čtvrtek 23. června 2016

Test polymerů - bonusový díl - Vítězné hmoty v praxi / Polymer Test - Bonus Part - Vinning Polymers in Practice



 !!!This post is in the Czech language only.
To translate you should use an integrated google
translator in this page. You can find it in the right column above!!!

Test polymerových hmot - Bonusový díl I.

Hezký den 

Vzhledem k tomu, že jsme se v našem testu rozloučili s tím, že zvítězily dvě z testovaných hmot, byl jsem zvědavý, jak si povedou obě hmoty při praktické práci přímo na figurkách. Už při psaní závěru posledního, třetího dílu testu jsem si pohrával s myšlenkou, že bych mohl přidat ještě jeden díl, jakýsi bonus, v němž by se utkaly obě vítězné hmoty z testu -. Super Sculpey Medium Blend proti směsi Super Sculpey Firm/Bees Putty. No a protože se jeden z posledních mých projektů (přestože, nebo spíše právě pro to, že je nekomerční) výborně hodil pro tenhle poslední test, rozhodl jsem jej využít.

   Vybral jsem dvě figurky (slovanské válečníky vytvářené podle dodaných podkladů), z nichž jednu jsem modeloval z Firmu/Bees Putty a druhou z  Blendu. Původně jsem zvažoval, že nafotím WIP, ale protože     
              A) mám fakt málo času,
              B) chystám na tento blog jiné projekty WIP a SBS typu,  
              C) v tomto článku jde především o srovnání a informace o kvalitách obou směsí,

přináším fotografie již hotových figurek doprovázené textem s oním srovnáním. Tentokrát jsem nepoužil procentuální hodnocení, tentokrát to prostě jen 'okecám'. To pro to, že hmoty jsou obě skvělé, ale hlavně proto, že každá figurka je jiná a hodnocení by nebylo zcela objektivní.

    Figurky měli být původně té nejnižší kvality, bez detailů, bez povrchové úpravy, jen naznačené draperiie, prostě takové VLQ figurky (Very Low Quality :D). Nicméně právě kvůli odzkoušení hmot jsem jim dal trochu víc. Nemazlil jsem se s nimi jako s důležitými projekty, i tak jsem se ale snažil odvést solidní práci, už proto, abych si vyzkoušel praktický skulpting s oběma vítězi testu..

   Skulpting


Figurka 1 (Stivoj) - Super Sculpey Firm/Bees Putty

   Stejně jako u většiny svých figurek jsem základní kostru vytvořil z manekýna (základ figurky složený z anatomicky naznačených částí, ze kterých lze sestavit anatomickou pózu) . Používám  manekýny vlastní výroby, více se o nich rozepíšu v připravovaném seriálu o skulptingu figurek). Pak už přišla na řadu směs Firmu a Bees Putty. Vymodelování základní vrstvy na manekýna probíhalo velmi lehce a rychle. Mnohokrát avizovaná a v testu ceněná schopnost přilnavosti k povrchu slavila úspěch, a to i přes 50%-ní podíl nelepivého firmu. Základ figurky byl tak poměrně rychle hotov a mohl jsem se vrhnout na samotný skulpting povrchů.

   I tady šla práce dobře, i když musím přiznat, že hmota je oproti Blendu opravdu měkčí a tak specifické  drobnosti (přichycení hrudního kulatého plátu železa ke kožené kazajce) mi dalo celkem zabrat. Vzhledem k měkčí konzistenci je opravdu potřebná preciznost a  velká pozornost, a to nejen při skulptingu detailů, ale i draperie látek nebo vlasů. Hmota je nicméně vynikající, jemná, dobře kreslí, vytáhnout hrany není problém a draperie zvládá v pohodě. Jen ta nižší tvrdost je občas na obtíž a prodlužuje práci, protože soustředění a preciznost zkrátka stojí čas navíc. Vyhlazování jsem neřešil, jen před fotografováním (a po vytvrzení, samozřejmě)  jsem jemným smirkem vyhladil pár nerovností.





