Ahoj :)
Zdravím po delší
době.
Než se v příštím
postu pustím do prezentace svých posledních výtvorů, rád bych
dnes něco napsal o problematice velmi úzce propojené s mou
profesí, a sice o 3D modelování. A také o jednom vynikajícím
programu pro sochaře, který má neskutečný potenciál a je ke
stažení zcela zdarma.
Ten program se
jmenuje Sculptris. Možná (určitě) znáte nebo jste slyšeli něco
o jeho starším a vyspělém bráškovi, který se jmenuje Zbrush.
Ten je samozřejmě již komerční, ale jeho nemalá cena (24 055,-
Kč , studenti zaplatí něco přes polovinu této částky)
rozhodně odpovídá jeho robustním možnostem. O tom ale třeba
někdy jindy. Dnes chci napsat pár slov o jeho menším free
bratříčkovi, kterého mateřská firma Pixologic vyslala do světa
zdarma jako (velmi účinnou) návnadu na zakoupení Zbrushe. Ale
pozor. Nejde o ořezanou verzi toho většího programu. Ostatně
Sculptris vznikl jako samostatný projekt, v roce 2010 jej ale
zakoupila firma Pixologic, která jej i nadále vyvíjí a nabízí
jej zdarma. Jde o jakýsi jednoduchý nástroj pro vytváření
organických modelů, který ovšem i přes svoji jednoduchost v sobě
skrývá neskutečnou sílu a potenciál.
Dnešní povídání
ale nebude podrobná recenze a výčet vlastností programu. NaYoutube najdete spoustu videí, která nádherně demonstrují schopnosti programu, a pokud máte hlubší zájem, stáhněte si tento program přímo z webu tvůrců (PIXOLOGIC) a samozřejmě také uživatelskou příručku . Chtěl bych se s vámi spíš podělit o své dojmy z
prvních krůčků v tomto programu.
Moje zdravotní
potíže totiž do velké míry ovlivňují mou práci. Mám (mimo
jiné) problémy s levým okem, a i když prognóza nevypadá
nejhůře, mám trochu obavy. S jedním okem klasická sochařina
prostě dělat nejde, na tu potřebujete mít obě oči v naprostém
pořádku. Naproti tomu pro práci ve 3D programu vám jedno oko
stačí. 3D vjem je převeden do dvou rozměrů monitoru (pominu li
možnost práce na 3D monitorech s 3D brýlemi) a není tak potřeba
prostorová orientace. I proto jsem se ve volných chvílích,
kterých pravda moc není, začal učit pracovat ve 3D. A právě
Sculptris se stal mou vstupní bránou do světa trojrozměrného
počítačového sochařství. A nutno říct, že vstupní bránou
opravdu honosnou a nečekaně velkolepou.
Kdysi jsem pracoval
ve 3D, ale to se jednalo o klasický modelovací a animační
systém, jaký naleznete ve většině programů na 3D grafiku.
Program se jmenoval Cinema4D. Patří dodnes ve svém segmentu ke
špičce, ale jeho modelářská část tehdy využívala při tvorbě
práci s parametrickými tělesy, polygony, povrchy a křivkami. Šlo
tedy spíše o technickou stavbu modelu, než o sochařskou práci.
V době, kdy jsem tento program používal, jsem v něm vytvářel
především zbraně – meče, halapartny, sekyry atd.
Sculptris, to je ale
něco naprosto odlišného. Jedná se o silný intuitivní modelovací
program, v němž pracujete velmi podobně, jako v reálné
sochařině. Přidáváte nebo odebíráte hmotu, tvarujete,
vyhlazujete nebo zplošťujete.
Program má velmi
omezený počet nástrojů, například pro samotnou úpravu hmoty
disponuje program šesti štětci a třemi modifikátory (přesněji je to devět modifikátorů, z nichž 6 je více či méně podobných štětcům). Zdá se vám
to málo? Nenechte se mýlit. Je to silná paleta
nástrojů pro organické modelování, která plně dokáže zastat
všechny možné reálné techniky skutečného skulptingu. Navíc
toto omezené rozhraní má tu kouzelnou vlastnost, že činí
program velice srozumitelným a poměrně rychle naučitelným.
Vyzkoušejte si jej a zjistíte, že velmi brzy po prvních zkouškách
se budete orientovat v základních možnostech programu a budete
schopni v něm vytvářet zajímavé kreace.
S kombinací různých
nástrojů a jejich nastavení (které je také jednoduché) lze
dosáhnout opravdového mistrovství a vytvářet profesionální
výtvory. Já sám jsem teprve na začátku objevování možností
tohoto programu, a musím říct, že jsem nadšený stejně tak,
jako když jsem svého času objevil úžasnou hmotu Bees Putty.
