neděle 14. dubna 2013

Creative Paperclay

Neopracovaná hmota po zaschnutí...
Ještě než jsem začal před maličkou chvílí psát tento příspěvek, tak jsem přemýšlel nad tím, jak hmotu Paperclay porovnat s ostatními. Sice jsem ji již použil při modelování, jenže stále jsem měl takový zvláštní pocit. Nevěděl jsem proč vlastně. Až pak mi to došlo. Pokoušel jsem se totiž neustále modelovací hmotu Creative Paperclay porovnávat s těmi, které běžně používám. A to byla ta chyba. Paperclay totiž dost dobře srovnat nejde. Vždyť ani Usaina Bolta nikdo nesrovnává s běžcem na deset kilometrů. Oba sice do cíle dorazí, jenže to je tak vše, co mají společného. Přesně to platí i pro modelovací hmotu Creative Paperclay a třeba naposledy recenzovaný Milliput.

Vedle toho, že se jedná o na vzduchu tvrdnoucí hmotu. Tedy takovou, která se nevypaluje a ani - oproti již zmíněnému Milliputu - se nejedná o hmotu, kde musíme smíchat jednu složku s druhou. Z toho plyne jednak podmínka, že je potřeba nepoužitou hmotu uchránit před přístupem vzduchu - osvědčil se mi uzavíratelný igelitový sáček. Vždy když si vezmu jen tak velkou část hmoty, kterou  stihnu zpracovat, tak sáček opět uzavřu. Nevznikne tak žádný odpad, tedy nepoužitá hmota, která by zatvrdla a stala se nepoužitelnou. Navíc pokud přeci jen nějaká část hmoty zbude, můžeme ji s klidným svědomím vrátit do sáčku. Pokud by se nám zdálo, že hmota je příliš suchá a tvrdne, stačí pár kapek vody a vrátíme ji zpět do stavu, v jakém byla. Není dobré namáčet hmotu v uzavřeném sáčku. Pokud přece, tak opět jen pár kapek vody.

Když jsem tedy již řekl, že nemá smysl Paperclay porovnávat s hmotami jiného druhu, tak  naopak má smysl tuto modelovací hmotu porovnat se stejnými hmotami, které můžeme koupit v papírnictvích. Závěr je jednoznačný - Creative Paperclay ostatní konkurenty ve všech směrech neporáží o na cílové pásce 'o prsa', ale o několik koňských délek. Ovšem podívejme se na to postupně. 

Creative Paperclay - cena

Na první pohled by si neinformovaný člověk řekl, že 340,- Kč, za jakou tuto hmotu nabízí DecoDance na svém e-shopu, je poměrně hodně. Alespoň já jsem si něco v tomto smyslu řekl, ještě než jsem balení Paperclay otevřel. Po chvilce práce s touto hmotou jsem začal měnit názor. A poměrně radikálně. Ovšem k tomu je třeba postoupit k dalšímu bodu tohoto příspěvku.

Creative PaperClay - vlastní práce s touto hmotou

Práce s touto hmotou byla pro mne něčím zcela novým. Čekal jsem totiž, že se bude chovat jako na vzduchu tvrdnoucí hmoty běžně prodávané v obchodech. Jenže právě tím tato hmota není. Není tedy hmotou, která je určená pro děti na takové to 'domácí matlání'. Naopak se s ní dá pracovat jako s naprosto seriózním modelovacím materiálem. 

10 gramů = samotná hlava bez těla (ještě ho nemá).
V předchozí části jsem začal zmínkou o ceně. Nyní je však třeba k tomuto A) dodat i B). A tím je totiž to, že je třeba zmínit kolik hmoty Paperclay vlastně stojí oněch 340,- Kč. Za tuto cenu totiž dostaneme balíček vážící 454 gramů. Nu a když si uvědomím, že z devatenácti gramů této hmoty jsem vymodeloval bustu skřeta, který má na výšku 66mm´, na šířku 55mm a  od špičky nosu po špičku uší měří 64mm, tak se pojednou - alespoň mně - pojednou přestane cena zdá nějak příliš vysoká. 

Množství použité hmoty může být totiž ještě menší v případě, že použijeme nějaký základ, na který budeme nanášet jednotlivé vrstvy hmoty. Já použil jen párátko, aby se skřetovi nekroutil jeho extra dlouhý nos. Navíc hmota je po vyschnutí opravdu pevná a odolná. Například jeho špičaté uši jsou bez jakékoli opory a já nemám žádné obavy ho právě za jedno ucho chytnout a zvednout. Samozřejmě je mi jasné, že kdybych chtěl, tak mu ulomím obě uši i s nosem, jenže na druhou stranu je třena nezapomínat na to, že to by již bylo daleko za hranicí toho, jak bych se měl k (jakékoli) vymodelované věci chovat.

Creative Paperclay - broušení

Pokud by se přesto stalo, že bychom potřebovali z nějakého místa odstranit větší množství vytvrdlé hmoty, je možné bez obav použít pilku, skalpel... Hmota totiž zatvrdne tak pevně, že můžeme bez obav uchopit do dlaně vytvrzenou část hmoty a část z ní uříznout. Hmotě se nestane nic. Alespoň v mém případě, resp. v případě zabrušování skřeta, tomu tak bylo. 

