čtvrtek 27. října 2011

Jak změkčit Super Sculpey

O tom, že Super Sculpey je nejlepší polymerovou (zapékací) hmotou jsem již napsal vlastní příspěvěk do tohoto blogu. Zda tomu tak je, či není, to si musí každý rozhodnout sám. Pokud se však pro Super Sculpey rozhodnete, jistě se dříve či později dostanete před problém, který vlastně ani problémem není. Totiž budete chtít vymodelovaný výrobek před vlastní zapečením nějak vyhladit. Ano, Sculpey se dá brousit. Jenže přeci jen je dobré zejména malé detaily vyhladit ještě před vlastním zapečením. Jak ale na to? Vedle mechanické cesty, kdy použijeme modelovací nástroje, máme můžeme ještě použít chemii. Konečně pro vlastní finiš je to potřeba. Co tedy můžeme použít?
Pro tento test jsem vybral pět prostředků - jeden přímo určený pro vyhlazování hmoty Sculpey: Sculpey Clay Softener; další pak ředidlo White Spirit, které mi bylo doporučeno; Sansodor (dá se použít také jako White Spirit pro ředění olejových barev, navíc tolik nazapáchá); ředidlo X-20A firmy Tamiya (v modelářská dílně se dá snadno najít, proto jsem ho použil) a nakonec obyčejnou vodu z kohoutku, která podle 'moudrých rad je pro vyhlazování hmoty Super Sculpey naprosto nevhodná.
Jak jsem testoval? Než jsem s testem začal, řekl jsem si, že rozhodnutí nechám na každém. Sice si neodpustí mé oblíbené bodování, ale připojím k testu fotografie a rozhodnutí nechám na každém.

Připravil jsem si proto Super Sculpey obdélníkového tvaru, který jsem rozdělil na pět částí. Do každé jsem obtiskl reliéf, který se pokusím vyhladit s použitím jednotlivých přípravků v pořadí, v jakém jsou na úvodní fotografii - tedy Tamiya X20A; White Spirit; Sansodor; Sculpey Clay Softener a voda. Vlastně jsem se ani nepokoušel reliéf zcela vyhladit - štětec '0' jsem vždy namočil do každého přípravku a několika tahy (asi deseti) jsem vždy přetřel střed každého obdélníku s použitím menší síly. Z toho jsem pořídil fotografii. Nakonec jsem testovací obdélník vysušil ubrouskem a opět vyfotil.

A jak to tedy nakonec dopadlo? Tamiya X-20A je ředidlo akrylových barev Tamiya. Tam nemá konkurenci. Ale jen tam. V tomto testu naprosto propadlo. Tedy ani jsem nic jiného nečekal. Na dalším místě se umístila obyčejná voda. Tedy není až tak obyčejná, protože při troše práce se použít rozhodně dá. Je to ovšem stále z nouze ctnost. Do hmoty Sculpey se nevsákne a pro vyhlazení je proto potřeba vyvinout více síly. To ovšem zase hrozí tím, že si pracně vymodelovaný detail zničíme. S White Spiritem je to lepší. Umístil se na třetím místě a máte-li k němu přístup - prodává se nejen ve výtvarných potřebách - chybu s ním neuděláte. Mezi jeho nevýhody bych řadil to, že přeci jen k tomu není určen a hlavně zapáchá. Nijak moc, ale cítit je a pokud nemáte vlastní dílnu.... Sansodor dopadl lépe. Cítit je mnohem méně, navíc se mi s ním i lépe pracovalo. Jako nevýhodnou bych u něj viděl vyšší cenu. Nejlépe - a navíc s druhou nejmenší cenou (zde voda nemá v našich končinách naštěstí konkurenci) - se umístil Sculpey Clay Softener. Nejen u barev do stříkací pistole platí, že nejlepší je ředidlo - pokud něco podobného je - výrobce. Super Sculpey není sice barva, ale Sculpey Softener je opravdu to nejlepší. Navíc mezi jeho další obrovskou výhodu patří, že stačí použít několik kapek a přeschlý Super Sculpey nemusíme vyhazovat, ale díky Sculpey Softeneru ho vrátíme zpět do života. Tedy vlastně do trouby.



    1. Sculpey Clay Softener   10/10
    2. Sansodor Winsor&Newton  8,5/10
    3. White Spirit   8/10
    4. Voda z kohoutku   7/10
    5. X-20A (ředidlo Tamiya)   0/10

Žádné komentáře:

Okomentovat