Ale pozor! Nástroj
je vhodný především pro modelování organických tvarů. Nehodí
se k modelování pevných struktur a povrchů, jako jsou třeba
stavby, zbroje a zbraně. Ne, že by to nešlo. Jak už jsem říkal,
Sculptris má nástroje, které dokážou simulovat jakýkoli reálný
sochařský postup, ale vytvářet v tomto programu například
zbroje je velmi nepohodlné, zdlouhavé, a s nějakou přesností se
prostě rozlučte.
3D skica přilby
vytvořená ve Sculptrisu
Pro takovou práci
už jsou vhodnější pokročilé nástroje, které obsahuje třeba
právě Zbrush. Ale o to ani nejde. Sculpris je nesmírně silný
právě v práci s organickými tvary. V tomto směru je prostě výborný.
Navíc je velmi jednoduchý a intuitivní. Během krátké
chvíle můžete v programu vytvořit základní tvar jakékoli
bytosti, který posléze můžete dál cizelovat a propracovávat.
Velmi rychle pochopíte principy práce s jednotlivými štětci a
deformátory (včetně jejich nastavení) a budete schopni velmi
rychle zlepšovat své schopnoosti. Chce to trochu zkoušení a
trpělivosti, ve srovnání s jinými programy je to ale brnkačka.
Samozřejmě je potřeba mít nějaké předpoklady, ale i bez nich
je možné vytvořit v tomto prográmku velmi zajímavé věci. Pokud
však máte předpoklady nebo rovnou talent, a pokud máte za sebou
už nějaký ten rok praxe v oboru modelování nebo sculptingu,
půjde vám práce jako po másle.
Základní tvar mořské želvy. Vytvoření tohoto základního tvaru
trvalo pár desítek sekund.
Navíc Sculptris
podporuje možnost importu vlastních štětců, kterými můžete
deformovat povrch modelu a vytvářet na něm různé textury. Na
internetu lze dohledat a stáhnout různé typy štětců (třeba zde) a ti zkušenější grafici mezi vámi si mohou vytvořit i
štětce vlastní. Štětce jsou tvořeny bitmapou v černobílém
provedením, přičemž přechody mezi oběma barvami tvoří rozdíl
ve výšce tvarovaného povrchu. S jejich pomocí pak lze vytvářet
různé povrchové efekty a textury.
Co mi na tomto
programu přijde opravdu geniální, je fakt, že je postaven na
propočtech cpu. K tomu, aby jste v něm pracovali, vám tak stačí
stroj s integrovanou grafikou. Není třeba mít drahou grafickou
kartu (i když s ní je to samozřejmě lepší). Bez čeho se ale
neobejdete, je slušná operační paměť. Nejméně 1 GB, ideální
je ale 4- 8 GB ramky.
Hlava fantasy
charakteru, na níž se učím různým postupům, a kterou můžete
vidět v úvodu článku a na následujících fotkách, má v tuto
chvíli něco kolem 900 000 polygonů. Bez slušné operační
paměti by na takovém modelu nešlo pracovat. Pokud máte starší
stroj, rezignujete na detailní povrch a stačí vám prosté
základní křivky, bude vám stačit i 512 MB RAM, ale v opačném
případě budete muset operační paměť navýšit. To by ale neměl
být problém, dnes i malá kancelářská PC disponují poměrně
velkou RAMkou.
A nyní k modelu,
kterým jsem začal objevovat možnosti tohoto programu. Jde o hlavu
bytosti z mého světa Realms of Kenakarra Rose. Konkrétně se jedná
o Khabragy, lesní stvoření, která se živí temnou vodou
vyvěrající ze země v některých částech říší Illady(tak se
jmenuje svět Kenakarrské růže)
Prozatím jsem ještě
nevyzkoušel úplně všechny možnosti a postupy, které program
nabízí, základní funkce jsem ale využil naplno. Potěšilo mne,
jak je práce podobná reálnému skulptingu, i když některé
postupy jsou z principu lehce odlišné. Hlavní podstata je ale v
tom, že stejně jako v reálu ovládáte hmotu, kterou tvarujete do
finální podoby. Hlava Khabragského válečníka není samozřejmě
ještě zdaleka hotová, ale pomalu postupuji vpřed.
Na následujících
obrázcích pak můžete vidět WIP, postup vzniku tohoto skulptu,
jakousi evoluci vznikajícího modelu. Od základních tvarů, které
vycházejí z koule, jsem postupoval k přesnějším tvarům,
přidával hmotu, upravoval rysy a cizeloval skulpt až do současné
podoby, která samozřejmě není ještě zdaleka finální.
Rozhodně doporučuji
si program vyzkoušet, i proto, že je nabízen zcela zdarma.
