sobota 14. ledna 2012

Vyrábíme vlastní nástroje (nejen) na modelování





Každý, kdo se snaží cokoli vytvořit z nějaké polymerové hmoty, tmelu, dříve či později zjistí, že prodávané nástroje nejsou přesně to, co by pro svou práci potřeboval. Nebo je možné, že daný nástroj jsme někde viděli, ale nemůžeme ho sehnat. V některý případech je lepší si nástroj koupit. Jenže ve velkém počtu případů to tak není, navíc se může stát, že přesně ten nástroj, který by se nám hodil, se jednoduše ani neprodává. V tom případě si budeme muset svůj vlastní nástroj vyrobit. Ano, můžeme (a také se to dělá) použít jako nástroj i například zmačkaný alobal a tím vytvářet povrch skály… případně cokoli jiného. Ovšem pokud budeme chtít opravdu kvalitní nástroj, dá nám to trochu práce.

Nástroj si můžeme pro zjednodušení rozdělit na dvě části – násadku a hrot nástroje. Hrot nástroj si vytvoříme takový, jaký potřebujeme. Je jen třeba dbát na to, že by měl být pevný a odolný. Není to však podmínkou, záležet bude na tom, jak se k nástroji budeme chovat. Pokud například zvolíme měděný drát, je dobré pamatovat, že se při častém, ohýbání (zatlačení na nástroj) může snadno zlomit. Na hrot nástroje však můžeme použít plast, dřevo… prostě cokoli měkčího než vlastní hmota.

Jako násadku nástroje je dobré použít něco, co má alespoň trochu ergonomický tvar. Na tuto věc bychom měli pamatovat, protože pokud budeme s nástrojem pracovat delší dobu, rozhodně poznáme, že jsme zvolili špatnou/dobrou násadku. Někdo jako násadku používá násadku starého štětce. Já bych ovšem toto příliš nedoporučoval, resp. násadky štětců s malým průměrem nejsou příliš dobré. Modelovací nástroj se drží trošku jinak než štětec při malování. Někdy je třeba použít i větší sílu, tedy nástroj dobře uchopit. Mně se před lety – a byla to vlastně náhoda – osvědčily obyčejné náhradní dřevěné kolíky do hrábí. Vyrábějí se i plastové, ale když jsem v ruce chviličku v obchodě zkoušel, jak by se mi plastový kolíček držel v ruce, začala se mi ruka potit. Nijak moc, ovšem neměl jsem v ruce potřebnou jistotu. Když jsem si pak představil, že bych takto držel v ruce nějaký nástroj – nebo upevněnou figurku při malování – třeba několik desítek minut, raději jsem koupil dřevěné. Jsou i levnější (můžeme jich tedy koupit více) a lépe se s nimi pracuje. To mi přijde jako to hlavní. Navíc kolíček do hrábí má kónický tvar a věřte, nebo ne, perfektně se drží v ruce. Vzhledem k tomu, že je vysoustružený z tvrdého dřeva, v ruce se nijak nekroutí. Já pro sebe našel ideální nástroj pro výrobu všelijakých násadek a držáčků do své modelářské dílny.  Zkuste to taky. Dvě koruny i s DPH za to jistě stojí.

Upevnění hrotu do násadky

Kolíček/násadku na užší straně seříznu, abych získal větší plochu. Do násadky pak vyvrtám ruční vrtačkou otvor, případně otvory, kam vlepím s použitím sekundového lepidla hrot nástroje. Nakonec (a to není potřeba, ovšem estetika je estetika, že) buď doupravím seříznutou špičku pomocí tmelu, nebo uříznu kus kovové trubičky ze staré propisky, kterou nasadím na hrot. Je to otázka chvilky.

Žádné komentáře:

Okomentovat