 Více fotografií obou figurek naleznete zde.

Figurka 2  -  (Mnat, válečník s ukořistěnou avarskou přilbou) - Super Sculpey Medium Blend  

   Pokrytí manekýna základní vrstvou Blendu bylo o něco komplikovanější než u předchozí směsi. I když je jeho přilnavost v rámci srovnání s jinými polymery spíše lepší, Bees Putty s Firmem  se prostě nevyrovná. Bylo třeba postupovat pečlivě a opatrně, abych nikde pood vrstvu Blendu nezanesl byť jen sebemenší vzduchovou bublinku. Pokud se tohle nepodaří uhlídat, v průběhu skulptingu se pak hmota v místě se zaneseným vzduchem začne pohybovat a strhává sebou i okolní části hmoty. Může se tak stát, že najednou bude velká plocha klouzat, deformovat se, a vám nezbude, než začít znovu, nebo se pokusit odstranit jen odlepenou část a znovu pečlivě pokrýt hmotou prázdné místo.

   Když jsem dokončil základní pokrytí manekýna, začal jsem se samotnou skulptorskou prací. Tady musím říct, že Blend prostě vede. Rychlá práce, čisté výsledky, výborné prokreslení,  i vytahování hran je v pohodě. A navíc je tu dostatečná tvrdost, díky níž je skulpting  opravdu rychlý i při menší míře pozornosti a preciznosti při práci. Stejně jako u figurky Stivoje jsem nevyhlazoval, jen jsem po vytvrzení upravil smirkem některé nerovnosti.




 Více fotografií obou figurek naleznete zde.

    Srovnání

   Obě hmoty jsou výborné, každá má své plusy a mínusy. Sculpey Firm/ Bees Putty má vynikající přilnavost, Blend pak o něco lepší modelovatelnost. Já sám v tuhle chvíli už musím říct, že při práci upřednostňuji Blend, protože jednoduchost modelace (viděno zorným úhlem mých potřeb) předčí i vynikající přilnavost konkurenční směsi. Dokonce i přes to, že při modelování ruky figurky  se mi u Blendu stala výše popsaná nehoda se zaneseným vzduchem a já musel opravovat. Blend je prostě super hmota a v tuhle chvíli pro mne konkurenci nemá, a to i přes to, že v testu se umístila na druhém místě.

   Ale...

   Vždycky je nějaké ale. Tohle ale je personifikováno hmotami Bees Putty Firm-Grey (tvrdší verze) a Bees Putty Summer Firm (nejtvrdší verze). O tom ale za chvíli.

   Dodatek - Směs změkčovače a vody


   Po zveřejnění všech tří dílů testu polymerů jsem dostal soukromý dotaz ohledně směsi změkčovače a vody. Tazatel si stěžoval, že obě tekutiny nejdou smíchat a já se tímto kaju. Tak to dopadá, když chce člověk poučovat, ale zásadní věci nevysvětlí :). Vzhledem k tomu, že tento postup používám od chvíle, co jsem poprvé vyzkoušel polymery a zvykl jsem si na něj stejně jako na pravidelný příjem potravy, ani mne nenapadlo nějak jej rozvádět. Proto napravuji a přináším vysvětlení a podrobnější návod.

