pondělí 15. srpna 2011

Panting figures with acrylics (recenze knihy)

Mezi srpnové novinky firmy Andrea Miniatures roku 2011 patří kniha Painting Figures with Acrylics (PFwA) od Julia Cabose. Tento dvorní figurkář této firmy patří mezi úspěšné autory. A to i přímo jako autor podobných průvodců. Jak se ale liší, liší-li se vůbec, tato knihy třeba od knihy Painting with Julio Cabos - http://www.andrea-miniatures.com/descargas/e-mail.html , což je soubor *.pdf, navíc zdarma.
Pomineme-li skutečnost, že PFwA je kniha tištěná (na kvalitním křídovém papíře), zatímco její starší sestra je ‚jen‘ soubor o dvaceti čtyřech stranách.  PFwA naproti tomu čítá 42 stran – tedy spíše než kniha je to slabší časopis.
V podtitulu knihy se můžeme dočíst, že máme v rukách ‚The complete guide for basic to advanced figure painters‘ – tedy kompletního průvodce pro začátečníky i pokročilé po světě malování figurek.
Protože se jedná o knihu od firmy vyrábějící nejen figurky, ale i barvy a další pomůcky, musíme počítat s tím, že se v knize nesetkáme s výrobky od kohokoli jiného. Ani to tak nevadí. Je však třeba zmínit, že v ukázkách autor používá vedle ‚obyčejných‘ barev i barvy z jednotlivých setů barev . Osobně si však myslím, že to vůbec není na škodu. Právě tyto sety barev mi přijdou jako opravdové požehnání pro každého, kdo se bojí malovat Krylem, ale bojí se začít.
V jednotlivých kapitolách se dozvíme o tom (to mi přijde jako snad povinný začátek, ale pro absolutní začátečníky je to věc nezbytná), jak figurku začistit a připravit na vlastní malování. Stejně tak zjistíme, jak pracovat s barvami – tedy jak je rozmíchat, ředit…
V dalších kapitolách (kapitola 5.1 – 5.7) je vysvětleno, jak malovat oči (54 mm a 90 mm), tvář, látku, kovy, kůži, dřevo a další detaily.
V šesté a sedmé kapitole je pak vysvětlen airbrush – práce se stříkací pistolí. Na závěrečných jedenácti stranách je pak metodou krok za krokem ukázána malba figurky bojovníka z doby bronzové http://www.andrea-miniatures.com/images/andrea/SG/detallegran/SG-F124-05.jpg
Má tedy smysl si tuto publikaci koupit? Podle mého ano. Nejedná se kopii nějaké již vydané knihy. Pokud někdo s figurkami chce začít, dozví se vše podstatné. Obrázky (kniha je jinak v angličtině, případně jiných jazycích – nikoli však v češtině J )  v knize jsou srozumitelné, součástí knihy je i přehled barev (včetně vlastního odstínu), které se v knize používají. Není tedy nutnost používat jen a pouze barvy Andrea. Pokročilejší figurkáři najdou v knize také něco, co dříve nemuseli vědět, používat.
Neobjednával bych si ji však extra zvlášť. Ovšem proč ji nepřidat k nějaké objednávce figurek? :-)