neděle 19. dubna 2020

Boj třicíti - 54mm dioráma - ÚVOD


Ahoj všichni


Stejně jako pravděpodobně mnoho z vás i já jsem nyní nucen sedět doma. Sociální distanc je silnou zbraní proti šíření viru, a tak i já jsem zcela vyloučil jakýkoli kontakt s okolím, mimo nejnutnějších důvodů. Krom několika povinností jsem nyní bez práce. Využívám tak čas k dokončení kdysi rozpracovaných a nedokončených figurkových projektů. Přemýšlel jsem ale, jak bych se mohl jinak zabavit a zároveň i vám přinést nějaký zajímavý karanténní projekt, který by jste mohli sledovat a trochu se odreagovat od tíživé situace okolního světa.

Kdysi jsem začal pracovat na diorámě bitvy u Clontarfu, ale bohužel u sebe nyní nemám ani rozpracované figurky, ani shromážděné podklady. Proto jsem se rozhodl začít úplně nový projekt. Chci vám přinést zajímavý a rozsáhlý WIP seriál na denní bázi, v němž můžete detailně sledovat vývoj skulptingu velké diorámy. Jak velké, to se uvidí. Budu dělat postupně figurky jednu za druhou a každý den nebo obden vám přinesu  update probíhající práce. A uvidíme, kam dojdeme :).

Jak už jste si všimli v úvodním obrázku, vybral jsem si velmi zvláštní a výjimečný střet z období stoleté války. Již dlouho jsem chtěl vytvořit nějakou diorámu ze středověku a teď je, zdá se, příležitost.





Souboj třiceti – trocha historie


The Combat of the Thirty, neboli "Boj třicíti" je vojenský střet z dob války o Bretaňské dědictví. V roce 1341 zemřel Bretaňský vévoda John III. a ve své poslední vůli určil jako svého nástupce Johna IV. de Montfort.
Velkou podporu šlechty měl ale Karel z Blois, který měl nárok na Bretaňské dědictví z titulu manželství s Joan of Penthièvre (dcerou Guye, mladšího bratra Johna III)

Mezi oběma stranami se strhla dlouhá občanská válka trvající téměř čtvrt století, která se dějinně stala součástí stoleté války. Charlese de Blois podporovali Francouzi (na jeho straně bojoval i slavný Francouzský konetábl Bertrand du Guesclin), Montfort měl zase podporu Angličanů. Válka o Bretaňské dědictví si vyžádala mnoho životů a skončila až v roce 1364, kdy Charles de Blois zahynul v bitvě u Auray a vládcem Bretaně se stal John V., syn Johna IV. de Montford.

Válka o Bretaňské dědictví byla dlouhá a plná velkých a zajímavých epizod. Boj třiceti je však opravdu výjimečnou a dramatickou kapitolou, která se vymyká svým průběhem jiným střetům stoleté války. Nevedl se totiž jako obyčejná bitva, ale proběhl spíše ve stylu tvrdého turnaje (tournoi), v němž se dvě stejně početné skupiny vybraných válečníků spolu utkají v boji, který je stejně tvrdý a nelítostný jako opravdová bitva. Takové tvrdé turnaje byly obvyklé v průběhu 12. a 13. století, ovšem jako zábava a součást turnajů. V tomto případě však byl tento způsob boje zvolen pro bojový střet v reálné válce. I když na samotnou válku neměl boj třiceti žádný vliv, dočkal se poměrně zásadní proslulosti. Vymykal se způsobům vedení války, které byly obvyklé v té době. Gentlemanská dohoda o boji dvou stejně početných skupin byla vnímána jako vrchol kurtoazie - rytířské ctnosti, a to v době, kdy na bojištích začala převažovat strategie a kdy bitvy často končily rozsáhlými masakry (viz třeba bitva u Kresčaku, která se odehrála 5 let před „Bojem třicíti“).

V době, kdy proběhl tento zvláštní střet, byly obě strany sporu o Bretaňské dědictví vedeny ženami. Joan of Penthièvre zastupovala svého muže Charles de Blois, který byl od roku 1347 vězněn v Tower Of London. Zájmy jejich protivníků, rodiny Montfortů, zase chránila Joanna of Flanders, jejíž manžel John z Montfortu zemřel jen několik let po vypuknutí války, v roce 1345. I proto se konfliktu začalo přezdívat „Válka dvou Johanek“.