   Já používám změkčovač polymerových hmot od firmy Polyform Products a je to změkčovač určený přímo pro jejich řadu Sculpey. Nejsem chemik, takže nemohu přesně říct, čím to je, ale změkčovač se po nalití do vody chová podobně jako olej , to jest vytvoří na hladině oko.  Z toho si nic nedělejte a menším štětečkem se snažte obě tekutiny promíchat. Po chvilce snažení (je třeba míchat razantně) se oko změkčovače rozbije, doslova se rozpráší a když míchat přestanete, po chvíli vystoupí na povrch vody. kde vytvoří takový povlak, který ale po chvíli odstátí klesne na dno. Tím je 'směs' připravena. Kdykoli chcete vyhlazovat povrch, lehce směs promíchněte, dva krouživé pohyby stačí a vytáhněte štětec. V tuhle chvíli je směs připravená k roztírání.  Možná vám to přijde jako složité, ale není. Jsou to všechno otázky vteřin, při prvním míchání desítek vteřin, a za chvíli si na to zvyknete tak, že už vůbec nebudete vnímat celou proceduru a až budete někomu radit jak vyhlazovat, pravděpodobně vás vůbec nenapadne vysvětlovat způsob míchání. Jako mě:).

   Mohlo by se zdát, že by stačilo jen prostě štětec namočit do samotného změkčovače jen malinko, protože stejně není spojen s vodou,  ale výsledek není stejný. Při roztírání voda oslabuje  změkčení a eliminuje efekt, který sám pro sebe nazývám 'blátivým', a díky němuž povrch skulptu změkne příliš.

   Změkčovač se prý dá ředit i nějakými syntetickými rozpouštědly, efekt takové směsi na povrch hmoty musí být nicméne (dle mého náhledu) devastující, a i kdyby nebyl, při své práci se snažím až pedantsky vyhýbat se smradu jakéhokoli typu a tak zůstanu pěkně u své směsi vody a změkčovače.

   Co chystáme dál?

   Já osobně se velmi těším na Lopeeho fantasy léto nesoucí se v duchu  stínů chaosu.

   No a pokud jde o mne, jsem rád, že mi Lopee dal prostor na svém blogu (díky ;) ) a za mě je toho také kupa.

   Především jsem objednal již zmiňovaný tvrdý  Bees Putty Firm Grey a také ještě tvrdší variantu Bees Putty Summer Firm. Jakmile je budu mít (a jakmile je vyzkouším), přinesu druhý bonusový díl, v němž najdete  jak procentní  hodnocení ve stylu původního testu (včetně vymodelování testovacích skulptů 2x2 cm), tak informace a fotografie z praxe.

   Dále po dohodě s Martinem připravuju dlouhodobý seriál o skulptění figurek, v němž se pokusím přiblížit vám co nejvíce aspektů této dovednosti.  Seriál bude vycházet nepravidelně (protože můj boj s časem je těžký a nedá se říct, že bych v něm nějak dramaticky vítězil), ale vždy před uveřejním jednotlivých příspěvků vás upozorním teaserem.

No a v neposlední řadě přinesu už zmíněné WIP (Work in Progres) a SBS (Step-by-Step) příspěvky a mini-série, které vám detailně přiblíží práci na aktuálních projektech.

Přeji krásný den a mnoho úspěchů v práci i v životě.

     Borek


6 komentářů:

  1. Perfektní bonus. Těším se na seriál. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík. Na seríálu dělám vždycky ve volných chvílích, kterých teda zas tak moc není, ale snažím se. Start vidím nějak začátkem prázdnin, baj vočko. První kapitolky budou trochu okecávací, pak už se vrhnem rovnou na jednotlivé části skulptingu od základů figurek (koster), přes postoje a dynamiku pohybu až po konkrétní aspekty sochařiny, jako jsou anatomie, vlasy a kožešiny, draperie látek, plátové zbroje, kroužkové zbroje, detaily jednoduché i strukturované, řetězy, razítka atd. atp. Rád bych to pojal detailně, protože vím co mi kdysi (když jsem začínal s mini-skulptingem) chybělo. Hledal jsem tehdy nějakou obsáhlou a komplexní studnici vědomostí a informací, která by vysvětlovala postupy celého spektra sochařských dovedností a vůbec kompletní problematiky modelování figurek. Tehdy ovšem marně. A tak se pokusím něco podobného přivést k životu, samozřejmě v rámci svých možností, znalostí a dovedností. Jistě by bylo lepší, kdyby takovou příručku sepsal třeba můj oblíbený a brutálně talentovaný sochař R.G. Latorre, ale toho asi neukecáme:D, tak se prozatím budete muset spokojit se mnou :) Cheers Borek

      Vymazat
    2. Hmm, tak to zní fakt super. Držím palce, ať ten čas najdeš aby to klaplo opravdu komplet.

