středa 18. dubna 2012

Generál Thade - oči

Včera jsem měl zajímavý rozhovor s Palem Ovečkou (offo). Vedle toho, že je to autor busty generála Thadea, kterého právě maluji, je to i někdo, koho se mohu zeptat, když si s něčím nevím rady, případně chci znát další názor. 

Řeč se po chvíli stočila k otázce jak správně (=stejně) zachytit levou a pravou část osově symetrické věci. Shodli jsme se, že zatímco u živých bytostí není nikdy levá a pravá strana vždy stejná, tak u vytvořených věcí, jako je například zbroj, tomu tak je. 

Právě v tom kupříkladu já ve skulptění ještě tápu. V malování to snad není tak hrozné a tak jsem se rozhodl, že namaluji generálovi Thadovi oči. Navíc se mi to i hodilo k tomu, abych vyzkoušel nový Glaze (česky tedy glazura, ovšem já bych toto slovo raději v tomto případě nepřekládal. Je sice pravda, že je výsledek vlastně stejný, ovšem zatím bych glazury ponechal u keramiky). O použití této barvy jsem již psal.

Dnes bych však rád připomenul jinou věc, o které si myslím, že je dobré ji připomínat pravidelně. Totiž jak malovat oči. Nebojte, nebudu mluvit o tom, jaké barvy použít a tak. To ne, dnes ne. 

Každý, kdo kdy navštívil nějakou výstavu modelů, si jistě všiml toho, že když je u tanku panáček, tak má kolikrát oči zvící velikosti tenisového míčku s velkou černou kaňkou uprostřed. A takto by lidské oko vypadalo, pokud bychom dotyčné osobě přejeli krk. Tedy jednak to nedoporučuji a oči tak opravdu nevypadají. Správný tvar si můžete prohlédnout na následujícím obrázku.



Základy malování očí jsem ostatně shrnul v jednom starším příspěvku. Proč ale o tom opět mluvím? Navíc ve spojení s generálem Thadem? Je to jednoduché. Ono totiž i když je oko správně namalované (tedy duhovka není vidět celá - viz obrázek), tak bývá obrovský problém, aby se jedno oko dívalo stejným směrem jako oko druhé. Řešení je velmi jednoduché. Stačí totiž, aby se figurka nedívala přímo před sebe. Pak totiž máme velikou šanci, že se nám to nepovede a figura bude šilhat. Nejjednodušší tedy je, aby se figura dívala úkosem stranou. Tedy pokud to skulpt umožňuje. To si však může každý vyzkoušet nejlépe sám 'na sucho'.



Na všechna tato pravidla jsem si - alespoň tedy doufám - vzpomenul, když jsem maloval oči generálovi. Navíc je to již pán, tedy vlastně opičák, v letech a nemá tak tedy již tak mladý pohled. Byť je to tedy neuvěřitelný macho 'nade mne není' opičák. To vše jsem se pokusil v jeho pohledu zachytit. Snad se mi to trochu podařilo. Ještě tedy očím chybí závěrečný lesklý lak, který očím dodá hloubku a sjednotí je. 

Nakonec jsem ještě opičákovu zbroj (i základ pro zlatou) ještě na Palův podnět ztmavil černým a modrým washem. Asi je chudák nešťastný z toho, jak se ho pořád ptám, jenže sice vím, jak chci Thadea malovat, ovšem na druhou stranu kdy se vám poštěstí malovat figuru s tím, že znáte jejího autora? ;-)

2 komentáře: