Při malování figurek je důležité zachovat při malování stále stejný úhel dopadajícího světla. Ten bývá nejčastěji jeden. Totiž denní světlo. To je nejjednodušší způsob. Přechody mezi světlem a stínem jsou měkké, barvy přirozené. Navíc je to situace, kterou každý dobře zná, protože se stačí rozhlédnout kolem sebe.
Čím více se však blíží léto, obloha se vyjasní a začne svítit ostré sluníčko, změní se způsob, jak musíme malovat figurku. Změní se i barvy. Barvy se jakoby rozjasní. Jde o to, že na předměty dopadne více světla a více se ho tím pádem i odrazí. Rozdíl mezi světlem a stínem bude ostrý. Ostatně zadívejte se na svůj vlastní stín během slunečného dne. Bude celý jasně ohraničený. Je to proto, že zdroj světla (Slunce) je od nás miliony kilometrů daleko a pak říkáme, že světlo se šíří v rovnoběžných vlnách. Pokud tedy někdo bude chtít namalovat na diorámě stín domu, bude celý ostrý. Stejně tak i stín nějakého předmětu například na stěně. To samé by nastalo, pokud bychom malovali třeba upíra za jasné měsíční noci. Zdroj světla (Měsíc) je totiž opět miliony kilometrů daleko.
Radiálně (paprskovitě) se pak šíří světlo z umělého zdroje. Například pouliční lampy. Tam platí, že čím blíže k tomuto zdroji světla jsme, tím je světlo/stín ostřejší. A naopak. Tento zdroj světla je od nás totiž jen pár metrů. Pokud třeba budeme chtít namalovat tvář osvětlenou svíčkou, bude platit, že čím blíže k centru světla tvář bude, tím budou barvy a stíny zřetelnější. Přikládám sem fotografii figurky Hellboye (již jsem tuto figurku dříve použil). Tam však mějte na paměti to, že se jedná o zjednodušené ztvárnění, které se u tohoto komiksu používá. I tak jsem se snažil intenzitu světla alespoň trochu zachytit. Čím blíže zdroji světla, tím jasnější. (Pozn.: O samotných barvách světla a stínu tento příspěvek není.)
Změnu intenzity světla a stínů můžete jasně vidět i na fotografiích resinového odlitku busty generála Thadea od offa. Tato busta mi díky tomu, jak je vymodelovaná, skvěle posloužila při focení právě pro tento příspěvek. Nafotil jsem ho úmyslně několikrát, aby bylo vidět, že pokud se rozhodneme pro jeden směr světla, musíme to zachovat od začátku do konce malování. Samozřejmě se jedná o extrém, protože jsem ho fotil ve vzdálenosti asi tak 25 centimetrů od stolní lampy, která byla jediným zdrojem světla.
Žádné komentáře:
Okomentovat