!!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!
Test polymerových hmot - díl první
Zdravím všechny příznivce a návštěvníky Lopeeho blogu.
Jmenuji se Boris aka Borek a tohle je můj první přímý
příspěvek na Akrylem.blogspot.cz. Podíváme se v něm na zoubek polymerovým
hmotám a jejich využítí jako skulptorského materiálu pro modelování figurek.
Test je součástí velkého projektu, který v současné době již běží. Děkuji
Tímto panu Jiřímu Grégrovi za možnost tento test zveřejnit. Jeho zveřejnění
bylo podmíněno splněním několika podmínek a
jelikož máme splněno, test je tu a my doufáme, že vám bude užitečný i
jinak než příjemně strávenými chvílemi u samotného příspěvku.
Celý článek je
poměrně dlouhý, rozdělil jsem jej proto na tři díly. Dnes, v prvním díle,
se seznámíme s projektem, který
stojí za samotným testem,
přiblížíme si podmínky a cíle testu, seznámíme se s testovanými
materiály a určíme kritéria pro hodnocení. Ve druhé části pak přejdeme
k samotnému testu, přičemž se zaměříme na originální hmoty, tedy jednotlivé
značky nemísené s jinými materiály. Ve třetí a poslední části článku
dokončíme test materiály namixovanými z různých značek a vše uzavřeme
závěrečným hodnocením. Doufám, že tahle minisérie Vám přinese něco nového a že
se Vám bude líbit.
Díl první: Úvod
V současné
době se připravuji na zakázkový
projekt Great Battles. Za tímto projektem stojí pan Jiří Grégr, který
již více než 20 let vyrábí sběratelské malované figurky pod značkou FGL. Nyní
tedy přichází poprvé s projektem stavebnic (kitů), a hned ve velkolepé
formě. V rámci projektu Great Battles se sběratelé a malíři figurek projdou historií známých i neznámých válečných
konfliktů historie naší planety. Tuto
cestu jim budou zprostředkovávat viněty a diorámky zobrazující bitevní scény z různých historických
období. Dovolte, abych nejdříve citoval
z oficiálních materiálů projektu:
„ …podíváme se do starého Říma, za Germány, Galy
a Vikingy, při svých dobrodružstvích se ocitneme na ranně středověkých
bojištích, zavítáme i do Napoleonských válek, navštívíme skytské válečníky,
budeme se prodírat bitevní vřavou v dobách Třicetileté války a utrpením války
Severu proti Jihu. S Conquistadory uzříme pád Aztéků, proženeme se
událostmi první světové války, budeme svědky pradávných válek Sumerů, Egypťanů
i starých Řeků, vybojujeme vítězství v Americké válce za nezávislost, naší
pozornosti neunikne ani vpád Normanů do Anglie, nakoukneme i do
středověkého Japonska. S polskými válečníky budeme stát proti Turkům u Vídně, s
maďarskými a českými rytíři se tureckému vojsku postavíme u Moháče, projdeme
společně stoletou válkou i válkou růží, zastavíme spolu s ruskými bohatýry
rozpínavost Řádu německých rytířů i mongolských nájezdníků a v Africe budeme po
boku anglických vojáků čelit Zuluům. Jako blesk z čistého nebe udeříme na
křižácká vojska v době Husitských válek, v několika bitvách budeme sledovat boj
Skotů za nezávislost, vydáme se na dlouhou a krvavou pouť křížových
výprav, se siouxkými válečníky se postavíme generálu Custerovi, oslavíme
vítězné bitvy po boku slavné švýcarské pěchoty a budeme přihlížet i
condotiérským válkám v Itálii 13., 14. a 15. století. Zkrátka je na co se těšit
(byť ne přesně v tomto pořadí). Připravujeme i projekty z válečných střetů,
které nejsou tak notoricky známé, i když v kontextu doby a země sehrály
někdy menší, někdy větší, ale mnohdy zásadní roli
dějinného významu. Vydáme se k brůdku ve Všerubském průsmyku, na krvavé louky u
Visby, k hradišti Vogastisburg, k městu Ankara nebo k řece Visle. Plánů je
mnoho, nezastíráme však, že vše bude záviset na Vašem zájmu o náš projekt.“
Tolik tedy citace (některé další informace můžete najít namém blogu zde).
Polymerové hmoty
Protože jsem se rozhodl figurky pro tento projekt modelovat
primárně z polymerových hmot vytvrzovaných teplem, bylo třeba se
rozhodnout, kterou značku upřednostním pro svou práci. A protože jsem Lopeemu
už před delším časem slíbil test polymerových modelářských hmot, nastal pravý
čas pro tento příspěvek
Pravdou je, že
s Polymerovými hmotami nemám tak velké zkušenosti. Udělal jsem
z těchto hmot několik figurek, ale prozatím jsem nevyzkoušel mnoho značek
a také v sochařských a modelářských postupech s touto hmotou se pořád
ještě učím. Přesto jsem vybral právě tento modelovací materiál, má totiž
několik neoddiskutovatelných výhod oproti Magic Sculpu a epoxidovým modelářským
tmelům obecně.
- Předně netvrdne, můžete tedy pracovat na skulptu a detailech tak dlouho, jak potřebujete.
- Další výhodou je stabilní konzistence hmoty po celou dobu práce. Epoxidové hmoty tvrdnou v rozmezí od dvaceti min do dvou hodin, ale skutečně vhodnou konzistenci k práci mají pouze v rozmezí několik minut až desítek minut.
- No a samozřejmě je tu samotná konzistence, která (krom faktu, že se nemění v průběhu práce) je skutečně výborná pro sochařskou práci. Přesto, že jsou věci, které se s Polymery dají dělat těžko a komplikovaně, což se projeví i při testu (právě proto zůstane v mém arzenálu výše jmenovaný Magic Sculp), jsou polymery vskutku vynikajícím sochařským materiálem. Jsou velmi jemné (pokud jde o strukturu a konzistenci), netrhají se, vytváří jemné, čisté a především extrémně ostré linie.
Pokud jde o mne, považuji polymerové hmoty za vrchol
materiálových možností pro miniaturní skulpting. Mají pár nevýhod, předně to,
že netvrdnou znamená, že
- při modelování musíte dávat velký pozor, abyste si nezničili už hotovou práci. Také se obtížně vytváří složité a vrstevnaté detaily, které je jednodušší modelovat postupně na vytvrzené vrstvy skulptu. Polymery se sice dají péct opakovaně, ale je to nebezpečné, model může popraskat (sám dávám přednost jedinému vytvrzení v troubě)
- Na rozdíl od Epoxidových modelářských hmot mají polymery nižší adhezi (přilnavost k podkladu), což se negativně projevuje při modelování detailů na již vytvrzenou plochu polymerové hmoty.
- Také tvrdost výsledného (teplem) vytvrzeného materiálu je podstatně nižší, než u epoxidových tmelů. Polymery jsou zkrátka křehčí a obzvláště tenké vrstvy se rády lámou a praskají..
Přesto výhody jednoznačně převažují.
Podmínky a cíle testu
Ideální test pro
jakýkoli skulptorský materiál (pokud
nechceme testovat rovnou na finální figurce) by měl podle mého názoru splňovat
2 kritéria.
1. Měl by být dostatečně jednoduchý, aby nezabral zbytečně moc času
1. Měl by být dostatečně jednoduchý, aby nezabral zbytečně moc času
2. Měl by být dostatečně komplexní, aby z něj bylo možné odvodit hodnocení použitelnosti nebo vhodnosti testovaného materiálu.
Test má stanovit vhodnost polymerových hmot nebo jejich
směsí pro použití v projektu Great Battles. Půjde o figurky v měřítku
1:32 (54mm).
Proto jsem navrhl pro tento test souhrn prvků a aspektů
historických figurek soustředěných na ploše o rozměru 2x2 cm. Nachází se na ní fragmenty zbrojí a částí v měřítku 1:32
(54mm) , které zahrnují určité spektrum
detailů, které se při skulptingu figurek nejčastěji vyskytují.
V rámci tohoto testu nebylo třeba vytvářet vysoce kvalitní skulpty dotažené do
nejmenších detailů, konec konců na to jsem
ani neměl časový prostor. Navíc v rámci práce na projektu budu
podle potřeby kombinovat polymerové
hmoty a epoxidové tmely, jak už jsem napsal výše. V rámci testu je třeba prozkoumat
modelářské vlastnosti polymerových hmot a k tomu bohatě dostačuje
jednodušší skulpt. Na tomto skulptu budu navíc z polymerů provádět i
skulpting detailů, který bych při normální práci dělal například
z Magic Sculpu. Ale protože testujeme polymerové hmoty, bude z nich
vytvořen vždy celý skulpt. Proto rozhodně nečekejte dokonalé a precizně vymodelované skulpty dotažené do
nejmenších detailů. Míra propracovaní je ale dostatečná, aby z ní bylo
možno odvodit hodnocení pro potřeby našeho testu. Samozřejmostí pak je vymodelování celého skulptu bez průběžného vytvrzování, na jeden zátah.
Testované Materiály
Pro test jsem vybral tyto materiály:
Originální hmoty
Fimo Classic
Premo Sculpey
Bees Putty
Super Sculpey Firm
Dosti často je mezi sochaři-figurkáři využíváno mísení
různých typů polymerových hmot pro dosažení lepší konzistence a přiměřeného
poměru tvrdosti/modelovatelnosti. Proto
jsem do testu zařadil i směsi některých vybraných hmot, vždy s 50% poměrem Sculpey Firm
Grey .
