pondělí 27. února 2012

Černá poprvé... (Lifecolor Set)

K napsání článků o setech barev jsem se rozhodl již poměrně dávno. Tenkrát šlo konkrétně o Flesh Paint Set od firmy Andrea. Něco málo jsem k tomu i napsal, jenže to bylo v době, kdy jsem neměl vlastní blog a uvažoval jsem spíše o webové stránce. Jenže jak šel čas, tak jsem začal místo článku o setu barev psát tento blog. Navíc jsem objevil i modelovací hmotu Sculpey...

Nějaký příspěvek o samotných akrylových barvách jsem ale napsat přesto stále chtěl. Navíc již samotný název blogu, že?! :) Co ale napsat? Plácnout na blog odkaz na daný set na stránkách výrobce a napsat, že ho používám? Hezké, jenže krátké a nic moc nevypovídající.

Protože jsem si postupem doby dokoupil i nějaký další set, který jsem začal používat častěji než samotné barvy, myšlenky na nějaký ten příspěvek se mi vrátily. Začal jsem ovšem pozvolna. Totiž tím, že jsem něco málo napsal o teorii barev. Je to opravdu krátké pojednání. Důležité ovšem proto, aby nezůstalo jen u ono 'set mám, používám'. Otázkou je totiž proč vlastně.

Black Rubber Shades & Co Set (TS27)

První setem barev, který teď chci představit, není set Andrea, ale set od firmy LifeColor. Nejedná se klasický set. Klasickým setem chápu takový soubor barev, který je rozdělený na základ (Base),  první a druhé světlo (First a Second Light) a první a druhý stín (First a Second Shade).

Toto rozdělení je klasické proto, že vystihuje, jak se vlastně s akrylovými barvami pracuje. Akrylové barvy totiž zesvětlujeme jejich naředěním. Nikoli tak, že do barvy přidáme pigmentovou bílou. To sice udělat můžeme, ovšem pak již nebudeme mít světlejší odstín, ale barvu zcela jinou, než jsme chtěli. Kdo by tomu nevěřil, stačí, když si do červené přidá bílou pigmentovou barvu. K samotné práci s akrylovými barvami se ještě dostanu v samostatném článku. 

Nyní zpět k černé a setu Lifecolor.

V tomto setu nalezneme šest barev, s jejich pomocí budeme malovat černou. Barvy v tohoto setu jsou pojmenovány poněkud poetičtěji. Snad je to i tím, že nejsou určeny přímo pro figurkáře. Tomu napovídá již samotný název - tedy Diorama Set. Skutečností však zůstává, že s pomocí tohoto setu lze namalovat poměrně věrně gumu a další podobné součásti modelů tanku, letadel... ale i figurek.


Tyto barvy jsem zkušebně použil na plastikovém modelu vozidla Austin (Tamiya; 1/48). S výsledkem jsem spokojený. Malování bylo rychlé, práce s barvami LC pohodová, ředil jsem je vodou. Pokud by je chtěl někdo stříkat pomocí stříkací pistole, doporučuji ředidlo výrobce. Barvy lépe kryjí a hlavně mají mnohem věrnější povrch. Ovšem i pokud použijete vodu, je výsledek dobrý. Chce to trochu praxe.

Možná se teď ptáte, jak ale barvy vlastně vypadají. Zda by nestačila jedna černá barva a barvu si namíchat. Neodpovím asi příliš stručně. Vždy je zde nějaké ALE. Tedy ano, jedna černá by stačila, ale namíchat konkrétní barevný odstín je opravdu těžké. Další ale je pak to, že trefit - například pro případ nějaké pozdější opravy - stejný odstín je takřka nemožné. Sám se jen pousměji nad tím, jak jsou v časopisech uváděny procentuální poměry jednotlivých barev, případně počet kapek. To je užitečné pro určení vzájemného poměru. Kdo však s barvami nepracuje často a neví, co se mu podaří namíchat za barvu... Navíc některé barvy vypadají jinak, pokud jsou vlhké, jinak vypadají, když zaschnou. Proto jsem na samotný závěr tohoto příspěvku připravil náhled na to, jak vypadají zaschlé barvy. Všimněte si, jak se barvy mění jen tím, jak moc jsou naředěné.

Doufám, že se vám tento článek bude hodit. Nezůstane jen u něj. Jako další v řadě je černý set Andrea.

1 komentář:

  1. tak tenhle set jsem ještě nepotkal, jinak kromě lodí, olivové, moderní techniky a železnice mám všechny (hmm.jednodušší by bylo říct německá letadla, technika, flesh, rust) a naprosto souhlasím. Jako alternatovu lze použít ředidlo i od Agamy, barvy se pak lépe stříkají, ale origo ředidlo je nejlepší. Jo a ještě Tensocromy jsou dobré.. howgh

    OdpovědětVymazat