Předehra

V roce 1351 probíhalo relativní příměří. Opevněné město Ploermel, ležící na jihojihovýchodě Bretaně, ovládala v té době rodina Montfortů. Veltelem města byl Anglický rytíř, jehož jméno bylo Benborough nebo Bramborough. Podle jistých indicií se zdá, že Bemborough příměří příliš nerespektoval. Nájezdy jeho oddílů pustošily především okolí hradu Josselin, který se nacházel asi 10 kilometrů západně od Ploermelu.

Sir Robert de Baumenoir, který byl kapitánem či hejtmanem hradu Josselin, se rozhodl Bemboroughovi zabránit v dalších výpadech a proto shromáždil všechny své muže a vyrazil k Ploermelu. Obléhat opevněné město a hrad se však zdálo být nereálné, a tak Baumenoir nabídl Anglickému rytíři boj v turnajovém stylu. Mělo se utkat několik rytířů v joustu, tedy v klasickém turnajovém klání. Benbourogh to odmítl a sám navrhl, aby z každé strany bylo vybráno 30 nejlepších bojovníků a ti aby proti sobě stanuly ve stylu tvrdého turnaje (tournoi). Tedy jakési simulované bitvy s omezeným počtem bojovníků.

Baumenoir přijal Angličanův návrh a za 4 dny se skutečně sešly oddíly obou rytířů asi na půli cesty mezi oběma opevněními. Místu se dodnes říká Mi-Voie (půlcestí - Midway Oak ). Vybraní muži se ozbrojili zbraněmi, mezi nimiž nechyběly žádné ze zbraní obvyklých v té době: meče, dýky, sekery, kopí i sudlice  a shromáždili se na volném prostranství. Ostatní muži doprovázející vybrané bijce ustoupili, aby měli válečníci prostor pro svůj střet. Muži z doprovodů dostali jasný příkaz nevměšovat se do boje. Za neuposlechnutí hrozila smrt. Obě skupiny válečníků pak vyjednali podmínky boje, načež se obě skupiny oddělili a připravili se na bitvu.


Boj třicíti

1. fáze

Na znamení se na sebe obě skupiny válečníků vrhly. První střet se záhy rozpadl na zmatený boj menších skupinek, boj muže proti muži, v němž byl na francouzské straně těžce zraněn sir Jehan Rouselet a panoš Geffroy Mellon (Zdá se, že sir Rouselet nakonec zraněním podlehl). Na straně Francouzů byly i další nepříjemné ztráty. Sir Even de Charruel, Sir Caro de Bódegat a panoš Tristan de Pestivien, byli zraněni a zajati. V této fázi boje tedy francouzská strana ztratila 5 mužů. Boj to byl nejspíš urputný a vyčerpávající, protože byl po nějaké době přerušen, což je nejspíše okolnost, o níž se zmiňuje i Froissart. Muži přerušili boj s tím, že kdo první vstane, vyzve protivníky k opětovnému boji. V přestávce Beaumanoir jednoho z panošů bojujících po jeho boku pasoval na rytíře (byl to Geoffroy de la Roche), čímž jistě povzbudil nejen jeho morálku, ale i bojového ducha ostatních, kteří také mohli doufat v pasování po boji, pokud si povedou chrabře a statečně.


Melee - boj muže proti muži, rytina z 19. stol.


2. Fáze

Po odpočinku, při němž se bojovníci osvěžili i vínem, které jim bylo přineseno, se opět rozhořel tuhý boj. Během něj se podle dochovaných střípků informací střetl Anglický velitel Bemborough s panošem Alainem de Keranrais, jehož kopí zajelo mezi angličanovu lebku a přilbu. Není jasné, jestli byl Bemborough zraněn, ale dá se to předpokládat. Angličan prý padl k zemi, hned se ale znovu pokusil vstát, zatímco jeho válečníci se vztekle vrhli na Alaina de Keranrais. Když se Bemboroughovi podařilo vstát a hledal svého soka, ocitl se tváří v tvář jinému francouzskému rytíři, siru Geoffroymu du Boys. Ten na něj zaútočil svou sekerou a Bemborougha zabil. Podle jiné pověsti byl Bemborough zabit jedím z bratrů z rodu de Tinténiac (v bitvě bojovali dva bratři ze tří, Jean a Alain)

Smrt anglického velitele byla zřejmě pro obě strany jistým šokem, takže boj byl na chvíli přerušen.


