sobota 17. prosince 2011

Když dvě koule jsou více než jedna

Než jsem začal psát tento příspěvek, ptal jsem se sám sebe, jaký úvodní titulek použít. Věděl jsem, co chci napsat, ale jak? Takže jsem napsání příspěvku odložil a raději jsem se pustil do praktického testu. Tedy nejednalo se již ani o test, protože od jisté doby s hmotou Sculpey ani jinak nepracuji, a doufal jsem, že během focení postupu mě napadne, jak dát příspěvek dohromady.

Samotná práce s hmotou Sculpey je tak jednoduchá, jak jen může být. Jednoduše si uřízneme, utrhneme (já dávám přednost noži) kousek hmoty Sculpey, kterou zpracujeme, případné zbytky vrátíme do krabičky, případně si ještě uškubneme další kousek. Kdo s hmotou Sculpey pracoval, jistě tohle ví. Kdo však s hmotou Sculpey pracuje teprve chvilku, případně jen jednou za čas, neví možná, že dvě koule jsou opravdu více než jedna.Nemyslím to opravdu jinak, než že hmota Super Sculpey Firm Grey (šedá) se chová opravdu mnohem lépe, když ji smísíme s hmotou  Super Sculpey (růžová).  

Pokud se tyto dvě hmoty smísí dohromady, získáme opět šedou hmotu, ovšem vedle toho, že bude světlejší, bude mít výrazně lepší pracovní vlastnosti.  Samotná Sculpey Firm je opravdu velmi dobrá hmota. Ovšem v porovnání s ‚novou‘ hmotou se s ní tak dobře nepracuje. Sculpey Firm má – a toho jste si jistě všimli – snahu se třepit, pokud ji budeme chtít vyválet na velmi tenkou vrstvu. Stejně tak se někdy může (snad je to i mou neopatrností) roztrhnout, pokud se budeme snažit o drobný detail. Drobný ale dlouhý – například vypáranou nit. Hmota je také poměrně tvrdá a musíme ji velmi dobře zpracovat. Navíc nesmí zatuhnout, to ji nedělá dobře. Sice se tím nezničí, ale není již tak tvárná.

Super Sculpey (růžová) je naopak v mnoha ohledech opakem Sculpey Firm – je tvárná a měkká. Bohužel za to zaplatíme tím, že již nedrží detail tak dobře, jak by se nám při modelování líbilo. A navíc mi přijde i trošičku lepivá.

Bylo by krásné, kdybychom měli hmotu, která by měla všechny zmíněné výborné vlastnosti, ale již neměla ty špatné. Řešení je velmi prosté – z hmoty Sculpey Firm si uválíme kuličku. Z hmoty Super Sculpey uválíme druhou trošku menší (záleží na tom, jaké vlastnosti požadujeme, zda měkčí hmotu – pak více růžové – či naopak nám jde o detail – pak více šedé. Tyto dvě kuličky pak důkladně promícháme a... můžeme tvořit. Výsledná hmota se dá krásně rozválet do plochy, věrně kopíruje povrch (pokud přidáme i Sculpey Ultra Light, bude i plavat :-) )… prostě a jednoduše získáme perfektní hmotu, která se musí jen zapéct. Výhodou je, že dobře drží detail, takže při troše snahy si můžeme klidně vymodelovat i různé plachty, vlajky… cokoli.

Jinak samozřejmě můžeme Sculpey Firm míchat navzájem i s jakoukoli jinou polymerovou hmotou, která se zapeče při +/- 130°C.

PS: K tomu nadpisu – jednak se hmota ve formě vyválené koule nejlépe odměřuje, navíc nadpis ‚Když dvě placky jsou více než jedna,‘ mi přišel takový divný. Ovšem pokud chcete, klidně si uplácejte třeba krychličky. Hlavně to zkuste… ;-)

Žádné komentáře:

Okomentovat