      Vymazat
  2. Moc fandím Vaší práci. Zatím mám zkušenosti hlavně s Milliputem standard a s green stuff a jejich různými poměry směsy. Dělám 28 mm projekty možno vidět zde http://orksman.rajce.idnes.cz/Prvni_sculpt_28mm# http://orksman.rajce.idnes.cz/Dwarf_forge/
    Chtěl bych zkusit novou hmotu a podle toho co jsem si zde přečetl je pro mou práci asi nejvhodnější Bees Putty Summer Firm. Jaký je Váš názor,nešlápnu vedle?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím a omlouvám se za pozdnější reakci. Nemám administrátorský účet k blogu a proto se mi nezobrazují nové komentáře, takže pro kontrolu se musím vracet ke starším příspěvkům, a toto je už starší článek. Tento koment jsem objevil v podstatě náhodou, proto zdržení. Pokusím se nějak s Martinem domluvit, aby mi posílal čerstvé komentáře ke starším článkům, abych na ně případně mohl reagovat.


      A nyní k dotazu. Rozhodně vedle nešlápneš, jen je třeba si uvědomit, že Summer Firm je opravdu tvrdá hmota. Její velkou výhodou je velká pevnost i v malých strukturách, jinými slovy se z ní velmi dobře dělají detaily. Oproti tomu třeba pro anatomii nebo draperie látek bych na Tvém místě volil z měkčích verzí, ideálně Bess Putty Plastic Firm. Obě hmoty lze kombinovat na jediném skulptu, a samozřejmě i míchat dohromady pro korekci tvrdosti.

      Před vánocemi bude zveřejněn Velký Bees Putty test, který bude pokračováním či nástavbou velkého testu polymerů. V tomto novém testu jsem testoval všechny typy Bees Putty. Úvodní příspěvek k testu již byl zveřejněn, je možné si jej přečíst zde:

      https://akrylem.blogspot.cz/2016/10/n-e-p-r-e-h-l-e-d-n-e-t-e-velky-test.html

      Po novém roce (datum zatím není stanoveno) pak přineseme čtyři bonusové díly o tvorbě fantasy vinětky právě z Bees Putty. Do té doby ale určitě neprohloupíte, pokud si koupíte BP Firm nebo Summer Firm, ideálně ale oba typy.

      Hezký den

      Cheers Borek

      Vymazat
    2. Ještě dodatek - na Tvém skulptu je dobře vidět, jak Green Stuff, byť v kombinaci s jiným typem epoxidu, není úplně vyhovující hmotu. Fotografie dobře dokumentují skutečnost, že s Green Stuffem se velmi špatně modelují hrany. Polymery mají vynikající schopnost vytvářet a držet hrany tam, kde je to potřeba, stejně jako vytvářet zaoblené tvary. Rozhodně doporučuji Tvou volbu, Bess Putty ( a obecně polymery) jsou pro skulpting figurek opravdu vhodnější, i proto mnoho špičkových sochařů (např. Raúl García Latorre) přešlo z epoxidových tmelů k práci s polymerovými hmotami (i když Latorre občas používá právě Green Stuff k modelování drobných sekundárních částí svých děl).

      Připrav se ale na to, že si na polymer budeš muset zvyknout, pracuje se s ním trochu jinak. Ale velmi rychle zjistíš, že jsi v kratší době schopen vytvořit kvalitnější dílo.

      Mnoho štěstí při skulptingu.

      Cheers Borek

      Vymazat