úterý 13. září 2011

Modelovací hlíny a tmely - část druhá - Polymerové hmoty

Polymerové hmoty se zásadně liší od dvousložkových tmelů tím, že pro finální vytvrzení vymodelovaného výrobku je potřeba jeho zapečení v kuchyňské troubě - (pozor! Nepoužívejte mikrovlnnou troubu, resp. mikrovlny!). Snad právě tak se dá vysvětlit i označení polymerových hmot jako polymerové hlíny. Jenže pro zapečení keramických hlín je potřeba teplota více než 1200°C. A podobnou teplotu z kuchyňské trouby nedostaneme. Pro zapečení polymerové hmoty je pak dostačující teplota kolem 130°C (SuperSculpey).
 
Samotné zapékání není vůbec těžké. Poprvé jsem se toho také obával, ovšem je to stejně složité jako ohřátí vody v konvici. Já sám si věci, které chci zapéct, dávám postupně na menší plech. Jakmile je zaplněný, umístím ho do roztopené trouby. Nezapečené věci jsou stále citlivé na dotek a takto je dostatečně ochráním.

Vlastnost polymerových hmot, která mě doslova nadchla, je fakt, že dokud hlínu nezapečeme, můžeme s ní stále pracovat. Zatímco pokud jsme do určité doby (většinou méně než hodina) nezpracovali rozmíchaný dvousložkový tmel, tak  prostě a jednoduše zatvrdl. Polymerovou hmotu může nechat na stole třeba čtrnáct dní a pokud si vlastní neopatrností neponičíme vymodelovanou část, můžeme na výrobku stále pracovat.

Další výhodou je to, že můžeme opakovaně (třikrát určitě, to mám vyzkoušeno) zapékat jednu věc – tedy můžeme si vyrobit základ, na kterém dále pracujeme. Stejně tak mám i vyzkoušeno, že můžeme na zapečený základ použít například Duro (viz. dříve) a celý výrobek pak můžeme zapéct. Dvousložkový (a dříve vytvrzený) tmel to vydrží – viz. Připojený obrázek. Navíc případné prasklinky není těžké opravit.

Druhy polymerových hmot

Jaké polymerové hmoty můžeme koupit? Pro vlastní skulptění figurek se nejčastěji používá hmota FIMO a Super Sculpey, resp. Super Sculpey Firm.  Navíc je velkou výhodou, že výrobky Sculpey i Fimo můžeme sehnat na našem trhu za velmi dobré ceny v nabídce firmy Decodance – a to i v porovnání s ebayem!

Právě hmota Super Sculpey a Super Sculpey Firm jsou to nejlepší – nejen podle mého názoru – to nejlepší, co se dá na trhu sehnat. Velmi časté je smísení Super Sculpey a Super Sculpey Firm v poměru 50:50. Získáme tak hmotu, se kterou se lépe pracuje. Samotná Super Sculpey (já místo ní používám Sculpey – Living Doll – hlavně proto, že ji mám, navíc se mi s ní dobře pracuje – na fotografii růžová hmota) je měkčí než šedá Super Sculpey Firm.

Pro vyhlazování se hodí štětec a – jak mi bylo poraděno – White Spirit. Obyčejná voda příliš dobře nefunguje. Pokud zjistíme, že je hmota příliš rozměklá, je dobré ji dát vychladnout do chladničky.

Závěrem musím říci, že polymerové hmoty poměrně radikálně změnily můj přístup k vlastnímu skulptění. Dříve jsem jednoznačně upřednostňoval dvousložkový tmel Magic Sculp a Duro. Nyní základem mého skromného skulptění je naopak Super Sculpey a Magic Sculp a Duro mám pro ‚strýčka Příhodu‘. Rozhodně doporučuji mít v zásobě všechny výše uvedené hmoty.

7 komentářů:

  1. Ahoj, také jsem už vyzkoušela Sculpey – Living Doll a musím říci, že je to naprosto úžasná hmota. Mám ale jeden problém. Po zapečení někdy lístkuje. Můžu se zeptat jestli se dá tato špatná vlastnost Sculpey eliminovat? Nebo už na hotovém výrobku nějak opravit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím. Pokud mohu přispět s malou troškou do mlýna... Polymery opravdu ve větších vrstvách lístkují až praskají. Vždy je lepší mít menší vrstvy. Mrkněte na následující video, kde je zajímavé řešení při skulptingu velké sošky slona :)