Sculptris samozřejmě není jediný, který dokáže modelovat tímto
sochařským způsobem, existují i jiné programy, které jsou ovšem
zpoplatněny (výjimkou je Blender, který je zdarma a obsahuje v nových verzích
i podobný systém sochařského skulptingu, i když prý ne tak
propracovaný, jako Sculptris).
Pro pohodlné ovládání programu je doporučován grafický tablet. Dobrá zpráva ovšem je, že pokud ho nemáte , vůbec to nevadí. Moje výtvory počínaje základem želvy a konče hlavou Khabraga jsou vytvářeny myší. Mám sice tablet, ale nejdříve se mi ho nechtělo vybalovat po stěhování a po pár zkouškách jsem zjistil, že myš je dostačující. Pro serióznější práci je samozřejmě tablet s perem lepší, nemluvě o tom, že můžete využívat změny tlaku hrotu pera a nemusíte některé atributy štětců neustále ručně přenastavovat. Vyzkoušel jsem to a je to opravdu jiný level pracovní produktivity a pohodlí. Nicméně i myší lze pracovat v relativní pohodě, takže ty z vás, kteří tablet nemají, to nemusí až tak moc trápit :).
Pro pohodlné ovládání programu je doporučován grafický tablet. Dobrá zpráva ovšem je, že pokud ho nemáte , vůbec to nevadí. Moje výtvory počínaje základem želvy a konče hlavou Khabraga jsou vytvářeny myší. Mám sice tablet, ale nejdříve se mi ho nechtělo vybalovat po stěhování a po pár zkouškách jsem zjistil, že myš je dostačující. Pro serióznější práci je samozřejmě tablet s perem lepší, nemluvě o tom, že můžete využívat změny tlaku hrotu pera a nemusíte některé atributy štětců neustále ručně přenastavovat. Vyzkoušel jsem to a je to opravdu jiný level pracovní produktivity a pohodlí. Nicméně i myší lze pracovat v relativní pohodě, takže ty z vás, kteří tablet nemají, to nemusí až tak moc trápit :).
A jakmile si se
Sculptrisem vyhrajete, dost možná dostanete po tomto předkrmu chuť
na plnohodnotné jídlo. V tom případě, pokud jste ochotni
obětovat necelých dvacet pět tisíc, sáhněte po Zbrushi. V nové
verzi Zbrushe 2018 je dokonce zakomponován Sculptris pro, což je
zjednodušeně řečeno Sculptris na steroidech, který je navíc
plně propojen s jádrem ZBrushe a může tak využívat všech jeho
výhod. Prostě paráda, kterou nejlépe demonstruje video, v němž
Sculptris Pro využívá známý sochař miniatur, můj oblíbený
Raúl Garcia Latorre.
Pokud pracujete v
profesionální sféře, bude Zbrush zřejmě nutnost. Ale i pro
amatéra může být 3D sochařství velmi zajímavou alternativou k
reálnému sculptingu. Jen je třeba myslet na to, že pokud budete
chtít své výtvory držet v ruce, musíte si buď pořídit 3D
tiskárnu s vysokým rozlišením (Ideálně Form 2 nebo Envisiontec
Micro), nebo si model nechat vytisknout. Dnes už i u nás existuje
řada firem, které se zabývají 3D tiskem na zakázku, není to ale
nejlevnější záležitost.
3D modeling je velká výzva pro každého sochaře, a pokud jste schopni obětovat určité pocitové vjemy spojené s klasickým skulptingem, nabídne vám nekonečné možnosti. Zatímco reálné sochařství je (obzvláště v odvětví miniaturního skulptingu) do jisté míry limitované, digitální sochaření limity postrádá. Samozřejmě, pokud chcete výsledek tisknout na 3D tiskárně, pak i tady narazíte na limity, ale jsou to omezení jiného typu.
3D modeling je velká výzva pro každého sochaře, a pokud jste schopni obětovat určité pocitové vjemy spojené s klasickým skulptingem, nabídne vám nekonečné možnosti. Zatímco reálné sochařství je (obzvláště v odvětví miniaturního skulptingu) do jisté míry limitované, digitální sochaření limity postrádá. Samozřejmě, pokud chcete výsledek tisknout na 3D tiskárně, pak i tady narazíte na limity, ale jsou to omezení jiného typu.
A zde je mistrovská ukázka toho, co je možné dosáhnout,
pokud ovládnete program ZBrush - scéna vytvořená podle
známého Frazettova obrazu Connan the Destroyer, kterou
vytvořil uživatel ZBrushe s nickem Komododragon
Mnoho dalších úhlů pohledu na tuto krásnou práci (včetně mnoha detailních fotografií) si můžete prohlédnout přímo na fóru ZBrushe zde.