Alain de Kernarais a Geoffroy du Boys zabíjí Roberta of Bemborough - rytina z 19 stol.



3. Fáze

Protože v ujednání nebyla podmínka, že by smrt jednoho z velitelů automaticky znamenala vítězství, boj po několika okamžicích znovu pokračoval. Velení Angličanů se zřejmě spontánně chopil Německý dobrodruh Crokart, který měl u mužů jistě respekt jako zkušený bijec a válečník. Ten okamžitě změnil taktiku a uspořádal své muže do jedné semknuté linie (pravděpodobně o dvou řadách). Do té doby boj probíhal chaoticky, muž proti muži, zatímco nyní angličané tvořili pevnou zeď, o níž se rozbíjely útoky Francouzů. Několik z nich bylo zraněno.

Při tomto boji utržil několik šrámů i samotný francouzský kapitán Beaumenoir. Asi do této chvíle je možné umístit jeho slavné zvolání „Ach, mám žízeň! Ach, mám strašnou žízeň!“, stejně jako památnou du Boysovu odpověď „Pij svou krev, Beumanoire, žízeň tě přejde!“, kterou se snažil rytíř podpořit svého spolubojovníka a velitele na duchu. Pokud se tyto památné věty opravdu ozvaly, je pravděpodobné, že to bylo právě v tuto chvíli.

Povzbuzen a trochu zahanben, rozkázal Beaumanoir zaútočit na anglickou linii ze předu i ze stran, a sám se postavil do čela útoku. Patrně se snažil nepřítele obklíčit, což bylo (vzhledem k anglickému přečíslení) jistě odvážné a také riskantní. Risk však vyšel. Divoký útok dokázal rozvrátit řadu nepřátel. V této fázi se podařilo částečně rozbít linii Angličanů, kteří v této brutální bitce přišli pravděpodobně o 4 válečníky (dva Angličany, jednoho Němce a bretaňského rytíře z Ardaine)



Sir Geoffroy du Boys Povzbuzuje kapitána Jeana de Beaumanoir - rytina z 19 stol.


4. fáze

Zatímco Crokart, německý velitel Angličanů, se snažil zabránit rozbití linie tak, že se pokusil ustoupit a obě strany linie ohnout do týla tak, aby se spojily(snad chtěl vytvořit kruh, bránit se v něm a znemožnit Francouzům napadnout uskupení zezadu), jeden z Francouzů se rozběhl pryč z bojiště. Ostatní jej zřejmě považovali za zběha. Podle tradice to byl Panoš Guillaume de Montauban, který z boje neutíkal, ale nasedl na svého koně a tryskem zamířil k anglickému oddílu. Na koni se mu lehce podařilo rozrazit semknutý obranný kruh Angličanů a zase z něj vyjet ven. Vzhledem k malému počtu bojovníků bylo toto porušení linie pro Angličany fatální. Možná až deset válečníků bylo sraženo k zemi Montaubanovým útokem, a především jeho koněm. Toho využil Beaumanoir se svými muži a vzniklým otvorem ve formaci se jim podařilo proniknout mezi nepřátele, využít zmatku a chaosu mezi Angličany a porazit je. Minimálně čtyři nebo pět mužů na Anglické straně bylo v tomto finálním boji zabito, ostatní byli zajati.


