sobota 11. února 2012

Translucent Liquid Sculpey - podstavce

Hmota Translucent Liquid Sculpey (TLS) v sobě skrývá netušené možnosti. Opravdu jsem jí byl překvapený. Jenže co znamená tlachání o tom, jak je to vynikající věc? Nic, je to jen tlachání. Proto jsem se již od samého počátku rozhodl ji představit i 'v akci'. Ono i tak se nevyhnu tomu, abych nebyl obviňován z toho, že s tím nemám žádné zkušenosti a viděl jsem tu věc jen z okna Orient Expressu. Jenže jak rád říkám, tak tady máte první fotografie a rozhodnutí je na vás. Podstatné je jen to, aby to každý zkusil. Jinak to opravdu smysl příliš nemá.

A co jsem si tedy připravil na dnešek? Jednou z vynikajících vlastností je to, že TLS umožňuje vytvoření obtisků jednoduše tak, že přenesete takřka libovolný obrázek z časopisu, obrázek namalovaný pastelkami, z předlohy vytištěné na laserové tiskárně/kopírce a po zapečení papír jednoduše smyjeme vodou a zůstane nám jen přenesený obrázek na průhledné bláně (= samotný zapečený TLS, který díky teplotě zprůhlední) - k tomu se dostanu příště.

Jenže co dělat, když nemáme laserovou tiskárnu, ale inkoustovou? Pokud bychom nanesli na vytištěný obrázek TLS, zapekli, tak při smývání papíru smyjeme i obrázek z TLS. Je to proto, že samotný inkoust se zapečením nezmění, na TLS se nepřenese a v důsledku působení vody ho pak smyjeme i přebytečným papírem.

Jenže otázkou je, proč vlastně ten papír potřebujeme smýt? Vždyť stejně nakonec budeme muset na rub dát lepidlo a jím výrobek přilepit. Řekl jsem si tedy, že ze zapečeného výrobku nebudu žádný papír smývat a jen ho nůžkami zastřihnu do požadovaného tvaru. S výsledkem jsem více než spokojený. To můžete posoudit ostatně sami.

Mám jen několik postřehů.

  • TLS se zapéká stejně jako ostatní hmoty od Sculpey - tedy při teplotě cca 130°C. Krátkodobé zvýšení teploty (ne více než 150°C, a i to se mi příliš neosvědčilo) způsobí, že TLS zprůhlední ještě více. Pokud však nemáte k dispozici troubu s přesným nastavením teploty, teplotu ponechte na oněch 130°C
  • Výrobek zapékám 15 - 30 minut. Tedy déle než například SuperSculpey (tam je to 15 minut). Je dobré první zapékací proces kontrolovat.
  • TLS je během zapékání cítit. Není to žádný výrazný zápach, který by navíc v troubě zůstal i po zapékání. Ani to není žádná chyba, ale je dobré o tom vědět. Odstranit to nelze, je však možnost zapekaný výrobek přikrýt - konečně jako při pečení. Osobně mi to však přijde zbytečné a nedělal bych to. TLS při práci nemění svůj objem, neprská, nic takového.
  • Po zapečení TLS zprůhlední a zmatní. 
  • Obrázek se (logicky) po nanesení TLS zničí.
  • Použitý papír (ten s obrázkem) musí být suchý a čistý. Při teplotě 130°C opravdu nezačne hořet a ani se pálit. Já jsem použil papír do tiskárny, nějakou reklamu na věštění a horoskopy (to je to slunce) a čtvrtku. Jak to dopadlo, vidíte na obrázcích.
Další možnosti využít TLS (nejen) ve figurkařině představím příště.



  1. Na obrázek naneseme TLS. Štětec se TLS zanese, proto je lepší použít špejli, starou násadku od štětce... 
  2. Nanášení můžeme i opakovat. Pak ovšem bude třeba ponechat výrobek v troubě déle. Ne však déle než oněch třicet minut.
  3. Po vyndání výrobku z trouby pomocí nůžek výrobek obstřihneme.
  4. Samotný zapečený výrobek je pružný, má matný povrch a já bych ho přirovnal k plastu, ze kterého jsou vyrobeny nafukovací hračky. Jen je tedy matný.

Žádné komentáře:

Okomentovat