Směsi hmot
Fimo Classic +
Super Sculpey Firm (50/50 %)
Premo Sculpey + Super Sculpey Firm (50/50 %)
Super Sculpey Medium Blend
Bees Putty + Super Sculpey Firm (50/50 %)
Poznámka! Sculpey Medium Blend vlastně patří do kategorie originální
hmoty, ale protože (jak už jste se mohli dočíst na Lopeeho blogu zde) je Medium
Blend vlastně továrně dodávaná směs hmot Super Sculpey a
Super Sculpey Firm, přidávám ji do kategorie 'směsi hmot'.
Pár slov k hodnocení
Ještě než se dostaneme k testování jednotlivých hmot,
chci podotknout, že zde popsané postřehy jsou jen mým vlastním názorem. Všechny
použité postupy a závěry v rámci
testu vycházejí z mých vlastních zkušeností, ale také subjektivních pocitů
při samotné práci. Může se stát, že ne
všichni se budou ztotožňovat s mými závěry. Stejně tak je možné, že existují i jiné než zde uváděné postupy,které já nepoužívám
nebo neznám. Vězte proto, že netrvám na tom, aby tento článek byl brán jako
svaté dogma. Každý figurkář dává přednost jiným materiálům, jiným postupům a
jiným nástrojům. Tento test jsem dělal především pro své vlastní potřeby
v rámci příprav na projekt Great Battles
a je třeba k němu tak přistupovat. Zároveň však doufám, že
především začátečníkům koketujícím se skulptorskou profesí pomůže zorientovat
se v materiálových možnostech a poskytne jim vodítka, díky nimž budou lépe
připraveni na případný výběr vlastního preferovaného materiálu. Vždy ale mějte
na paměti, že vlastní test materiálu pro Vás bude vždy nejpřínosnější.
A ještě jedna věc. Pod souhrnným zhodnocením každé hmoty
najdete jména vynikajících sochařů, kteří tuto konkrétní hmotu používají. Tyto
informace berte prosím s rezervou, nejsou nijak ověřované u dotyčných
umělců, vycházejí pouze z kusých informací získaných z různých článků
a fotografií, převážně na internetu.
Způsob hodnocení
Polymerové hmoty jako takové jsou v podstatě velmi
podobné a se všemi lze dosáhnout
prakticky totožných výsledků. Hodnocení tedy nebude klást důraz na
proveditelnost sochařských technik, ale spíše na míru složitosti dosažení
stanoveného výsledku a objektivní i subjektivní
aspekty práce s hmotami.
Aspekty určující výsledné hodnocení:
- Náročnost dosažení stanoveného výsledku
- Modelovatelnost a subjektivní vnímání samotné práce s hmotou
- Vhodnost použití hmoty k jednotlivým aspektům skulptorské práce (draperie látek, anatomie, detaily, kroužková zbroj, atp.)
- Přilnavost materiálu k podkladu
- Možnosti vyhlazování povrchů a míra náročnosti provedení vyhlazování
Příprava
Abych nemusel od základu
modelovat osm stejných skulptů. Vytvořil jsem jakýsi základní skulpt o již zmíněných rozměrech 2x2 cm. Na něm
jsou předmodelovány základní tvary.
Vzhledem
k tomu, že Polymerové hmoty jsou všechny vhodné k podobné práci a že
tyto základní tvary není problém vytvořit z kterékoli testované hmoty bez
rozdílu, mohl jsem se dopustit tohoto malého ‚podvodu‘ a trochu si tím
zjednodušit práci. Konec konců to, co
nás v testu především zajímá, bude modelování detailů, draperií,
kroužkové zbroje a dalších drobností , a samozřejmě i dokončovací práce.
Tento předmodelovaný základ (modeloval jsem
jej směsí hmot Fimo a Super Sculpey Firm) jsem pak otisknul do silikonové formy
(dvousložková hmota Siligum, o níž vám Lopee již před delším časem přinesl
tento článek).
Do této formy jsem
pak postupně obtiskl každou z testovaných hmot. Vzniklo tak osm základů
připravených ke konečnému skulptorskému
testu.
Toť pro dnešek vše. Zítra se tedy podíváme detailně na zoubek prvním čtyřem originálním hmotám - Fimo, Premo, Bees Putty a Super Sculpey Firm.
Hezký den všem a zítra ve 14:00 opět nashledanou :)
Tohle tady chybělo. Tedy já si to snad mohu dovolit takhle napsat :-). Bude to chtít čas od času zopakovat. Jak jsem už říkal, tak díky moc! Martin
OdpovědětVymazatNení zač, spojil jsem užitečné s užitečným (doufám:D). Borek
OdpovědětVymazat