čtvrtek 29. listopadu 2012

Vlnitý plech

Člověk míní, technika mění, dalo by se říci jako parafráze na známé úsloví o úmyslech a přírodě... uplynulý týden jsem trávil tím, že jsem dával dohromady nové PC. Zejména tedy pak tím, že jsem se snažil zachránit a obnovit všechna uložená data. Snad se to povedlo. Proto je toto příspěvek po delší době. 



Jak již název napovídá, týká se toho, jak ztvárnit vlnitý plech. Přesněji tedy rezavý vlnitý plech. Pokud se to povede, je to vhodný doplněk na podstavec. Případně na stavbu nějaké budovy do diorám. 

Vlnitý plech si můžeme koupit v modelářských potřebách. Jenže pokud pomineme to, že ne vždy v nejbližší modelářské prodejně vlnitý plech mají, tak stojíme před problémem měřítka. Vzhledem k měřítku je často zakoupený vlnitý plech poměrně tlustý. A to je přesně chvíle, kdy zatoužíme po nějakém tenčím vlnitém plechu. Nejsnadnější způsob pak je si plech udělat doma. 

Pokud se pro to rozhodneme, tak narazíme na další problémy. Tím hlavním je pak to, jaký materiál zvolit pro vlastní výrobu. Přeci jen vlnitý plech je to (stejně jako třeba lidská postava, pokud bude modelovat), co každý zná. A tedy zjevné chyby nám nikdo neodpustí. 

Z tohoto důvodu jsem zavrhl plastovou destičku. Navíc se musím přiznat i k tomu, že pravidelně naohýbat, přesněji tedy zvlnit, plastovou destičku neumím.

Papír jsem se nakonec rozhodl nepužít z toho důvodu, že mi přišel poměrně tenký a opět se příliš dobře neohýbal. Pro výrobu rovných plechových desek je naopak ideální. Ovšem pro výrobu vlnitého plechu jsem ho nepoužil. Navíc jsem si nebyl jistý, jak by se mi podařilo udělat zreznutí plechu.

Nakonec jsem se rozhodl pro použití silnějšího alobalu. Z toho se totiž dá vytvarovat poměrně věrná napodobenina vlnitého plechu. Navíc je dostatečně tenký a výsledný vlnitý plech bude oboustranný. A - byť se to na první pohled může zdát jako nepodstatný detail - jedná se vlastně také o plech.

Vlnitý plech po nástřiku jednou vrstvou primeru ve spreji.

Díky tomu budeme moci vytvořit velmi věrně vypadající proreznutí (viz obrázek výše). Pokud totiž alobal položíme na desku z vlnitého papíru, který se běžně používá jako krycí materiál například pro kusy nábytku a jiné výrobky, máme přesně to, co potřebujeme. Totiž kopyto, podle kterého můžeme vlnitý plech vyrobit. Díky tomu, že vlnitý papír je také měkký, může za použití tupého (!) konce štětce vytlačit alobal do podoby vlnitého plechu. Pokud navíc budeme opakovaně tlačit na štětec v jednom směru, začne se alobal bortit a praskat. Získáme tak přesně to, potřebujeme: tedy prorezlý vlnitý plech, který stačí již jen nabarvit.



Pro barvy rzi jsem použil barvy ze setu Lifecolor 'Dust and Rust'. Již jsem se tu o nich zmínil. Jsou opravdu velmi věrné. Alespoň tedy z mého pohledu zcela dostačující.


Pokud by se nám stále ještě nepozdávalo výsledné zbarvení, můžeme použit třeba washe....


Washe (na obrázku jsem konkrétně použil washe Citadel, jmenovitě pak Devlan Mud a Badab Black) konečný odstín poměrně ztmaví. To je však u prorezlého plechu věc žádoucí. 

Nakonec můžeme ještě použít pigmenty. Těmi naopak můžeme plech zesvětlit. Záleží samozřejmě na tonm, jaký pigment použijeme. Já jsem je zatím nepoužil, protože ještě nemám hotový podstavec, kde plech použiji. 

Aloboal - poznámka:


Alobal je dobrý materiál, který se dá využít mnoha způsoby. Před vlastním použití doporučuji alobal lehce přebrousit jemným brusným papírem. Dobře pak na něm bude držet primer, resp. samotná barva. 

Zkuste to sami, uvidíete. Já si musím nechat ještě chvilku na modelařinu zajít chuť a dokončit instalaci počítače. Mějte se mnou ještě chvilku strpení.... Díky.

Žádné komentáře:

Okomentovat