Finále souboje třiceti na obraze z roku 1856


 Podle Froissarta bylo už od začátku bitvy na koni 5 rytířů na francouzské straně. To se ale zdá být nepravděpodobné. Spíše jde o snahu buď Froissarta, nebo někoho z pamětníků či účastníků bitvy ospravedlnit Montaubanův útok na koni. Pokud by od začátku bylo v bitvě několik jezdců, znamenalo by to, že možnost bojovat koňmo byla přímo domluvena. V takovém případě by rytířův jezdecký útok neměl jistou pachuť podvodu. Faktem ale je, že se nedochovalo prokázané přesné znění podmínek boje. Existuje záznam, že:

„Podmínky boje byly podmínky „boje podle přání“, to znamená, že každý z šedesáti šampionů mohl svobodně bojovat, jak mu libo, ať už pěšky nebo na koni, se zbraněmi, které si vybral, a neměl žádnou jinou povinnost než v tomto boji dodržovat pravidla rytířské loajality.“ 1

Je tedy opravdu možné, že bylo předem vyhlášeno, že rytíři mohou bojovat pěšky nebo koňmo, podle vlastního uvážení, ale všichni si vybrali pěší boj. V případě takového domluveného střetu se to zdá být logičtější, koně v bitevní vřavě by ohrožovali některé raněné spolubojovníky, a pěší boj se tak jevil více smysluplný – dával oběma stranám větší kontrolu. Navíc právě z hlediska rytířské kurtoazie se zdá nepravděpodobné, že by na koni zůstali jen někteří rytíři na francouzské straně – mohlo by to být vnímáno jako porušení pravidel rytířských ctnosti, když všichni na anglické straně sesedli. Takže i pokud původní dohoda připouštěla boj na koni, Montaubanovo rozhodnutí využít koně až v průběhu střetnutí bylo z morálního hlediska minimálně sporné.


Následky

Tak nebo tak, bitva skončila vítězstvím francouzsko-bretaňské strany. Francouzi přišli o 3 muže, zatímco na straně Angličanů bylo asi dvanáct mrtvých. Beaumenoir se však k zajatcům zachoval rytířsky, zcela v duchu celého příběhu. Odvezl je na hrad Josselin, po zotavení ze svých zranění však byli všichni propuštěni za (na tehdejší dobu) neobvykle nízké výkupné.


Ačkoli tato vojenská srážka neměla žádnou strategickou hodnotu ani žádný vliv na vývoj celého konfliktu, dodnes zůstává neobvyklou a zajímavou událostí, která připomíná nejlepší ideály rytířské kurtoazie (snad až na sporný koňský útok v závěru střetnutí).


Dioráma

Tolik tedy k historické události. Podklady pro scénu již mám kompletní. V průběhu několika dalších dní dokončím první kompozici budoucí diorámy. Nebudu jako předlohu využívat romantický obraz, který vidíte v záhlaví mého příspěvku  a u textu popisující 4. fázi bitvy ( autorem je malíř Octave Penguilly L'Haridon, obraz byl namalován v roce 1856) Vytvořil jsem vlastní kompozici. Dioráma ztvární třetí fázi boje, a to konkrétně chvíli, kdy Francouzi pod Beaumenoirovým vedením poprvé proráží linii Angličanů.

Zatím se tedy loučím, dávejte na sebe pozor, zůstaňte zdraví, a za pár dnů se tu znovu sejdeme u prvního WIP.


Cheers Borek 

Citace
1 Citace z článku - Les chevaliers Bretons du Combat des Trente

                                         http://www.infobretagne.com/combatdestrente-chevaliers.htm
Zdroje

Tištěné zdroje
Jiří Kovařík – Souboj Třiceti, edice Přísně Tajné 3/2003
Froissart's Chronicles  

Internet
Boj třicíti – Palba article http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=257&t=3177
The Combat of the Thirty – Wikipedia article, https://en.wikipedia.org/wiki/Combat_of_the_Thirty
Combat des Trente – infobretagne article - http://www.infobretagne.com/combat_des_trente.htm
Les chevaliers Bretons du Combat des Trente - infobretagne article
                                         http://www.infobretagne.com/combatdestrente-chevaliers.htm
Les ecuyers Bretons du Combat des Trente - infobretagne article
                                         http://www.infobretagne.com/combatdestrente-ecuyers.htm
Les combatants Anglais du Combat des Trente - infobretagne article
                                         http://www.infobretagne.com/combatdestrente-anglais.htm

Žádné komentáře:

Okomentovat