Hmota po vytvrzení získá texturu, která někomu připomíná dřevo, nebo třeba omítku (na fotografii je to označeno číslem 1.). Z mého pohledu se nejedná o žádnou negativní věc. Naopak je možné vymodelovanou věc nechat a jen ji zafixovat lesklým lakem. Ovšem na druhou stranu je mi i jasné, že ne vždy je to to, co chceme a potřebovali bychom, aby povrch byl hladký. Pokud ano, tak není nejmenší problém dané místo přebrousit. Vytvrzená hmota rychle ubývá a asi tak po minutě, dvou (neměřil jsem to), získáme velmi jemný povrch (číslo 2.). Závisí to jen na brusném papíru, který použijeme. Platí však, že byť je hmota po zaschnutí tvrdá, není vůbec těžké ji porýpat.   

Creative Paperclay - zafixování

Od používání na vzduchu tvrdnoucích hmot mě vždy odrazovalo to, že je stačilo i dlouho poté, co byly tvrdé, uchopit vymodelovanou věc třeba i jen lehce zpocenou rukou (třeba v létě) a stalo ze z ní něco, co připomínalo bláto. K mé velké úlevě se nic podobného v případě Creative Paperclay neděje. Ovšem na druhou stranu je třeba pamatovat na to, že je třeba vymodelovanou věc zafixovat lakem. Pokud bychom totiž vymodelovaný objekt nechali, je vysoce pravděpodobné, že by nakonec vzdušné vlhkosti podlehl. Pokud se však vrátím ke skřetovi, tak toho mám na stole již několik dnů a za tu dobu jsem ho měl mnohokrát v rukou a ubylo z něj jen to, co jsem zbrousil.

Creative Paperclay - praskliny

Praskliny se na povrchu vyskytnout mohou. Ovšem pouze v případě, že najednou použijeme větší množství hmoty. Hmota - alespoň mi to tak nepřijde, ovšem neměřil jsem to, nemám ostatně ani jak - během sesychání nemění svůj objem. Protože však zasychá od povrchu směrem ke středu, praskliny se objevit mohou. Jakmile hmota jednou zaschne, již nepraská. 

Předejít tomu může buď tak, že hmotu během schnutí navlhčíme (opět jen lehce = nenamáčet !). Nebo po zatvrdnutí prasklinky vymažeme čerstvou hmotou.

Creative Paperclay - otisky a detail

Jednu z funkcí, ve kterých tato hmota vyniká je její schopnost pořízení věrného otisku. Ostatně velmi dobře je to vidět i na videu, které se nachází na stránkách výrobce. Otisk je velmi věrný a rozhodně se s ním dá dále pracovat. Já jsem si však řekl, že si udělám vlastní malou formičku, ze které zkusím získat vlastní otisk. Výsledek můžete opět posoudit sami.

Creative Paperclay - hmotnost

Když jsem se zaobíral cenou a kolik je potřeba hmoty, tak jsem říkal, že je hmota velmi lehká. Dostatečně lehká na to, abych této skutečnosti věnoval vlastní bod recenze. Přirovnat bych ji mohl k hmotě Sculpey Ultra Light. Ovšem tato hmota patří mezi zapékací modelovací hmoty a přeci jen její uplatnění je jinde. V roce 2011 jsem o této hmotě napsal samostatný příspěvek. I přesto se pro mne skutečnost nízké hmotnosti velkým plusem hmoty Creative Paperclay.

Creative Paperclay - závěr

+ Paperclay výtečně změkčuje malé množství vody
+ s hmotou se velmi (!) příjemně a dobře pracuje
+ hmota je tvrdá a velmi lehká
+ snadno se brousí řeže
+ ještě snadněji se s ní pracuje
+ nijak nezapáchá
+ barvit se dá libovolnými barvami, dokonce do ní můžeme vmísit barevný pigment (nedoporučoval bych začátečníkům
+ pokud používáme tenké vrstvy Paperclay, nemění svůj objem a tedy nepraská
+ dá se použít jako podklad pod dvousložkové tmely a s již zapečenými polymerovými hmotami

- při použití velkého množství hmoty hmota během vysychání praská. Osobně to však nepovažuji za nedostatek, ale pouze za daň tomu, že pracujeme s hmotou, která tvrdne na vzduchu
- nedá se zapékat (a tedy použít s nezapečenými polymerovými hmotami jako je Sculpey FIRM a FIMO). 



Tato hmota se dá použít jako základ, na kterém budeme dále pokračovat v modelování pomocí jiných hmot (viz. '+' a '-'). Stejně tak je ovšem vhodná i pro samostatné modelování. Sculpey Paperclay mě osobně velmi mile překvapil a doporučuji ho všem.

Za poskytnutý vzorek hmoty Creative Paperclay děkuji Jakubovi Vyplelovi z firmy DecoDance.

Žádné komentáře:

Okomentovat