sobota 12. listopadu 2011

Teorie barev I.

V jednom z dřívějších příspěvků jsem psal o tom, že vyšla kniha kniha o airbrushi od Bretta Greena. Mimo jiné je zde kapitola věnovaná teorii barev. Je to jen několik stránek, pro účely knihy dostačující, přesto to, že se v ní píše o tom, že barva bílá se skládá ze všech dalších složek – červená, zelená a modrá - může působit na někoho zvláštně. Vždyť každý, kdo maluje (nejen) figurky přece ví, že když smíchá červenou, zelenou a modrou, tak se výsledná barva bude spíše podobat černé. Rozhodně ne bílé. Jenže autor má pravdu. Opravdu po smísení červené, zelené a modré získáme bílou. Ovšem takovou bílou, kterou příliš figurek nenamalujeme. Smísením červené, zelené a modré totiž získáme bílé světlo. A ony tři složky jsou totiž také paprsky světla dané barvy.Jak je to možné?

Po bouřce se stane věc, kterou každý určitě zná a kterou viděl. Totiž za příhodných podmínek po bouřce uvidíme duhu. A duha není nic jiného, než že se na kapkách deště lomí bílé sluneční světlo do svých původních složek. Nechme stranou jejich jednotlivé vlnové délky, stačí, když si připomeneme, že bílé světlo (do Slunce se nikdo nedívejte, dohodneme se, že to tak je, kdo se do Slunce upřeně a na dlouho zadívá, má velkou šanci na to, že to bude to poslední, co v životě uvidí) se rozdělí do tzv. spektrálních barev. Tyto spektrální barvy jsou purpurová (známý je i anglický termín Magenta), červená (Red), žlutá (Yellow), zelená (Green), azurová (Cyan) a tmavě modrá (Dark Blue). Tyto barvy spektra lze zjednodušit na tři tzv. primární barvy světla. Tedy červenou, zelenou a tmavě modrou. Dále platí to, že barvy, které vnímáme, jsou vlastně odrazem světla o libovolného předmětu. Například bílý papír vnímáme jako bílý proto, že na něj dopadne paprsek bílého světla, který se od listu papíru odrazí a my proto vidíme bílou. Naopak kus uhlí vnímáme jako černý proto, že bílé (dopadající) světlo pohltí, nic se neodrazí, my vidíme černou. Také proto když je tma, tak vidíme, že nic nevidíme J. Horší je to, alespoň tedy podle mého, že figurku malujeme při nějakých – v rámci možností co nejlepších – světelných podmínek. A když pak přijedeme na soutěž, kde jsou ty podmínky poněkud jiné (viz. dřívější problémy kolem první výstavy e-day v Praze v podzemních garážích Galerie Butovice – světla bylo opravdu málo, navíc nebylo bílé, ale umělé, tedy barvy na modelech se náhle jakoby změnily - zkrátka kritika byla opravdu velká. A zasloužená. Již i víme, proč tomu tak bylo). Stejně tak namalovaná figurka vypadá zcela jinak – většinou bohužel hůře – na fotografii pořízené pomocí blesku nasměrovaného přímo na figurku – takřka vše se totiž odrazí zpět a výsledek…  přinejmenším jemné stíny zmizí). Tentokrát bylo totiž světla zase moc. Pokud ovšem objekt neodrazí všechny složky bílého světla, vidíme barevný objekt. Pohltí-li objekt červenou a zelenou složku, zůstane modrá a vidíme modrou.

Myslím, že tyto barevné paprsky jsou známější pod počátečními písmeny z anglických slov pro červenou – Red, zelenou – Green a modrou – Blue. Tedy RGB. Odrazem získaným barvám říkáme Aditivní (nebo také sčítací) syntéza. Platí, že pokud sloučíme dvě tmavé barvy, výsledná barva bude světlejší. Proto tedy získáme bílou, pokud smísíme všechny dohromady. Jenže jak jsem se již zmínil, světlem se malovat nedá. 

Abychom tedy mohli cokoli zobrazit, musíme mít nějaký zdroj světla - Slunce, lampu, nebo třeba monitor u počítače.  Také když vypneme LCD, zčerná. Důvod je v tom, že jeho zdroj světla přestal vyzařovat světlo a protože je obrazovka udělaná tak, aby co nejméně odrážela venkovní světlo (to jsou pak ony odlesky, které jsou známé třeba i při fotografování vodní hladiny), vypadá skoro jako černá.

Pro malování však potřebujeme barvy. Krycí, pigmentové, barvy se jim říká. O těch ale budu psát až příště. Už takhle je toho opravdu moc. Doufám, že by vás mohlo povídání o barvách zajímat - uvidím, kolik článků z toho nakonec bude. Pokud byste měli jakékoli dotazy k tomuto tématu, stačí se zeptat, opravit mně, pokud jsem se dopustil chyby apod.. Rád bych to pak rozšířil i na jednotlivé techniky, práci s barvami apod... Ale to uvidím. Díky.

Příště tedy něco o pigmentových barvách.

Žádné komentáře:

Okomentovat