Závěrem mi dovolte srovnání obou technik, tedy reálného skuptingu a 3D modelování. Nikoli ovšem srovnání technické, spíše pocitové. A samozřejmě jde čistě o moje pocity a můj úhel pohledu.
Reálný skulpting
Pozitiva
- absolutní kontrola nad tvarem i velikostí
- možnost volby různých materiálu
- relativně levný materiál a nástroje (obzvláště při miniaturním skulptingu)
- Jisté kouzlo - pocit reálného vzniku vašeho výtvoru přímo pod vašima rukama
- Hotový model máte fyzicky v ruce
Negativa
- Ne až tak dokonalá kontrola nad hmotou - někdy nedrží na kostře, odlepuje se, trhá...
- Můžete si zničit už vymodelovaný detail
- Limit měřítka – některé hodně jemné detaily prostě není možné vymodelovat ani pod lupou
- Druhý limit měřítka – figurku máme jako fyzický model pouze v jedné velikosti
- Pracujete s více či méně agresivními chemickými látkami (modelářské tmely, polyuretany)
- Při rozřezávání modelu pro potřeby odlévání je třeba postupovat velmi opatrně, je to náročná práce a může dojít i k poškození modelu, který je pak potřeba pracně opravit
3D sculpting
Pozitiva
- Absolutní kontrola nad hmotou, žádné starosti s odlupující se nebo nedržící vrstvou
- Nezničíte si to, co jste už vymodelovali
- Možnost vrácení kroků (undo) (ve Sculptrisu 13 kroků, v ZBrushi nastavitelné)
- Žádný limit měřítka – pokud potřebujete velejemné detaily (a má li to smysl), prostě zvětšíte model a vytvoříte je
- Nemáte „zašpiněné“ ruce, tedy přesněji nepracujete s chemickými látkami
- Neexistence měřítka je výhodou – můžete si svou miniaturu nechat vytisknout v jakékoli velikosti, kterou vám dovolí daná 3D tiskárna
- rozřezávání modelu je mnohem jednodušší a v podstatě bezproblémové
Negativa
- Ne úplně dokonalá kontrola tvaru. I přes možnost otáčení modelu ve všech osách se o skutečných proporcích přesvědčíte až u vytištěného skulptu
- Práce je virtuální, pro fyzickou kopii je nutno nechat model vytisknout na 3D tiskárně
- Relativní finanční náročnost vstupní investice - počítač, program (pokud vám nestačí sculptris) a finanční náročnost pořízení každého fyzického modelu
- Kouzlo je pryč… I přes zajímavé možnosti a jisté okouzlení prací ve 3D to postrádá něco, co je při fyzickém sculptingu vždy přítomno – jisté je ne sais quoi. Pocit, že vám v rukách vzniká něco nového, vůně (nebo i smrad) materiálu, tlak, který se přenáší na nástroj při vnoření do modelovací hmoty, to vše vytváří mix ne úplně přesně identifikovatelných a popsatelných pocitů, který u 3D modelování prostě chybí.
Jak vidíte, obě metody mají silnější i slabší stránky a pokud jsou mezi vámi sochaři či modeláři, je jen na vás, jestli se vydáte i touto novou, digitální cestou. Fakt je, že vývoj se nezastaví a všechno spěje k digitální době. I výrobci miniatur čím dál více upřednostňují digitální skulpty a tento trend bude nabývat na síle. Už brzy bude i výroba digitalizovaná.
Nemyslím ale, že
by tradiční sochařství vymizelo. Možná jen získá na
atraktivitě a ručně modelované skulpty budou mít časem mnohem
větší hodnotu, než ty digitální. Každopádně, pokud jde o
mě, rád bych následoval příklad Raúla Latorra. Střídat reálný
skulpting s tím digitálním. Tak snad obě mé oči zůstanou
zdravé a budu moci tento záměr realizovat.
Krásný den Vám
všem přeje
Borek
Také mám za to, že 3D sculpting není konkurecne tomu klasickému. Tedy stejně jako digitální fotografie. Vždycky je to o tom, kdo drží v ruce foťák, modeluje... 3D sculpting je podle mého veliká výpomoc. Konurence až tak moc ne. Dokud nebudou dostupné 3D tiskárny umopžňující opravdu detailní a zároveňj dostupný tisk (a to jen tak nebudou), tak bych se toho nebál.
OdpovědětVymazatTo je určitě pravda. Ceny lezou sice dolů, ale pořád nejlevnější stroj schopný tisknout kvalitní jemné 3D tisky s detailním povrchem stojí kolem 120,000,-. Ale stejně, jak říkáš, důležitý je tvůrce. 3D sice něco usnadňuje, ale není to tak zásadní. Zkrátka obě cesty jsou zajímavý a obě jsou před každým z nás :)
Vymazat