pátek 25. května 2012

NMM - Non-Metallic Metal - únavná teorie pro začátek

Jak jsem již dříve předeslal, tak tato technika - tedy NMM - patří mezi ty složitější, které u malování figurek může použít. Nechci napsat, že je velmi složitá, protože jednak nechci nikomu brát elán se do toho pustit, navíc je zbytečné si do cesty stavět až příliš vysokou překážku. Tento seriál chci doprovodit názornými obrázky, postupně i ukázat jednotlivé druhy kovů... Navíc protože technika NMM patřila k těm, kterým jsem se vyhýbal - a raději ji ani nechtěl zkoušet - budete mít ideální příležitost, jak porovnat své výsledky s někým, kdo není až tak moc před vámi, navíc si případně budete moci na mé tvorbě sami říci: 'Aha! Tudy cesta opravdu nevede.' Budu se to však snažit minimalizovat. 

Skutečností zůstává, že jsem si o této technice nastudoval, co jen nastudovat šlo. Rozhodně ne vše, jenže to bych nedělal nic jiného, než jen pročítal různé postupy. Upozornit vás také musím na to, že používám při malování akrylové barvy. Kde to však půjde, budu se snažit přidat i obrázek použitého odstínu.  Pak by nemělo být těžké popsaný postup použít i na jiné barvy.

NMM - Non-Metallic Metal - zdlouhavý úvod? Ovšem potřebný, proto vydržte.

Doslova překládat spojení těchto slov nebudu. Jde však o to, že se jedná o techniku, díky které namalujeme kov bez použití metalických barev tak, aby výsledný efekt jako kov vypadal. Aby se nám to podařilo, musíme zvládnout několik základních věcí. 

Před uvedením operačního systému Windows Vista firma Microsoft svou reklamní strategii postavila na tom, že až uvidíte tento operační systém, řeknete jen 'Wow!'. Nakonec to dopadlo tak, že místo toho lidé řekli 'Oooops!' a dali od systému Vista raději ruce pryč. A k tomu samému vás nabádám i já. Opravdu není potřeba, aby někomu úžasem poklesávala čelist. Právě naopak. Wow si klidně řekněte, ale pak se to pokuste napodobit. Za chvíli budou Wow říkat ti druzí.

První krok je dobrá práce se štětcem. A to zvládne každý. Štětec však musí být kvalitní, určitě ne závratně drahý. Musí však tvořit špičku a protože malujeme akrylem, musí v sobě udržet i nějakou tu barvu. Tedy žádný štětec 10/0, ale kvalitní velikost '0' bude zcela postačující. Na domalování opravdu drobných detailů pak já občas používám štětec 2/0. Ovšem poslední dobou čím dál méně.

Druhý krok, který musíme mít zvládnutý, je to, že se musíme naučit nanášet barvu v opravdu tenkých vrstvách. To se zdá na první pohled jako jednoduchá věc, ale přijde mi skoro jako nejtěžší. Silná vrstva barvy jednak vytvoří nepěkný schod, navíc povětšinou tam, kde ho nechceme. Tato poučka platí i při běžném malování, ovšem zde je platná ještě mnohem více. Jakmile toto zvládneme, budeme mít již skoro vyhráno.

Jako třetí krok pak jde o to, že si musíme umět představit daný objekt. To není v počátku nijak snadné. Pro usnadnění jsem připravil fotografii zlaté čokoládové masky. Alespoň tak byla na fotografii popsána. Právě to byl důvod, proč jsem zvolil tuto fotografii. Na fotografii je totiž přesně to, oč nám jde. Tedy namalovat něco, co jen jako kov (zlato) vypadá. Při výrobě této zlaté masky byl dozajista použitý zlaty staniol, ovšem na fotografii máme to, co budeme potřebovat. Tedy barvy bez obsahu metalických částeček. Fotografii si velmi dobře prostudujte a všímejte si jednotlivých barev.




 V této chvíli sice nebudu mluvit o tom, jaké barvy jsou použity. To v tuto chvíli ostatně ani není cílem. Teď nám jde o to, abychom si dovedli představit barvy na daném objektu. I ten nejsložitější objekt si totiž můžeme představit jako soubor malých jednotlivých útvarů, chcete-li plošek. A ty vybarvit jednou barvou. Osobně mi nejblíže tomu přijdou 'drátěné' modely, které slouží pro animaci počítačovými programy. 

 Protože však máme možnosti přeci jen poněkud lepší než má počítačový program, můžeme si místo jednotlivých plošek představit objekty, které známe a dokážeme je namalovat. Pokud ne, máte před sebou první cvičení. To samozřejmě dělat nemusíte, navíc bych nerad narazil na to, když jsem nedávno na modelforu napsal, že na natrénování kreslení, práci s barvami, jsou dobré kvalitní omalovánky... To raději ne. Sice je to pravda, ovšem v danou chvíli potrefená husa zakejhala hlasitěji, než jsem myslel. Bylo to pochopeno přesně opačně, než jsem to zamýšlel. Ovšem na druhou stranu nechám to na každém. Já to tak dělám dodnes. Někdy totiž 2D kresba (mohu-li to tak říci) i jen obyčejnou tužkou vynahradí hodiny marných pokusů.

Jednotlivé tvary

Tedy oním prvním tvarem, který každý bezpochyby zná, je válec. Jde totiž o to, že světlo - a v závislosti na tom tedy i barvy - se na něm odrážejí podle toho, kde se k nám, tedy pozorovateli, odrazí. To budeme pak malovat i na figurce.


Aby toho nebylo málo, tak dalším tvarem, který je dobré znát, je krychle a posledním koule. Světlo se na nich opět odráží jinak.





Tvarů, které bychom mohli použít, by se našlo jistě i více, ovšem jako základ budou tyto tři stačit. 

Čtvrtým krokem je pak znalost teorie barev. Tedy to, jaké barevné odstíny vzniknou, smícháme-li jednu barvu s jinou. O tom jsem zde již něco napsal, rozhodně se k tomu i vrátím a budu v tom pokračovat.

Pátým krokem, neméně důležitým, je pak mít neustále na vědomí, že nelze malovat přesně podle skutečného vzoru. Tedy například nějaké zbraně, zlatého šperku apod.. Onen ďábel je totiž v tomto případě skryt v pověstném detailu. Aby se nám podařilo zachytit barvu kovu, musíme mít na figurce v každém případě dvě barvy, které ve skutečnosti ne vždy najdeme. Tou první je bílá, druhou černá. Další jsou pak samozřejmě námi zvolená vlastní barva daného kovu a odlesky okolí. Černá a bílá nám však zajistí potřebný kontrast a právě onen 'kovový vzhled'. U fotografie válce, kvádru a koule jsem již kontrast upravil tak, abyste viděli, že na každé z nic najdete jak bílou, tak i černou. To samé platí i o úvodní fotografii zlaté masky. Přesně to pak budeme chtít namalovat i na figurce. Nebo klidně i na čemkoli jiném.

Jenže k tomu se podrobněji dostanu až v dalších částech. Již teď myslím, že toho bylo více než dost. Snad jsem vás příliš neotrávil, ovšem bylo to opravdu nutné. V následující části se ještě trochu dotknu teorie, ovšem pak si již NMM ukážeme prakticky.

Žádné komentáře:

Okomentovat