      https://www.youtube.com/watch?v=Q2-UGkjXLz4

      Hodně štěstí při prác:) Borek

      Vymazat
  2. Ahoj, jak je ten Sculpey starý? To je první věc - čím je starší, tím více je třeba ho pořádně zpracovat, případně i oživit přidáním kapky Sculpey Softeneru http://akrylem.blogspot.cz/2011/10/jak-zmekcit-super-sculpey.html Fakt jen kapky. Další věc, která by za tím mohla být, je teplota při vypalování, resp. pak ochlazování. Teplota nesmí být vyšší než těch 130°C. A s tím souvisí i ta doba. Po zapečení bych to nechal vychladnout v troubě, ať se to nevychladí moc prudce. No a poslední věc je tloušťka vrstvy - to souvisí i s tím, co jsem už zmínil. Takže raději méně. Pokud to jde. Já takřka vždy ještě nakonec používám barvy, takže podobné věci moc neřeším. Ovšem také jsem se s tím už několikrát setkal. A mám za to, že to nebyla chyba hmoty, ale moje. * Jakmile je to už vypálené, moc se s tím udělat už nedá. Pokud by to bylo možné, tak to překrýt tenkou vrstvou (což je tedy jen málokdy možné, navíc by to spíše způsobilo více škody než užitku). No nebo ty barvy. Nakonec zalakovat. Ale to říkám s tím, že nevím, o jaký výrobek se jedná. Určitě doporučuji vyzkoušet na nějakém 'výrobním zmetku', pak se rozhodnout.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za odpověď. Vidím hned několik mých chyb. Hlavní je rychlé schladnutí. Vytáhnu z trouby a nechám to být, takže příště nechám v troubě. Další věc je, že mám pravděpodobně větší vrstvu. Dělám si základ z alobalu a na to dávám plát cca 5 až 6 mm, ale ještě třeba někde přidám (nos, tváře)- lístkuje mi to nejvíc na tvářích a vlastně v místech, kde přidám nějakou vrstvu. No a další věc je to zpracování. Nehnětu to příliš dlouho, jak se mi hmota zdá měkká, začnu modelovat. A stáří jsem příliš nezkoumala. Takže začnu, softener mám. A ještě dotaz, jak dlouho mám hmotu ze začátku zpracovávat, aby to bylo OK?

      Vymazat
    2. Nejlépe se mi osvědčilo hmotu několikrát prohnat strojkem na nudle - udělám si několik plátů, které pak nakonec zhňácám do koule o velikosti asi tenisového míčku. Takovou hmotu používám, dokud ji mám. Ale nejdéle tak po dvou měsících to celé zopakuji - přidám kapku softeneru a další Sculpey z krabičky. Hmotu z krabičky používám jen málo. A jen na něco malého. O zpracování hmoty píšu tady:

      http://akrylem.blogspot.cz/2012/09/sculpey-clay-machine-strojek-na.html

      Vymazat
  3. Ahoj, posílám zajímavý odkaz.Je tam velmi dlouhá doba pečení, možná proto, že se výrobek dává do chladné trouby, tedy jestli jsem pochopila správně. A navíc je to dost velký kus...
    http://www.liveinternet.ru/users/yarushina/post359911238/
    Nevím jestli slovo češuja znamená to problematické lístkování...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. „чешуя“ znamená šupinka a znamená to přesně ono - lístkování, čili praskání hmoty ve tvaru lístků nebo šupinek. Podle dohledaných informací mohou toto nepříjemné praskání způsobovat následující aspekty :

      Tvrdost hmoty (z důvodů stáří) - řešení - změkčovač

      Tlustší pláty hmoty nebo velké rozdíly (tenké vrstvy vedle silných) - řešení - vytvářet podkladovou vrstvu (třeba hojně používaný alobal) tak, aby předem co nejvíce odpovídal výslednému předpokládanému tvaru a umožnil nanášet vrstvu s co nejmenšími (a ideálně podobnými) průměry.


      Příliš rychlé zchlazení – řešení – nechat vychladnout v troubě, přesně jak se píše na stránce vašeho odkazu.

      Modelování polymerem na předem vytvořený a vytvrzený základ, který je také z polymeru. Polymery se při pečení roztahují, i při nižších teplotách polymerace, i když pak méně. Způsobuje to, že podkladová vrstva při opětovném pečení zvětší objem (nafoukne se) což způsobuje porušení struktury zapékající se horní vrstvy, které se projeví lístkováním, nebo při větších teplotách popraskáním. Řešení - Pokud už děláte silnější nebo nestejnoměrné vrstvy, v každém případě volte pružný podklad, jako je zmačkaný alobal, který se přizpůsobí "pracující" (objem měnící) vnější polymerované vrstvě - a polymerujte při nižší teplotě, jako se píše v odkazu, který tu máte, kolem těch 70 - 80°. Polymerace pak ale musí být delší. Jak moc delší, to už musíte vyzkoušet. Zkušenost s tímto typem práce nemám. Já sám nanáším tenoučkou vrstvu polymeru (do max 2 mmm, většinou 1) na vytvrzenou kostru z epoxidového tmelu (Super Sculpey)

      Přeji hodně štěstí při práci a hezký večer.

      Borek

      Vymazat