Před samotným malování rytíře ze třináctého století jsem se poměrně dlouho rozhodoval, jak ho vlastně namalovat. Na samotné krabičce je figurka namalována jako templář ze třináctého století. Jenže figurek křižáků je tolik, že jsem chtěl něco jiného. Snad ne tak obvyklého, chtělo by se říci.
Jako námět jsem si proto vybral barvy pánů z jihofrancouzského Tolouse. Tedy žlutý kříž na sytě červeném pozadí. Poměrně jednoduchá záležitost. V porovnání třeba s anglickým erbem, jaký používal Eduard III. Anglický, v bitvě u Kresčaku. Malování tohoto erbu mi přijde jako masochistický zážitek. Ale podle Dakana bych se toho neměl bát a měl bych to zkusit. No dobře, ačkoli mám o tom jisté pochybnosti.
Abych tedy nějak začal, vybral jsem si právě něco jednoduššího, což tedy výše zmíněný erb je. Musím se přiznat, že jsem si až tak moc hlavu nelámal a zvolil jsem na figurku jednoduché zbarvení. Tedy jen ten žlutý kříž v červeném poli. To mi přeci jen přišlo jednodušší. Navíc jsem nalezl jen jeden obrázek, kde je iluminace jízdního bojovníka právě v těchto barvách.
Jedná se o tzv. pisánský kříž. Tedy ve své podstatě o 'řecký kříž'. Tedy kříž, který má stejná všechna čtyři ramena. Píši o tom hlavně proto, že podobnost žlutého kříže a kříže řeckého není až ta náhodná. Z jihu Evropy, konkrétně z Řecka se začalo do Evropy šířit tzv. katarské hnutí. Toto církevní učení nabádalo k ryzosti a čistotě myšlenek, ke střídmosti... Z počátku bylo toto myšlení oficiální církví tolerováno, ovšem nakonec - jak jinak - byla vyhlášena - jak bylo v té době také v oblibě - křížová výprava proti katarům. Hnutí bylo více než brutálně potlačeno. Katařané sice zcela nezanikli, ale stali se bezvýznamnou hrstkou věřících v Evropě. Tedy nejen do Jeruzaléma podnikali tehdejší křesťané křížové výpravy. Bez zajímavsti také není jednak to, že jistá Johanka z Arku chtěla o nějaký ten rok později zakročit proti jiným katarům v srdci Evropy. Ti si říkali husité a v češtině dalo slovo 'katar' vzniknou slovu kacíř...
To jsem původně nevěděl, když jsem si vybral takové zbarvení rytíře, jaké jsem si vybral. Na druhou stranu o to lepší budu mít pocit, když budu mít v poličce figurku, která sice představuje francouzského rytíře z první poloviny třináctého století, ovšem nepřímo je to vlastně stejný 'kacíř' jako čeští husité.
Já začal s malbou tak, že jsem nejprve namaloval obličej figurky. Pak jsem pomocí červených barev Andrea ze setu 'Red Paint Set' namaloval základ červené jak na štítu figurky, tak i na figurce samotné.
Vlastní malbu jsem začal ovšem tak, že jsem si nejprve namaloval onen rovnoramenný kříž, jehož konce jsem zašpičatěl. Pak jsem tmavou žlutou namaloval katarský kříž, který jsem orámoval červenou. Po zaschnutí červené jsem ještě udělal dvanáct teček tupým párátkem (kvůli pravidelnosti a tvaru) - na každou špičku kříže jednu. Ztmavení štítu, který má rytíř nést na zádech, jsem pak provedl silně naředěnou černou barvou.
Mám tak hotový základ a mohu se pustit do zvýrazňování obou křížů. U kříže na štítu pravděpodobně celý štít přestříkám stříkací pistolí červenou barvou tak, abych zjemnil přechody mezi žlutým křížem a červeným pozadím. Kříž poté opět zvýrazním odstíny žluté. Ale o tom zase příště.
Historická věrnost celé figurky asi nebude oněch pověstných 100%, ovšem na druhou stranu proto ani figurky nemaluji. Je to koníček a věřím, že stejný přístup máte ke svému koníčku i vy...
Žádné komentáře:
Okomentovat