a zároveň by to nějak ještě zabránilo tomu, abych si prsty levé ruky na rozmalovanou ruku nechtěně sáhl. Ono i v případě akrylu platí, že nezasychá hned. Jakýkoli nechtěný dotek by pak znamenal zničení celé práce.

Když jsem si ujasnil, co chci, stačil mi jen kousek tvrdého drátu (nesmí se ohnout pod malým tlakem) a kousek rozlámané násady od lopaty, ze které odřízneme takový špalík, který by se nám vešel do dlaně. Násada rozlámaná být samozřejmě nemusí, ani od lopaty, ale jde zkrátka o to, aby se nám špalík vešel do dlaně a pokud někdo přijde na to, proč řezat násadu, která není zlomená, tak ať si ji rozřeže. Zvýší si tím však náklady.
Pak je již vše jen otázkou chvilky. Do špalíku vyvrtáme dvě a dvě díry, do kterých umístíme drát vhodné délky. Záměrně nepíši, jak dlouhý by měl být. Jde totiž o to, aby si každý udělal držák pro svou vlastní ruku. Raději pro přikládám i fotografii, kde můžete vidět, jak vypadá držák 'navlečený' na ruku. Opravdu navlečený. Pod kratší drátěnou smyčkou totiž provlékneme prostředníček levé ruky. Držák by měl pak na ruce držet. Pokud ne, stačí jemně přihnout drátěnou smyčku. Ne však nijak moc, abychom si prst nezaškrtili. Přeci jen budeme malovat možná i několik hodin a musíme myslet i na své vlastní pohodlí. Spodek špalíku si položíme na pokrčený malíček a palcem pak - opět lehce - přimáčkneme delší drátěnou smyčku. Prsteníček volně obtočíme kolem špalíku. Ukazováček si opřeme o vystouplý oblouk menší smyčky. Pokud si ho nevykloubíme, jinak to ani nejde. 

Je mi jasné, že z popis to byl poměrně obsáhlý, ovšem samotná realizace je jednoduchá. Samotné smyčky jsem do špalíku nelepil, jen silou vmáčkl. Dřevo je totiž poměrně měkké a díky tomu mohu v případě potřeby drát vyjmout. Do horní plchy špalíčku jsem pak vyvrtal několik hlubších děr tak, abych do nich mohl vetknout kolíček (kousek drátu, párátka), který jsem předtím vlepil do nohy figurky. Tedy na obrázku to tak je. Pro větší zajištění jsem ještě pod figurku přidal kousek lepící hmoty Pritt Fix-it (Blu-Tack apod.), která zamezí nechtěnému pohybu figurky do stran. 

Tento držák je dobrý v tom, že cena jeho pořízení může být i nulová, navíc opravdu funguje. Dá se použít nejen pro malování, ale například i pro sculpting. Za jeho hlavní výhodu však považuji to, že si ho každý může udělat přesně podle svých potřeb. Ostatně jak rád říkám, zkuste to sami.

4 komentáře:

  1. Hmm...na Tank 1/35 vcelku nepoužitelné...

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý nápad....jenom tak nad tím přemýšlím....jak budeš malovat věci na figurce při pravé straně...při levé straně... a vzadu...Dráty máš ve špalíku napevno...tudíž otáčíš zápěstím...když budeš malovat figurce záda, tak jí budeš muset pootočit....tudíž na ní šáhnout....;o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vodící pin má jen v jedné noze - je vlepený jen tam, druhá noha je zapíchnutá v té gumě. Jinak volně. Takže pootočit figurku není složité. V nouzi nejvyšší se dá navrtat další otvor, kam se pak dá 'přepíchnout'. Měl jsem tam přidat ještě fotku, jak to vypadá shora. Dodám.

      Vymazat
  3. Ono ani na 1/48. :-) Ale na takového tankistu by to už šlo... ;-)

    OdpovědětVymazat